Laatste nieuws
 
 
  Achtergrondartikelen  


Hansa E-Cannonball Run 2019


In één dag van Eindhoven naar de Oostenrijkse bergen rijden om tussen de bedrijven door een lang weekendje skiën mee te pikken. Het is geen onalledaags scenario. Tenzij die rit met volledig elektrisch aangedreven auto’s wordt gemaakt. Dan krijgt het een bijzonder tintje. En dat is precies wat Hansa Green Tour voor ogen had toen het de Elektrische Cannonball Run naar Oostenrijk organiseerde. Sander de Wolf, uitgever van AutoleaseWereld, was één van de deelnemers. “Het was alsof je overstapte van een motorboot naar een zeiljacht: geen motorgeluid, alleen pure rust.”

Op woensdag 27 februari verzamelen zich om negen uur ’s ochtends zeven equipes zich op het parkeerterrein van het Van der Valk Hotel Eindhoven. Zij maken zich op om hun respectievelijke auto’s van de laadpaal te ontkoppelen om aan hun 1.000 kilometer lange rit naar de Oostenrijkse bergen te beginnen. De weersomstandigheden zijn er prima voor: zonnig, droog en niet bepaald winterse temperaturen. De bedoeling is om zo snel mogelijk én zo zuinig mogelijk naar Oostenrijk te rijden. Team AutoleaseWereld had voor de heenreis een Opel Ampera E tot zijn beschikking. De terugreis naar Nederland zou met een Kia E-Niro worden gereden. Sander Wolf en zijn bijrijder, de filmer Stijn Bogers, kozen voor een wat afwijkende aanpak voor de ‘E-Cannonball Run’. “De andere equipes hadden het zeer serieus voorbereid: tot en met het maken van spreadsheets waarin afstanden, optimale snelheden en verbruik waren berekend. Maar dat vonden wij wat te ver gaan. Als je in een brandstofauto op wintersport gaat, dan doet je dat immers ook niet”, blikt  De Wolf terug.



Daar is een app voor
Toch waren er wel wat voorbereidingen nodig om de elektrisch aangedreven 1.000 kilometer durende rit te maken, erkent Sander Wolf. “Ik had drie apps voor elektrisch rijden uitgeprobeerd: Fastned, NewMotion en Plugsurfing. De eerste twee zijn afkomstig van laadpaalexploitanten, terwijl Plugsurfing een onafhankelijke partij is met zoveel mogelijk aanbieders van laadpalen in Europa werkt. Uiteindelijk hebben wij gekozen voor de app van Fastned gekozen. Dat bleek in de praktijk toch de makkelijkste bedienbare en de meest praktische te zijn. Ik hoefde alleen een paar zaken in te voeren: welke auto wij reden, wat voor type accu er in zat, de bestemming en het minimale ladingspercentage. De app vertelde mij vervolgens waar en hoe lang ik langs de snelweg kon laden. Wij hebben die instructies blindelings gevolgd.”

Eén van de zaken die steevast de kop opsteken bij verhalen over elektrisch rijden, is de ‘Range Anxiety’. In goed Nederlands: Actieradius Angst. Het is de vrees voor het langs de weg stranden met een lege accu, zonder dat er een laadpaal in zicht is. Anders dan bij een brandstofauto, helpt het niet om bij wijze van spreken naar een tankstation te lopen om een jerrycan benzine of diesel te halen. Het is de reden waarom sommige elektrorijders - bij een wat lage acculading – notoire stroomverbruikers aan boord uitzetten. Het is iets waar Team AutoleaseWereld geen last van had, zegt Sander de Wolf. “Wij hebben de DAB+ radio gewoon aangehad. Een groot deel van de reis was het niet nodig om de airco aan te hebben, aangezien het ook weer niet te warm was. Maar anders was de airco aangegaan. De actieradius wordt keurig aangegeven in het dashboard. Dan zie je wel dat als de verwarming aan gaat, de maximale afstand op de acculading daalt. Op zich valt het ook weer mee: het gaat om circa vijf kilometer minder.”

‘Pure rust’
Geen Actieradius Angst bij het Team AutoleaseWereld, dus. Hoe beviel het elektrisch rijden verder? De Wolf: “Ik had wel eens eerder in zowel de Opel als de Kia gereden. Het rijdt allemaal heel erg makkelijk en ontspannen, mede dankzij de goede automatische versnellingsbak en het algemene comfort. De Ampera-E en E-Niro zijn verder ‘gewone’ middenklassers, met genoeg kofferbakruimte om onze nogal omvangrijke bagage mee te nemen. Wat wij allemaal mee sjouwden? Denk aan videocameraspullen, statieven, drones en de gewone koffers. Al met al aardig wat spullen.”

Was er dan helemaal niets anders of opvallends aan het elektrisch rijden? Sander de Wolf: “Er is wel één bijzonderheid aan beide auto’s. Je schrikt misschien als je het in de verschillende reclamefilmpjes ziet, maar zij kunnen met een zogenoemd één-pedaalsysteem werken. Eenvoudig gezegd, kun je dan door het gas los te laten, enorm afremmen op de motor. Daarmee wordt tegelijkertijd de accu ook weer opgeladen, aangezien de auto bij het remmen de energie weer terug in de accu stopt.” Na enig nadenken, komt hij toch met een paar andere verschillen tussen het rijden met een brandstofauto en een elektrisch aangedreven variant. “Het enorme koppel van de elektrische auto maakt het heerlijk om in de bergen te rijden. Verder: als je hard rijdt met een brandstofauto dan rij je duurder. Dat is bij een elektrische auto nog een graadje erger: geef gas en hij zuipt. Ook is de brandstofauto in de stad doorgaans onzuinig en op de snelweg rijdt hij weer relatief zuinig. Bij de elektrische auto is het precies andersom: de actieradius van de elektrische auto in de stad is juist groter. Oh ja, en een ander verschil is het motorgeluid bij het autorijden. Dat is er namelijk niet. Het was alsof je overstapte van een motorboot naar een zeiljacht: geen motorgeluid, alleen pure rust.”




Onderweg laden

De 1.000 kilometer naar de Oostenrijkse bergen verliep vlekkeloos, vertelt Sander de Wolf. “Wij hebben onderweg langs de snelweg bij snelladers geladen. Gemiddeld reden wij tussen de 200 en de 300 kilometer per acculading. Het laden ging vlot: wij hebben nergens moeten wachten. De laadpalen waren nooit allemaal bezet. En zij werkten ook allemaal, dat was een paar jaar geleden wel anders. Het laden zelf gaat, na enige gewenning, ook zonder problemen. Allereerst moet je even uitzoeken welke stekker past. En vervolgens is het een kwestie van jouw pasje voor de reader houden en daarna wijst het zichzelf. Vroeger was het lastiger gesteld met de speciale betaalpasjes, want niet elk pasje werkte op elke laadpaal.”

“Eerlijk gezegd, hebben wij de andere equipes onderweg niet eens gezien. Wij konden ze wel volgen op een speciale app, aangezien alle auto’s voorzien waren van gps. Ik zag meteen dat onze aanpak niet zou leiden tot de snelste tijd. Sterker nog: we lagen duidelijk achter. Maar dat was niet erg. Het was ook niet onze opzet om als eersten in Oostenrijk te zijn. Het ging ons erom om zo slim mogelijk met het gebruik van acculadingen en laadpalen om te gaan. En om zo relaxed mogelijk van A naar B te komen. Vandaar dat wij ook bijna de hele tijd met de cruise control aan hebben gereden. Alsof wij op vakantie gingen. Een hoge topsnelheid maakt overigens niet zoveel uit in tijd, tenzij je heel lang heel hard rijdt.”

Tesla 3 het rapst
Dat relaxte rijden bleek inderdaad niet te leiden tot een koppositie. Team AutoleaseWereld kwam om tien uur ’s avonds als laatste in het Oostenrijkse hotel aan. De 1.000 kilometer waren in circa dertien uur afgelegd. “Wij waren wel de zuinigste equipe, met een verbruik van zeven kilometer op 1 Kilowattuur (KwH, red.)”, vertelt De Wolf. “Onderweg hebben wij telkens de accu’s drie kwartier lang opgeladen. Ideaal om even uit te rusten, te eten en video opnames te maken.” De winnaar van de E-Cannonball Run was van Amerikaanse bodem, aldus de AutoleaseWereld-uitgever. “De Tesla 3 kwam als eerste aan. Dat had het te danken aan zijn hoge topsnelheid (meer dan 200 kilometer per uur, red.) en zijn hoge laadsnelheid (circa twintig minuten, red.). De overige vijf equipes zijn dicht na elkaar binnengekomen. Er zat weinig tijdsverschil tussen de wat duurdere modellen – zoals de Tesla X en de Jaguar Ipace - en de middenklassers. Het prijsverschil was niet te merken in de aankomsttijd. Dat viel wel op.”

De tweede dag van de E-Cannonball Run was ingeruimd voor een combinatie van ontspanning en serieuze aangelegenheden. De equipes reden naar de zogenoemde ‘Glacier Road’ in de buurt van de gemeente Sölden (Tirol: een bergweg in de Oostenrijkse Alpen die zich tot een hoogte van 2.830 meter boven zeeniveau slingert. De bedoeling van de rit was om te kijken hoe elektrische  auto’s zich gedragen tijdens een rit die ze van 1.000 meter hoogte naar ruim 2.800 meter zou brengen. Dat ging verder zonder problemen, aldus De Wolf. Niet toevalligerwijs wordt de Glacier Road ook vaak gebruikt door filmregisseurs. Een bekend voorbeeld daarvan is de James Bond-film ‘Spectre’. Eenmaal boven, volgde een kabelbaanritje naar de lunch in het op 3040 meter hoogte gelegen ‘James Bond Experience Center’. De equipes begonnen daarna aan het laatste ritje van de dag, met als eindpunt het in E-Mobility gespecialiseerde Kaiserhof Hotel in Salzburg. Een tocht van ruim 270 kilometer.




World Sustainable Energy Days
Voor de derde en laatste dag van de E-Cannonball Run togen de deelnemers naar het 370 kilometer verder gelegen Oostenrijkse plaatsje Wels. Een bestemming die niet puur toevallig was gekozen door Hansa Green Tour. De organisatie van de E-Cannonball Run werd namelijk geacht een presentatie te geven over de bevindingen met het elektrisch rijden op de daar georganiseerde Smart E-Mobility conferentie, onderdeel van de jaarlijkse World Sustainable Energy Days. “Het was een zeer interessante conferentie”, vertelt Sander de Wolf. “Je moet je voorstellen dat 660 bezoekers uit 60 landen tijdens een paar dagen bij elkaar komen om te discussiëren over zaken als duurzame energie en de energietransitie. Erg inspirerend.”

Eén presentatie tijdens de Smart E-Mobility conferentie sprong er voor De Wolf met kop en schouders uit. “Dat ging over het beleid van de Noorse overheid ten aanzien van elektrisch rijden. De presentator vertelde dat de regering heeft besloten dat er per 2025 geen brandstofauto meer te koop zal zijn in het land. Om de overgang naar elektrisch rijden te vergemakkelijken en te bespoedigen, heeft de overheid een behoorlijk aantal voordelen aan elektrische rijders gegeven, meer dan in Nederland het geval is. Zo hoef je er geen btw te betalen bij de aanschaf van een elektrische auto. Verder mag je de busbaan gebruiken en betaal je maximaal de helft van het geldende toltarief op wegen, ponten en bruggen. En het werkt: de meest verkochte auto in Noorwegen is tegenwoordig de Nissan Leaf, een elektrische auto. De Noren is onlangs gevraagd naar wat zij van het elektrische rijden vinden: het overgrootste deel is tevreden. Wel is er een kritiekpunt: mensen die geen een laadpaal thuis of bij het werk hebben, zijn aangewezen op een publieke laadpaal. En dat kan wachttijden veroorzaken. Dat ’s de bottleneck in Noorwegen. De overheid is overigens druk bezig om dat te verhelpen door meer publieke laadpalen neer te zetten.“

Is de toekomst elektrisch?
De Noorse situatie staat in contrast met de Nederlandse status quo. Hier duurt het nog even voordat particulieren en leaserijders massaal aan de stekker gaan. Sander de Wolf heeft in zijn vele gesprekken met fleetmanagers, leaserijders en -maatschappijen de nodige redenen hiervoor gehoord. “Veel grote bedrijven de afgelopen jaren zijn bezig geweest met het maken van een integraal mobiliteitsbeleid. Daar stuitte men echter op de wens van de werknemers om tweemaal per jaar een brandstofauto te rijden. Dat was meestal in verband met een autovakantie, al dan niet in combinatie met een caravan. Voor een dergelijke vakantie zouden elektrische auto’s tekort schieten, was het idee. Allereerst omdat de actieradius te gering was en daarnaast omdat er geen caravan mee kon worden getrokken. Dat eerste is inmiddels wel verholpen, zoals de E-Cannonball Run aantoont. Alleen het caravan-punt vormt nog een probleem.”

Betekent het dat autorijdende Nederland op een volledig probleemloze – op het caravantrekken na –elektrische toekomst afstevent? Sander de Wolf zet wat kanttekeningen bij die veronderstelling. “Op dit moment is er nog veel sprake van ‘onbekend maakt onbemind’. Leaserijders zijn niet vertrouwd met het elektrisch rijden en denken veelal in beperkingen. Om dat te veranderen, zouden fleetmanagers werknemers bijvoorbeeld een week elektrisch kunnen laten rijden. Zodat zij daaraan kunnen wennen. Verder moet er meer duidelijkheid komen in de energietarieven die door de diverse aanbieders van laadpunten worden gehanteerd. Soms berekenen zij het per tijdseenheid en soms gaat het weer per Kilowattuur. Veruit het voordeligste is als je alleen thuis of op het werk hoeft te laden. Onderweg is het nagenoeg altijd duurder, dat kan oplopen tot zo’n 75 cent per Kilowattuur. Wat omgerekend net zoveel is als de prijs van een liter diesel. Daar komt bij dat bedrijven goedkoper energie dan particulieren krijgen geleverd.”


Levensduur accu’s

Een ander ‘mopperpunt’ over elektrische auto gaat over de ingebouwde accu’s, weet De Wolf. “Ik hoor vaak dat de levensduur van de accu’s relatief gering zou zijn. Dat argument houdt echter geen stand. Een Eindhovense professor heeft onlangs uitgerekend dat een accu gemiddeld meer dan 500.000 kilometer mee kan. De elektrische auto kan in principe veel langer mee dan een brandstofauto. Niet alleen overigens vanwege de levensduur van de accu: de elektrische auto bevat ook minder bewegende en storingsgevoelige mechanische onderdelen. En als de accu eenmaal is afgeschreven, dan kan hij nog steeds prima worden ingezet voor andere doeleinden. Zo worden in de Amsterdam Arena accu’s van ‘afgeschreven’ Nissan Leaf’s gebruikt voor de noodvoorziening.”
Nog even terug naar de E-Cannonball Run 2019. Hoe ging de terugreis? Sander de Wolf: “Wij zijn direct na afloop van de Smart E-Mobility conferentie in een Kia E-Niro naar Nederland gereden. Prima auto en een zeer comfortabele rit. Als uitgever van AutoleaseWereld mag ik eigenlijk geen voorkeur hebben voor aandrijftype, maar ik zou zo zou elektrisch kunnen gaan rijden.” Die comfortabele rit speelde zich hoofdzakelijk ’s nachts af: om zes uur ’s ochtends zette hij bijrijder Stijn Bogers in Nijmegen, diens woonplaats, af. Om vervolgens nog twee uurtjes door te rijden naar Uithoorn, zijn eindbestemming. “Om acht uur ’s ochtends kwam ik aan. Ik ben direct naar bed gegaan. Gelukkig stond het weekend voor de deur.”


Deelnemende auto’s
Aan de Elektrische Cannonball Run naar Oostenrijk van Hansa Green Tour
deed een dwarsdoorsnede van het elektrische auto-aanbod in Nederland mee:

  • Tesla X
  • Tesla Model 3
  • Hyundai Kona
  • Kia E-Niro
  • Jaguar I-Pace (2 x)

Plaats op:
Datum: 4 april 2019
Gerelateerde artikelen  
21-03-2019 Achtergrondartikelen Exclusieve 'endurance-test' elektische auto's: E-Cannonball Run
30-06-2016 Video-marketing Top trend 2016: Videomarketing
29-05-2019 Achtergrondartikelen Autofielen delen hun e-wagen (podcast)
30-06-2016 Video's laten maken? Dat kan! Video's laten maken? Dat kan!
04-06-2019 Nieuws Quick Repair van ASN voor kleine deuken en krassen
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,47 seconden.