Laatste nieuws
 
 
  Achtergrondartikelen  
 

Nederland is een adviesbureau rijker: Wagenpark Verzekeringen BV. Een verzekeringsbureau gespecialiseerd in ... wagenparkverzekeringen. Want volgens oprichter Mario Maas kunnen veel bedrijven met een wagenpark een flinke (rendements)slag maken. "De hoogte van de premie heb je als bedrijf grotendeels zelf in de hand."

Mario Maas Wagenpark verzekeringMaas is gepokt en gemazeld in de verzekeringsbranche. Maar nu heeft hij de stap gezet om zich specifiek toe te leggen op wagenparkverzekeringen. Daarbij richt hij zijn pijlen niet alleen op de grote parken, maar juist ook op de kleinere en middelgrote. De inkt op alle paperassen van de AFM zijn nog niet droog of de eerste klanten staan al op de stoep.

Daarbij gaat Maas niet voor een ‘quick win', houdt hij de klant meteen voor. De insteek is altijd gericht op kwaliteit en continuïteit. Maar dat laat onverlet dat er doorgaans een hoop te besparen valt op de verzekeringspremies van een wagenpark.

Eye-opener

Die premie wordt voornamelijk gebaseerd op het risicoprofiel van een bepaald park. Ofwel: gaan de bestuurders netjes of slordig om met de al dan niet geleasde (bedrijfs)auto's. "Premies moeten altijd een afspiegeling zijn van dit risicoprofiel. Een premie is dan ook altijd verschillend, het is opgebouwd uit meerdere bouwstenen, die niet altijd voor een wagenparkbeheerder zichtbaar zijn. Alleen dat gegeven is vaak al een eye-opener voor klanten."

Een bedrijf bepaalt dus zelf feitelijk de premie. Maar het is in eerste instantie vaak de (hoge) premie die ondernemers doen besluiten expertise van buiten in te kopen. Maas: "Bezuiniging of kostenreductie kan een motivatie zijn om bij ons aan te kloppen. Maar soms is het ook de verzekeringsmaatschappij zelf die aan de bel trekt. Omdat bijvoorbeeld het aantal schades enorm toegenomen is."

Rijvaardigheidstrainingen

Het is dat risicoprofiel waar Maas bij klanten dan ook in eerste instantie mee aan de slag gaat. Het risicorapport moet aangeven hoe dat profiel bij te stellen; naar beneden, wel te verstaan. Dan kan Maas putten uit verschillende gereedschappen: van enkel rijvaardigheidstrainingen tot een concept van preventiemaatregelen. "We treden feitelijk op als regisseur teneinde het risicoprofiel omlaag te brengen. Wat dan overigens niet alleen positief uitwerkt op de premie, maar ook op bijvoorbeeld de brandstofkosten."

Bij Wagenpark Verzekering BV weet men dat de praktijk vaak enorm weerbarstig is. Dat wil Maas dan ook benadrukken dat alleen een ‘papieren' plan onvoldoende is om uiteindelijk tot resultaten te komen. Er is een ‘hands on' mentaliteit nodig; Maas heeft ook altijd de volledige commitment van het management nodig. Daarbij maakt het niet uit of het wagenpark in eigendom is of van een leasemaatschappij.

Presenteerblaadje

De verzekeraar tenslotte is altijd bereid om na een dergelijk conceptuele aanpak van Wagenpark Verzekering BV te komen tot de juiste premie, verzekert Maas. "We leveren het werk tiptop op een presenteerblaadje aan. Dat ziet een verzekeraar graag en zijn dan ook bereid om mee te denken. Ook voor hun staat continuïteit met hun klant voorop."

Wat betreft die continuïteit: Maas benadrukt dat een risicorapport zeker geen statisch geheel is. Het moet meegroeien met het bedrijf, cq wagenpark. "In eerste instantie bepalen we de richting. Op korte termijn kan je al mooie resultaten behalen maar de uitdaging blijft toch het op lange termijn vol te houden."

Plaats op:
Datum: 30 april 2012
Categorie: Verzekeringen
Bron: Wagenpark Verzekering B.V.
Gerelateerde artikelen  
11-06-2012 Achtergrondartikelen Risicoprofiel elektrische auto onvoldoende in kaart
29-08-2019 Achtergrondartikelen Jeroen Kok over Mobility as a Service (podcast)
15-04-2016 Nieuws Mobility as a Service? Dat is geen vraag meer, we gaan het doen!
13-09-2019 Nieuws Mobility-as-a-Service onder de loep
14-05-2019 Nieuws Kansrijke groepen voor Mobility-as-a-Service
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2020 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,4 seconden.