Laatste nieuws
 
 
  Achtergrondartikelen  

Eerder dit jaar viel e-Driver van de Verkeersveiligheid Groep Nederland (VGN) in de prijzen. Het heet het meest toonaangevende online verkeerseducatieprogramma in de markt te zijn. Algemeen directeur Martin de Groot van VGN over de succesfactoren van e-Driver.

e-Driver is een online trainings- en informatieplatform voor veilige en duurzame verkeersdeelname. Deelnemers vinden hier steeds wisselende trainingen, praktische tips en veel informatie. Werkgevers worden met unieke managementtools geholpen hun organisatie veilig en duurzaam in te richten.

Het wordt als snel duidelijk dat e-Driver zeker niet ‘zomaar een e-Learning programma' is. Het betreft een concept dat in nauwe samenwerking met TNO Human Factors, verkeerspsychologen en gedragsdeskundigen tot stand is gekomen.

Verkeerveiligheidgroep Groep NederlandIndividuele profielen

e-Driver werkt op basis van individuele profielen, legt algemeen directeur Martin de Groot uit. Hierdoor krijgen de deelnemers alleen die informatie aangeboden die voor hen relevant is. "Het systeem kijkt naar leeftijd, type voertuig, maar ook naar de werk- en privé van deelnemers. Daarbij kennen de trainingen kennen verschillende routes."

Het antwoord van de cursist bepaalt het vervolg van de training. Cursisten krijgen doorlopend feedback op het door henzelf gegeven antwoord. Deze interactiviteit helpt de aandacht vast te houden en verhoogt het leerrendement.

Minder schades

De Groot: "De combinatie van unieke managementtools en interactieve trainingen, is een garantie voor meer verkeersveiligheid en minder schades. Met e-Driver besparen werkgevers op brandstofkosten en schadelast. De medewerkers trainen effectief met minimaal arbeidstijdverlies. Bijkomend voordeel is dat het milieu minder wordt belast dan reguliere verkeersveiligheidstrainingen. Winst op alle vlakken dus."

TÜV Rheinland bevestigt de woorden van de Groot. Zij deden onderzoek naar de resultaten van e-Driver en concluderen dat het mogelijk is om tot 22% schadelastreductie te bereiken en een brandstofbesparing te realiseren van gemiddeld 8,5%. Daarbij kan de return on investment (ROI) oplopen tot maar liefst 600%, zegt De Groot.

Verkeersveiligheid GroepConcrete tools

De online leeromgeving is interessant voor alle bedrijven waar van de medewerkers kilometers maken. Uitgangspunt is dat duurzame en kosteneffectieve mobiliteit haalbaar is, mits bedrijven werken aan een organisatiebrede verkeersveiligheidscultuur, benadrukt de directeur. Het vraagt om een omslag in denken en doen, op management en op operationeel niveau.

e-Driver ondersteunt dit proces. Managers krijgen met behulp van de veiligheid en cultuurscan optimaal inzicht in de huidige veiligheidsstatus, risico's en verbetermogelijkheden. Het Schade Preventie Plan biedt vervolgens concrete tools en procedures om hiermee aan de slag te gaan.

Brandstofverbuik per medewerker

De schaderapportage tool geeft concreet inzicht in het schadeproces en waar op welke momenten schades worden gereden. Een Risico Alert geeft melding als medewerkers een verhoogde kans lopen betrokken te raken bij een ongeval. Aanvullend beschikken werkgevers met e-Driver ook over een brandstofregistratie tool die ik kaart brengt wat het brandstofverbruik is per medewerker, per afdeling en voor de hele organisatie.

Werkgevers vinden op e-Driver interactieve trainingen die hen helpen veilig en zuinig deel te nemen aan het verkeer. En verder veel actueel nieuws, kennisquizzen, feiten en weetjes en interessante achtergrondartikelen. Dit vertaalt zich direct naar een reductie van de CO2 uitstoot, meer veiligheid en minder kosten.

Referenties & resultaten

Dit jaar zijn onder andere de bedrijven Nestle, Rijksdienst voor Wegverkeer, Eli Lilly, Heijmans met e-Driver gestart. Zij mogen wat betreft brandstofbesparing dezelfde resultaten verwachten als die bij Achmea - klant van het eerste uur - bereikt werden namelijk: 8,5% reductie. Volgen zij het programma dan is het ook mogelijk om net als bij Connexxion 22% minder schades realiseren. Overtuigende cijfers die volgens De Groot voor heel veel wagenparken realiseerbaar zijn. Organisaties die e-Driver op een juiste manier implementeren komen bovendien in aanmerking voor een formele MVO certificering.

De Verkeersveiligheid Groep Nederland daagt fleetowners uit op de website www.e-driver.nl/businesscase de kengetallen van het wagenpark park in te vullen waarna er binnen 72 uur een business case van e-Driver binnenkomt. De Groot: "Deze business case geeft inzicht in de ROI en de te behalen reductie op CO2-uitstoot."

Plaats op:
Datum: 24 augustus 2012
Categorie: Technologie & Innovatie, Rijvaardigheid / verkeersveiligheid
Bron: Verkeersveiligheid Groep Nederland B.V.
Gerelateerde artikelen  
19-11-2012 Nieuws Strukton zet in op 700 ton minder CO2 met e-Driver
28-09-2012 Nieuws Verkeersveiligheid Groep start campagne e-Driver 2.0
22-05-2013 Nieuws Climate Neutral Group zet e-Driver in van VGN
27-02-2012 Nieuws Verkeersveiligheid Groep met e-driver in de prijzen
21-08-2013 Nieuws BAM start met zuinig rijden voor het goede doel
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2020 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,41 seconden.