Laatste nieuws
 
 
  Achtergrondartikelen  
 

Care4Lease, de onafhankelijke organisatie die het totale beheer van leasevloten uitvoert voor (dealer)leasemaatschappijen, bestaat 10 jaar. Ruim 5000 voertuigen zijn er in beheer - en de groei zet door. Directeur Hans Spee over transparantie, ratio's en een (groot) autohart.

Het aanbieden van leaseproducten wordt door dealers tegenwoordig omarmd; het is niet alleen een winstgevende tak van sport, klanten - vooral die uit het MKB - doen graag leasezaken met een dealerbedrijf ‘om de hoek'. Ook kleinere leasemaatschappijen met een duidelijke klantfocus doen veelal goede zaken.

Hans Spee Care4LeaseMaar de eisen van de (ervaren) leaseklant anno 2011 zijn niet mals. Naast een goede prijs en service, moet het product vooral ook transparant zijn. Daarbij moet het leasebedrijf ‘uiteraard' kennis van zaken hebben. Spee: "Leasing is een volwaardig product wat de volledige aandacht nodig heeft. Het kan er niet zomaar ‘bij' gedaan worden."

Funding is belangrijk

"Daarbij is leasing een kapitaalintensieve bezigheid; funding is belangrijk", vervolgt Spee. "En financiers willen tegenwoordig volledig transparant hebben hoe bijvoorbeeld een leaseportefeuille is opgebouwd. Ga er maar aan staan als leasing niet je core business is!"

Het succes van een bedrijf als Care4Lease is dat (dealer)leasemaatschappijen al deze ‘problemen' als het ware kunnen uitbesteden. En dan hebben we het nog niet over de ratio leasecontracten versus fte 's. Spee: "Stel je hebt als dealermaatschappij zo'n 250 leaseauto's in eigen beheer. Dat is een aanzienlijk park waar al snel enkele miljoenen in omgaan. Daar zijn risico's aan verbonden. Je moet er in alle gevallen personeel voor vrij maken; zeg zo'n 1,5 fte. Die zouden dan zowel de boekhouding op orde moeten brengen, zorg dragen voor ROB en contact houden met berijders. Dat kan je natuurlijk nooit allemaal combineren in die anderhalve functie".

Autonome groei

Care4Lease zegt alle expertise in huis te hebben. Ook de ‘lijntjes' met financiers zijn innig. Door de gunstige ratio, bij Care4Lease werken 12 mensen die een park van 5000 voertuigen beheren, kan er kostenefficiënt worden gewerkt, benadrukt Spee.

Dit jaar heeft Spee autonome groei gezien in de parken van zijn klanten. Nu was die groei bij sommigen meer dan welkom, nadat er rake klappen waren uitgedeeld tijdens de (banken)crisis. Daarbij waren er, afhankelijk van het automerk, ook problemen met de restwaardes. Spee: "Maar ook hier geldt dat wij als specialist goed toegerust zijn om dergelijke tegenwind het hoofd te bieden."

Flexibiliteit

De kracht van leasen via Care4Lease zit hem volgens Spee ook in de andere aanpak vergeleken met bijvoorbeeld de grote universele leasemaatschappijen. In de eerste plaats is er meer één op één contact tussen de klant, de (dealer)leasemaatschappij en Care4Lease. Dat persoonlijke contact zorgt voor meer maatwerk. Als een auto om wat voor een reden voor enkele weken stil komt te staan, dan wordt daar in goed overleg een oplossing gevonden. Spee: "Doordat wij met enorm veel leasemaatschappijen samen werken, van noord tot zuid, kunnen we wel eens een auto die overtollig is elders bij iemand inzetten. Die flexibiliteit kunnen we onze klanten bieden; en onze klanten kunnen dat vervolgens hun klanten weer voorstellen. Dat werkt perfect".

Cafetariamodel

De (dealer)leasemaatschappij die in zee gaat met Care4Lease blijft controle houden over de auto en de leaseklant. In de communicatie met de klant wordt bijvoorbeeld het eigen logo van het dealerbedrijf of leasemaatschappij gebruikt. Ook de database met klanten blijft in eigendom van het dealerbedrijf - ook al draait die op de servers van Care4Lease.

Waarop (dealer)leasemaatschappijen zich vaak onderscheiden is het one-stop-shopping model. Ofwel: de dealer is te allen tijde het aanspreekpunt voor de klant en leaserijder. Dat uitgangspunt is ook heilig voor Care4lease. "Zie ons als een verlengstuk van de (dealer)leasemaatschappij. Wij opereren in hun belang. In onze dienstverlening gaan we, als in een cafetariamodel, net zover als de klant aangeeft. Wil hij bijvoorbeeld wel dat wij communiceren met de leaserijder, dan kan dat."

Taal van de dealer

Dealers hebben tegenwoordig nogal wat keuze wat betreft het aanhaken op bestaande leaselabels; zelfs eventueel onder eigen naam. Maar in alle gevallen verkoopt de dealer dan de auto aan de betreffende leasemaatschappij. Bij Care4Lease niet. De dealer of de leasemaatschappij blijft ‘in control'. Maar weet dus toch professioneel over te komen wat het rendement ook snel ten goede komt, leert de ervaring. Spee: "In tien jaar tijd hebben we ons concept zien bloeien in de markt. En groei luidt nog zeker het devies. Niet in de laatste plaats omdat wij een groot autohart hebben. We spreken de taal van de dealer."

Plaats op:
Datum: 15 november 2011
Bron: Care4lease B.V.
Gerelateerde artikelen  
10-11-2008 Nieuws Athlon neemt belang in Care4Lease
14-05-2013 Nieuws Bovemij neemt Care4Lease over
11-07-2011 Achtergrondartikelen Groothandel: wij zijn de prijs-setters van de markt
28-12-2008 Nieuws Dealers worstelen met prijssturing vanuit leasemaatschappijen
02-03-2009 Nieuws Strategische samenwerking BOA en MKB lease versterkt
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2020 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,44 seconden.