Laatste nieuws
 
 
  Achtergrondartikelen  


Het gezicht achter bedrijf:
Henk-Jan Kienhuis, algemeen directeur Transscope


Transscope is onder wagenparkbeheerders en fleet managers een bekende naam. Het in 1993 opgerichte bedrijf heeft dat in de eerste instantie te danken aan zijn oplossingen die de registratie van voertuigbewegingen mogelijk maken. In recente jaren is daar een reeks andere registratiemogelijkheden bij gekomen: van stationaire apparaten tot trams en vliegtuigen. En er komt nog meer aan. Tijd om eens nader te spreken met Henk-Jan Kienhuis, één van de eigenaren van Transscope.

Door onze redactie

Ruim vijfentwintig jaar geleden werd Transscope opgericht. Het scheelde echter weinig of het bedrijf had dat jubileum niet gehaald. In november 2008 werd namelijk het faillissement van de onderneming aangevraagd. Dat lag niet zozeer aan de producten of de tevredenheid van de klantenkring, weet Henk-Jan. Een wat te optimistisch uitgavenpatroon van de toenmalige directie – met omvangrijke kostenposten zoals drie eigen raceteams - lag ten grondslag aan het bedrijfsfalen. In feite ging het om een onderneming met een solide basis van producten en klanten. Het was voor hem en zijn huidige zakenpartner Bas van Walstijn reden om een goed gesprek met de curator aan te gaan. “Bas en ik werkten beiden al voor Transscope, dus wij kenden het bedrijf en de klanten goed”, licht Henk-Jan toe. Het was ook de reden voor het snelle handelen van de twee collega’s.

“Het faillissement werd op een woensdag uitgesproken. Vrijdagmiddag zaten wij bij de curator, meester van der Hel. Zaterdagmiddag kwam de taxateur langs om de inboedel te taxeren. Van der Hel gaf ons vervolgens het groene licht, zodat wij de maandag daarop alles al konden verhuizen van het toenmalige bedrijfspand in Enter naar Dedemsvaart. En op die locatie zitten wij nog steeds.” Van de toenmalige klanten is het merendeel Transscope door de jaren heen trouw gebleven, zegt Kienhuis. Op één na: Riool Reinigings Service, notabene één van de eerste grote klanten. Zij haakten af na de overname door Henk-Jan en Bas. Erg jammer, maar het is inmiddels positief afgelopen: “RSS heeft onlangs weer een contract met ons getekend. Dat doet ons toch wel goed.”

Zelf ontwikkelde hard- en software
De onderlinge rolverdeling die in 2008 door de beide directeuren/eigenaren was bedacht, werkt vandaag de dag nog steeds. Bas is het technische brein van de onderneming, onder andere verantwoordelijk voor alle hard- en software (inclusief de zogenoemde ‘firmware’, de programmatuur die op chipniveau is ‘ingebakken’) die het pand van Transscope verlaat. Henk-Jan is verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken en de commercie. Daarnaast is er een team van acht medewerkers dat zorgdraagt voor zaken als de verkoop, het onderhoud, administratie en de klantenondersteuning. Die klantenkring is door de jaren aardig uitgebreid: Transscope bedient nu zo’n 700 klanten.

Op dit moment richt Transscope zich op twee hoofdgebieden: wagenparkbeheer en ritregistratie. De ritregistratie is een activiteit waarmee Transscope ooit mee is gestart. Hierin biedt het bedrijf twee zelfontwikkelde producten: de blackboxXP en de Fiscaalbox. Om met die eerste te beginnen: het is de meest uitgebreide hardware die Transscope in zijn assortiment heeft. Het apparaat houdt, dankzij diverse ingebouwde sensoren, een grote reeks zaken bij, waaronder (‘fiscaal proof’) rit- en kilometerregistratie, beladingsgraad, rijstijlanalyse, track & trace, aanhanger- en temperatuurregistratie. De Fiscaalbox is op zijn beurt weer met name bedoeld voor ondernemers die puur een goede, officieel geaccepteerde, rit- en kilometerregistratie willen kunnen bijhouden. Om de diverse gegevens bij te houden, te registreren en te analyseren, heeft Transscope zelfontwikkelde cloudsoftware (draaiende in zijn drie datacenters) beschikbaar. De programmatuur is zo gebruiksvriendelijk mogelijk gemaakt: de klanten krijgen een soort ‘dashboard’ voor ogen waarin zij de voor hen belangrijkste informatie zien. Wie dieper op bepaalde details in wil gaan, kan dat uiteraard ook. De dienstverlening van Transscope kent een modulaire opbouw: er wordt betaald voor de hardware (de blackboxXP of de Fiscaalbox) en vervolgens bepaalt de klant zelf welke diensten hij erbij afneemt tegen een maandelijkse betaling. De hardware van Transscope wordt overigens nog steeds in Nederland geproduceerd. Een toeleverancier uit Hoogeveen neemt productie ervan voor zijn rekening. Met een eindcontrole (en eventueel de inbouw in de voertuigen van de klanten) in Dedemsvaart en op locatie.

Van auto’s tot vliegtuigen en snuffelpalen
Wij hebben het al even aangestipt: Transscope is inmiddels niet meer gebonden aan rollend materiaal. Sinds 2008 zijn er stationaire objecten (apparatuur die bijvoorbeeld op bouwplaatsen is te vinden) en vliegend materiaal (verhuurbare vliegtuigen) bijgekomen. Dat laatste verdient toelichting. De betreffende klant verhuurt vliegtuigen waarin maximaal acht passagiers een plek kunnen vinden. Een ingebouwde blackbox van Transscope registreert waar ’t vliegtuig zich bevindt en hoe lang het in de lucht is. Die informatie wordt vervolgens door het verhuurbedrijf gebruikt voor de correcte facturatie. Naast de registratie van voertuigbewegingen, worden de systemen van Transscope ook ingezet om zaken als aankomend onderhoud van apparatuur te signaleren tot het bijtanken van dieselaggregaten.


(Foto's Paul Teixeira)

Binnenkort voegen Henk-Jan en Bas er een derde categorie bij: snuffelpalen in het kader van een omgevingsanalyse-project. Want eigenlijk is Transscope in de basis een dataverzamelaar, ongeacht de herkomst en aard van die vergaarde informatie. “Wij hebben van een gemeente onlangs de vraag gekregen of wij ook in staat zouden zijn palen met sensoren te leveren om zaken als Co2 en fijnstof te meten. Dat hebben wij op de zaak besproken, waarna Bas aan de slag is gegaan. De eerste palen zijn inmiddels geplaatst.”

Contact met de klant
De nuchterheid straalt van Henk-Jan af. Transscope is er in de eerste plaats voor de klanten en de medewerkers. Voor hem geen kostbare uitstapjes naar eigen raceteams. “Nee, hier komen zeker geen raceteams als een soort hobby. Wat mijn persoonlijke hobby’s dan wel zijn? Ik zet mij in voor het Rode Kruis en ik wandel graag in de bergen. Ons motto is ‘doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg.” Hij gebruikt zijn energie en bedrijfsmiddelen liever op de klant. Getuige het feit dat Henk-Jan bijvoorbeeld niet te beroerd is om zelf naar een klant af te reizen om een storing te verhelpen. Het contact met de klant is hem veel waard: “Wij bellen onze klanten geregeld op om te vragen of alles naar wens werkt. Het leidt soms wel tot verbaasde reacties aan de andere kant van de telefoonlijn. Het is misschien raar, maar het zorgt ervoor dat wij goed op de hoogte zijn en het schept een nog betere band met hen.” Hij trekt er ook op uit om zijn klanten met een vloot van voertuigen/objecten van advies te voorzien. Bijvoorbeeld over de optimalisering van voertuigbewegingen. “Of ik daar iets voor reken? Nee hoor. Dat is een gratis dienst. Het past in onze filosofie om klanten zoveel mogelijk te helpen.”

‘Groeikansen genoeg’
Wat ziet Henk-Jan Kienhuis in het verschiet voor Transscope? Buitenlandse expansie wellicht? “Wij hoeven nog niet zelf zozeer over de grens te gaan met het bedrijf. In Nederland is de markt meer dan groot genoeg. Overigens hebben wij wel al klanten die in het buitenland actief zijn. Zoals een loonbedrijf dat grote landbouwmachines inzet in Spanje om doperwten mee oogsten. Dankzij onze blackboxen kan het loonbedrijf precies factureren wat er aan oogst is binnengehaald. Dat scheelt hen behoorlijk veel geld. Wij gaan binnenkort in Spanje op locatie een kijkje nemen om zelf te kunnen zien hoe dat gaat.” Meer medewerkers dan? Groeien is een goed streven, erkent Kienhuis. Maar dat moet niet ten koste gaan van zaken als de bedrijfscultuur, zegt hij. Om meer klanten goed te kunnen bedienen, hoeven er ook geen grote aantallen medewerkers bij. Dat is terug te voeren op de manier waarop Transscope als organisatie is ingericht en het feit dat er veel is geautomatiseerd. “Ik zie meer in de uitbreiding naar andere markten”, zegt Henk-Jan. “Snuffelpalen is daar inderdaad een voorbeeld van. Maar ook in de mobiliteitsmarkt zijn er genoeg ontwikkelingen waar wij op willen en kunnen spelen. Denk aan carsharing of andere vormen van mobiliteit, zoals een leaseabonnement met diverse soorten voertuigen. Daar liggen nog mooie kansen voor ons.”

Plaats op:
Datum: 2 april 2019
Bron: Transscope Voertuigsystemen B.V.
Gerelateerde artikelen  
02-04-2019 Video Hollandse nuchterheid blijkt succesvol
04-06-2018 Video Henk-Jan Kienhuis over 25 jaar Transscope Voertuigsystemen
19-01-2018 Nieuws HTM met nieuwe elektrische auto’s klaar voor de toekomst
13-05-2013 Nieuws Transscope koppelt blackbox met RFID identicatie
17-01-2013 Nieuws Transscope voegt rijstijlanalyse toe aan blackbox
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,53 seconden.