Laatste nieuws
 
 
  Achtergrondartikelen  

Wat in de jaren negentig begon als een ‘simpele’ voorlichtingsprogramma over zuiniger rijden, is Het Nieuwe Rijden (HNR) inmiddels uitgegroeid tot een breed concept dat alles te maken heeft met meer verkeersveiligheid, minder schades, meer comfort, minder ziekteverzuim… Het is volgens programmamanager Albert Lusseveld daarom ook aan de markt om het thema op te pakken.

Albert Lusseveld, programmamanager Het Nieuwe RijdenHet doel van het programma (ondergebracht bij het Instituut voor Duurzame Mobiliteit, IvDM) is onveranderd hoog: er moet ruim 1 megaton CO2 worden bespaard. Tussen 1990 en 2020 betekent dat grofweg een reductie met 30%.

Komend jaar wil Lusseveld een flinke stap maken. Daarvoor is al eerder Het Nieuwe Rijden 2.0 gelanceerd. “HNR is een eigentijds programma met een ijzersterk merk. We maken gebruik van het netwerk van onze partners als de VNA, Bovag en RAI. Daarbij richten we ons nu ook op bedrijven en leaserijders en de thema’s omvatten zaken als slim rijden, slim reizen en slim (in)kopen.”

Tender

Wat dat laatste betreft, een klein voorbeeld: begin oktober is een tender uitgeschreven speciaal voor fleetowners en leasemaatschappijen. Zij worden uitgenodigd om voorstellen in te dienen die aanzetten tot energiebewuster rij-, reis- of aankoopgedrag voor klanten en eindgebruikers.

Ook was eerder een aanbesteding gehouden over in-car systems die een positief effect hebben op het rijdgedrag. Winnende projecten komen in aanmerking voor financiering door HNR.

e-Chauffeur

Maar wellicht beter werd de kracht van Het Nieuwe Rijden aangetoond tijdens de laatste editie van ecomobiel, de beurs voor duurzame mobiliteit. Lusseveld presenteerde daar ‘zijn’ projecten. Stuk voor stuk initiatieven die de missie van HNR moeten ondersteunen: een forse besparing op CO2-uitstoot.

Zoals bijvoorbeeld e-chauffeur van de Verkeersveiligheid Groep Nederland. e-Chauffeur is ontstaan vanuit een vraag van het ministerie van IME. Dat schreef een tender uit om een tool te ontwikkelen die effectief en meetbaar bijdraagt aan een duurzamere mobiliteit in het goederen- en personenvervoer. Het plan werd als beste beoordeeld.

"e-Chauffeur is het eerste en enige interactieve platform waar zowel chauffeurs als werkgevers snel heel veel te weten te komen over verkeersveiligheid, duurzaam weggedrag en de gezondheid achter het professionele stuur", vertelt directeur Martin de Groot van de Verkeersveiligheid Groep Nederland.

Reis-alternatieven

Of het programma Go about. Dat biedt een eenvoudig te installeren 'plugin' voor Outlook. Deze maakt het mogelijk om de reis(tijd) te plannen – maar komt ook met reis-alternatieven. Eventueel met daarin opgenomen de (zakelijke) deelauto. Bij iedere reis krijgt de gebruiker de CO2-uitoot duidelijk te zien. Het programma moet uiteindelijk kosten en CO2 besparen.

Dat laatste wil ook de rijstijlcompetitie GreenDriver Challenge. Vorige maand is alweer de 3e editie van start gegaan. In januari volgt er weer een. Meer dan 700 deelnemers van 15 organisaties (st)rijden in de derde editie om de grootste relatieve brandstofbesparing te realiseren. Waarbij organisator Patricia de Wilde benadrukt: het is echt menens! “De eigen prestaties - of wanprestaties - zijn namelijk ook direct zichtbaar voor collega's. Dat kan even slikken zijn, maar is wel een goede motivatie om de eigen rijstijl te verbeteren en collega's te stimuleren hetzelfde te doen. Het is precies dat competitie-element dat de Greendriver Challenge zo uniek en effectief maakt."

200 miljoen

Minder bekend maar daardoor niet minder belangrijk is het programma Het Nieuwe Draaien. Dat richt zich als eerste in Nederland op (het onnodig draaien van ) bouwmachines. Daar kan de bouwbranche in totaal 200 miljoen op besparen.

Nog meer besparingen levert de rijstijl-app 'Fueless' van Ecofys. Deze app analyseert de rijstijl en komt met besparingstips tijdens het rijden. Er is dus direct feedback. En dat werkt, zegt Jasper Deman consultant bij Ecofys. Het moet een berijder zo’n 180 euro per jaar opbrengen, een besparing van ongeveer 13%.

OV-kilometer

Besparen kan natuurlijk door ‘gewoon’ het openbaar vervoer te nemen. Eén OV-kilometer stoot gemiddeld 70% minder CO2-uit vergeleken met een autokilometer. Belangrijk middel in de strijd om de klant in het OV te krijgen, is de website 9292 van de Reisinformatiegroep. Die blijven de site voortdurend verbeteren, zegt projectmanager Bram Munnik.

Naast de Verkeersveiligheid Groep Nederland was ook vertegenwoordigd Prodrivelearning.com, eveneens een online en interactief e-learning programma ontwikkeld om bestuurders van auto’s en bestelwagens 6 maanden lang te trainen in veilig en zuinig autorijden. Volgens directeur Mark Maaskant is het programma op maat gemaakt voor zakelijk rijders. Dat betekent een aantrekkelijk uiterlijk, laagdrempelig en gericht op het ‘noodzakelijke’. Waarbij er ook een competitie-element in zit.

Rijinstructeurs

Blijven we in de opleiding-sfeer; Patrick Hekkert van opleidingsinstituut VCCR pleit ervoor om in de rijopleidingen tot een Europese standaard te komen met betrekking tot Het Nieuwe Rijden. Want ook rijinstructeurs moeten wat dat betreft worden bijgeschoold (daarvoor geeft het onder andere train-de-trainer seminars). Overigens is VCCR grondlegger van Het Nieuwe Rijden. “Onze opleiding heeft één van onze cliënten inmiddels 25% minder kosten en 80% minder schades opgeleverd”, aldus Hekkert.

Elektrisch rijden

Het HNR EV centrum in Rotterdam

Last but not least is er het HNR - EV Centrum. Dat laatste staat voor Elektrisch Vervoer Centrum. Dat eerste (inderdaad) voor Het Nieuwe Rijden. Lusseveld van HNR gebruikt het EV Centrum als communicatieplatform. Niet alleen omdat elektrisch rijden in de belangstelling staat en een zeer adequate remedie is tegen CO2-uitstoot, ook omdat het centrum, pal gelegen naast het vernieuwde Rotterdam Centraal, een perfecte evenementen-locatie is.

Lusseveld: “Voor volgend jaar staat er weer diverse projecten op stapel. Belangrijke thema’s zullen zijn: serious gaming en social media en het gebruik van ICT in de auto. Ook aan ketenmobiliteit gaan we aandacht geven. “Het worden allemaal pareltjes van projecten, net als de huidige dat zijn. Het doel van 1 megaton gaan we makkelijk halen. Misschien zit er nog wel meer in.”

Plaats op:
Datum: 13 december 2012
Categorie: Mobiliteit, Milieu
Bron: HNR | EV Centrum
Gerelateerde artikelen  
28-01-2013 Nieuws OV website 9292 vermeldt bij iedere reis CO2-uitstoot
28-09-2011 Nieuws Rijstijl-app 'Fueless' moet 13% brandstof besparen
24-09-2012 Nieuws Het Nieuwe Rijden opent tender voor lease & fleetowners
09-04-2013 Nieuws ThunderBuild wint met ViaVeri aanbesteding Het Nieuwe Rijden
16-01-2013 Nieuws Multilease tekent voor 40.000 ton CO2 met Het Nieuwe Rijden
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2020 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,44 seconden.