Laatste nieuws
 
 
  Achtergrondartikelen  
 

Meer dan de helft van de 3.400 bij BOVAG aangesloten onafhankelijke autobedrijven houdt zich bezig met verkoop van nieuwe personenauto's en/of bestellers. BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven ziet graag dat de markt volwassen en reëel met deze nieuwe werkelijkheid omgaat. En acht de tijd rijp om hier een passage over op te nemen in de (nieuwe) dealercontracten, die factureren door het onafhankelijke autobedrijf zélf mogelijk maakt. Een voorstel voor zo'n passage stuurt de afdeling nog deze week naar alle Nederlandse importeurs en dealerverenigingen.

Het aandeel van de onafhankelijke autobedrijven in de nieuwverkoop personenauto's was in 2009 4,6%. Bij bestellers was het marktaandeel in 2009 zelfs 11,4%. Bertho Eckhardt, voorzitter BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven: ‘Nieuwverkoop door onafhankelijke autobedrijven is een feit. Het gebeurt op serieuze schaal. In 2009 ging het om 17.950 personenauto's. Als je onafhankelijke autobedrijven gezamenlijk als merk zou beschouwen, dan stonden we in 2009 op de achtste plek in de merken top 10 van personenauto's en bij de bestellers zelfs in de top 3. Er wordt nu soms stiekem over gedaan, alsof het iets illegaals betreft. Onzin natuurlijk. Bij een enkel merk is het al goed geregeld, maar bij vele nog niet. En dat terwijl dealers en onafhankelijke bedrijven in de praktijk vaak heel goed samenwerken in hun regio. We willen de importeurs helpen om het overal goed te regelen, zodat een onafhankelijk bedrijf zélf de factuur naar zijn klant kan sturen. Dat is niet meer dan logisch en het kan wettelijk ook gewoon. We gaan ze daarbij helpen door een kant en klare passage voor de dealercontracten én een model-eindgebruikersverklaring toe te sturen. Uiteraard sturen we die ook aan de dealerverenigingen toe. In feite helpen we importeurs op deze manier aan extra omzet. Wie niet meedoet, mist gewoon de boot. We helpen ze met die passage en die eindgebruikersverklaring ook nog eens om hun netwerk dicht te houden.'

BER
BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven verwacht dat de verkoop van nieuwe auto's door haar leden de komende jaren zal toenemen. Eckhardt: ‘Door het vervallen van de BER in 2013 zal de neiging van fabrikanten om hun netwerk middels strikte afspraken en harde franchise stevig op slot te gooien en stevige afnameverplichtingen op te leggen, heel groot zijn. Dat biedt kansen voor nauwere samenwerking tussen merkdealers en onafhankelijke bedrijven in een bepaald rayon. Ik sluit niet uit dat fabrikanten en importeurs het onafhankelijke kanaal hard nodig hebben om voor alle nieuwe auto's die de pijplijn in geduwd worden, een koper te vinden.'

Plaats op:
Datum: 6 oktober 2010
Categorie: Markt en onderzoek
Gerelateerde artikelen  
04-07-2008 Nieuws Lease Service Centers voor harde afspraken
07-06-2010 Nieuws Hella partner BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven
14-04-2011 Nieuws Erkend Duurzaam ook voor BOVAG universeel
02-03-2009 Nieuws Strategische samenwerking BOA en MKB lease versterkt
21-05-2010 Nieuws Halve finalisten Autobedrijf van het Jaar bekend
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,36 seconden.