Laatste nieuws
 
 
  Achtergrondartikelen  
 

De autobranche en de daarbij behorende businessmodellen die zo lang zo stabiel waren, zijnde laatste jaren enorm aan verandering onderhevig geweest. CASE (Connected, Autonomous, Shared en Electric) is dan ook niet langer toekomstmuziek – het is hier, nu.

In alle waarschijnlijkheid wordt 5G snel realiteit, wat betekent dat er grote stappen kunnen worden gezet op het gebied van AI en steeds veranderende klantverwachtingen. 2019 lijkt een cruciaal jaar te worden op weg naar de realisering van CASE. Daarom moet je je dit jaar als OE-leverancier op deze vijf punten richten.

1.    Stuur de connected band de goede kant op
In de branche wordt de laatste hand gelegd aan de benodigde technologie voor connected voertuigen. Banden kunnen daarbij – als enige onderdeel dat de weg aanraakt – nieuwe inzichten bieden in voertuigprestatie en wegomstandigheden; allebei een grote invloed op de toekomst van ons vervoer.
Voor Bridgestone betekent dat dat we onze netwerken uitbreiden naar overheden en lokale gemeentes, aangezien zij verstopping en vervuiling willen aanpakken aan de hand van data en connectiviteit. Er wordt hard gewerkt aan de connected band. Zo is vorig jaar het elektronische tagsysteem voor banden uitgerold, RFID, voor alle toekomstige Bridgestone banden. We moeten niet alleen de techniek de weg op helpen dit jaar, maar het vooral ook de goede kant op sturen.

2.    Bereid je voor op zelfrijdende voertuigen met lekke banden
Autonome voertuigen staan nog steeds in de kinderschoenen, aangezien de onderliggende technologie nog in ontwikkeling is, en de wetgeving nog steeds beperkt. Maar net als met connected voertuigtechnologie, kunnen OE-leveranciers wel al aan de slag met het grondwerk. Het kunnen afhandelen van bandschade staat daarbij bovenaan de prioriteitenlijst.
Als een auto zichzelf kan besturen, moet hij ook zelf overweg kunnen met gaatjes, zonder daarbij een bestuurder nodig te hebben. Een reserveband of mobiliteitskit is zinloos in dit geval. Bij Bridgestone hebben we de afgelopen twintig jaar hard gewerkt aan onze eigen Run-Flat Technology – hierdoor kan een beschadigde band nog 80 kilometer verder rijden met snelheden tot 80 km per uur. Aangezien de verwachting is dat zelfrijdende auto’s rond 2021 worden toegestaan, werken we hard door aan de ontwikkeling van de vereiste mobiliteitsoplossing.

3.    Verlicht de lasten voor fleetbeheerders
Het wagenpark , oftewel de fleet, is de toekomst. Vooral in steden, waar mensen auto’s kopen om ze vervolgens de hele dag op een dure parkeerplek te laten staan, is het bezitten van een auto steeds minder populair. Hier neemt het huur- of lidmaatschapsmodel een steeds grotere plaats in (zoals ook gebeurt met banden en overige diensten van MOBOX). Onze OEM-klanten zoals BMW en Daimler hebben al kleine fleets ontwikkeld, maar in de toekomst zullen deze – om aan de vraag van de klanten te kunnen blijven voldoen – steeds groter en groter worden.

In een fleetoperatie zijn banden een van de meest uitdagende aspecten om te beheren, wij willen onze partners daarin helpen om de wachttijd en kosten terug te brengen. In 2018 introduceerde Bridgestone twee grensverleggende digitale onderhoudsoplossingen. Met FleetPulse worden commerciële wagenparken geholpen door managers de voertuigen in real time te laten monitoren en onderhouden. My Speedy helpt bestuurders om beter voor hun auto te zorgen. Met Bridgestone Europa’s aanstaande overname van TomTom Telematics werken we aan nog meer verbeterslagen voor wagenparkbeheerders.

4.    Word flexibeler voor meer EV-partners
2018 was een belangrijk jaar voor elektrische voertuigen (EV’s). 2019 wordt met de introductie van minstens vijfentwintig nieuwe modellen op de Europese markt, nog belangrijker.
Bij Bridgestone zijn elektrische auto’s en hun vereisten ons niet vreemd. Zo hebben we met BMW samengewerkt om speciale banden te maken met onze eigen ologic technologie voor hun i3, i8 en i3s modellen, hiervoor zijn we de exclusieve bandenleverancier. Met de ologic-technologie zijn er een aantal unieke voordelen voor elektrische auto’s te behalen wat betreft rolweerstand en aerodynamica. Maar dit is maar een van de vele technologieën in ons portfolio voor elektrische voertuigen. Er wordt momenteel hard gewerkt aan de uitbreiding van dit portfolio voor elektrische voertuigen, waarbij ook rekening wordt gehouden met de vraag van OEM’s voor minder geluid en lichtere banden. We gebruiken hiervoor nieuwe technieken, zoals B-Silent® technologie, om tegemoet te komen aan het groeiende scala aan wensen en eisen.

5.    Regels zijn er om herschreven te worden
Het ontwikkelen van een band – van het bedenken tot het daadwerkelijke gebruik op de weg – is een lang proces, wat doorgaans zo’n twee jaar duurt. Het is niet alleen tijdsintensief, maar ook qua kosten, arbeid en materiaal moet het niet onderschat worden. De slijtagetest, bijvoorbeeld, waarin de bestendigheid van de band voor zijn hele levensduur wordt getest (wat makkelijk zo’n 40.000 kilometer kan zijn), wordt normaal gesproken gedaan door daadwerkelijk zoveel kilometers af te leggen met de banden. Dat is een enorme inzet van middelen.
Aan OE-leveranciers nu de taak om alternatieven te vinden voor dat proces. Bij Bridgestone hebben we dat gedaan met ‘Virtual Tyre Modelling’. Dankzij deze technologie kunnen we bij de ontwikkeling van de band al heel precies voorspellen wat de prestaties zullen zijn, zonder hem daadwerkelijk te hoeven gebruiken. Dit is niet alleen milieutechnisch veel beter, maar geeft ook een aanzienlijke tijdswinst (tot wel 50 procent) in het op de markt brengen van een dergelijk product.

Plaats op:
Datum: 15 april 2019
Categorie: Banden
Bron: Bridgestone Nederland B.V.
Gerelateerde artikelen  
31-10-2018 Nieuws Bridgestone breidt de DriveGuard Run-Flat-technologie uit
05-10-2017 Nieuws Solar Team Eindhoven rijdt op Bridgestone banden
15-02-2019 Nieuws Bridgestone behaalt beste OEM-resultaten in 2018
23-01-2019 Nieuws Bridgestone Europe koopt TomTom Telematics
22-02-2019 Nieuws De ID. R is de race-ambassadeur voor de toekomst van e-voertuigen
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,41 seconden.