Laatste nieuws
 
 
  Achtergrondartikelen  
 

Valt momenteel zo'n 20% van alle auto-uitvoeringen in de 20% bijtellingcategorie, over twee jaar is dat bij gelijkblijvend aanbod nog maar de helft (11%). En slechts vijf auto's zullen in 2015 nog maar tegen 14% aan de zakelijk rijder kunnen worden verkocht.

Alain Snel van AutoDiskNet als begin dit jaar heeft AutoDisk op verzoek van AutoleaseWereld het aantal uitvoeringen in de verschillende bijtellingcategorieën geanalyseerd. Begin dit jaar voorspelde AutoDisk een slachting in de lage bijtellingcategorieën. "De gevolgen van de steeds strengere CO2-normen zijn fors. De 14% bijtellingcategorie sterft uit bij een gelijkblijvend aanbod en de 20% categorie halveert in aantal uitvoeringen in 2014", aldus Alain Snel, directeur van AutoDisk eerder dit jaar.

Twee Toyota's

Nu in januari de normen weer verder worden aangetrokken, maar er tegelijkertijd nieuwe zuinige auto's - al dan niet hybride en/of elektrische - op de markt zijn gekomen, is het plaatje aan verversing toe. Toch verandert er in grote lijnen weinig, blijkt uit de cijfers.

Zo vallen er momenteel 340 uitvoeringen in de 14% categorie en 1.639 in de 20%. Ter vergelijking: voor zo'n 6.374 uitvoeringen moet de volle mep bijtelling worden betaald.

Bij gelijkblijvend aanbod blijven er in de 14% categorie in 2013 precies 133 uitvoeringen over, in 2014 zijn dat er nog maar 17 en in 2015 vallen alleen nog twee Toyota's en 3 elektrische Fiskers in deze categorie.

Mazda grijpt kans

In de 20% categorie blijft er wat meer hangen: volgend jaar 1.363 (16% van aanbod), in 2014 precies 1.101 en in 2015 zo'n 910 auto-uitvoeringen. De merken die het daarin goed doen: Volkswagen blijft sterk vertegenwoordigd in de 20% met zo'n 151 modellen. Audi volgt met 85 modellen en Renault met 72. Alain Snel: "Importeurs zouden nu de druk op de fabrikant moeten opvoeren om extra zuinige uitvoeringen voor Nederland te maken."

Wie dat goed heeft begrepen is Mazda. Dat merk heeft met de CX-5 de kans gegrepen om veel auto's te verkopen doordat deze voor juli 2012 nog in de 20% bijtellingsklasse vielen. De CX-5 werd daarvoor in Nederland al eerder gereleased dan in welk ander land dan ook. Snel: "Nu doet Mazda dat trucje weer met de nieuwe Mazda6, die nu nog in de 20% categorie valt, terwijl volgend jaar gewoon 25% geldt".

Downgrading wordt sterker voelbaar

Wat de 0% bijtelling betreft - nu weggelegd voor elektrische auto's en plug-ins - in 2014 gaat die volgens de huidige plannen verdwijnen en moet er voor de aller zuinigste auto's 7% worden bijgeteld. We hebben het dan over de 16 uitvoeringen die momenteel in de 0% blijven. Hoewel er ongetwijfeld nog enkele elektrische auto's de komende jaren bij zullen ko men, denkt ook Alain Snel.

Voor leasemaatschappijen zal verdere downgrading in de toekomst nog meer voelbaar worden, stelt men bij AutoDisk. Want volgens Snel geldt de volgende ‘formule': Meer bijtelling = keuze voor kleine of laag gemotoriseerde auto (die ook wordt gestimuleerd) = lagere aanschafprijs = lagere leaseprijzen en lagere investeringen."

Klik hier voor het overzicht van het aantal uitvoeringen in de verschillende bijtellingcategorieën (pdf). 

Plaats op:
Datum: 7 november 2012
Categorie: Markt en onderzoek, Fiscaal
Bron: AutoDisk B.V.
Gerelateerde artikelen  
02-11-2012 Nieuws In 2015 nog maar 5 uitvoeringen tegen 14% bijtelling
07-02-2012 Achtergrondartikelen Slachting in lage bijtellingcategorieŽn op komst
27-11-2008 Nieuws Ouderwetse Volautomaat in 2013 duizenden Euro's duurder
09-01-2012 Nieuws Online autoregeling AutoDisk nu inclusief autoadvies
10-02-2012 Nieuws VAVDZ: overheid te zuinig met de lage bijtelling
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
ÔŅĹ 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,4 seconden.