Laatste nieuws
 
 
  Achtergrondartikelen  
 

Registreren is niet alleen nodig om kosten te besparen maar ook om in te spelen op nieuwe ontwikkelingen zoals carsharing. Bij Micpoint weten ze daar alles van. Begonnen als inbouwbedrijf voor carkits en andere accessoires, is het uitgegroeid tot een volwaardig automotive ICT bedrijf. Waarbij het ‘totale concept’ de kracht van de organisatie is. Directeur Ed Moné over de gestaffelde bijtelling, remlichten en het terugkerende pijnpunt bij fleetowners: de nacalculatie.

De markt voor leveranciers van track & trace systemen is momenteel een heuse vechtmarkt. Naar schatting 80 bedrijven vechten om een stukje van de (nog) kleine taart. Om het kaf van het koren te scheiden is onder andere een keurmerk gelanceerd. Daar hebben zich zo’n 25 bedrijven voor aangemeld en naar verwachting zullen de eerste keurmerken na de zomer worden uitgegeven.

MicpointMicpoint is een van die aanbieders die het keurmerk straks mag dragen. Directeur Ed Moné is ook nauw betrokken geweest bij de totstandkoming van dit label. Een proces wat maar liefst zo’n 3 jaar heeft geduurd. “Maar nu hebben we dan ook de goedkeuring van de belastingdienst en is er een ‘normenkader’ waaraan de systemen moeten voldoen. Een pittig traject overigens: bedrijven moeten niet alleen de techniek maar vooral ook het proces op orde hebben om al die (digitale) data te ontsluiten, te analyseren en op een veilige manier zeven jaar lang te bewaren. Allemaal conform de eisen van de fiscus”, aldus Moné.

1,5 miljoen voertuigen

Waarom dan toch de belangstelling van zoveel bedrijf voor een relatief beperkte markt? Dat blijkt alles te maken te hebben met de komst van de gestaffelde bijtelling. Dat die er komt – in eerste instantie wellicht alleen voor bestelauto’s – lijkt zeker. Het zal naar verwachting niet voor 2015 gebeuren. En als die er komt gaat er een enorme markt open. “Bij een gestaffelde bijtelling wordt de basis gelegd door een deugdelijke ritregistratie. Dan kunnen we opeens vissen in een vijver van ongeveer 1,5 miljoen voertuigen. Dat is natuurlijk een aanlokkelijk gegeven”.

Maar zover is het nog niet. Bovendien lijkt die markt aanlokkelijk, je moet natuurlijk wel wat te bieden hebben. En de ontwikkelingen op het gebied van track en trace en ritregistratie gaan snel.

‘Ongemakkelijk’

Bovendien zijn er tal van andere ontwikkelingen die momenteel spelen op het gebied van zakelijke mobiliteit. Sommigen wat prominenter dan anderen vanwege de economische crisis. Zoals kostenbesparing. Maar om te besparen moet je wel eerst inzicht hebben in de kostenpost van zakelijke mobiliteit. Dat is vaak een hele opgave. Moné: “Om eerst inzicht te krijgen in de kosten, moet er geïnvesteerd worden in systemen die dat mogelijk maken. Dat klinkt in eerste instantie wat ‘ongemakkelijk’ voor bedrijven. Maar wij kunnen haarfijn laten zien dat de return on investment (ROI) doorgaans al binnen een jaar is te realiseren.”

Carsharing

MicpointCentraal in de dienstverlening van Micpoint hierbij staat de online fleetmanagementoplossingen MyFMS. Hiermee wordt onder andere de registratie van klanten (berijders) bijgehouden. Online kunnen alle gegevens over voertuigen en personeel worden ingezien.

Maar het platform kan meer: van het rapporteren van brandstofkosten tot het monitoren van de CO2-uitstoot van het gehele park. Van exacte locatiegegevens tot en met actuele filemelding. En bij een energiebedrijf heeft men zicht op de zwaarte van de belading van de bestelauto’s. Komt die boven de 3500 kilo, gaat er een melding uit.

Moné: “Op onze eigen Opel Ampera’s is de blackbox aangesloten op de remlichten van de auto. Uit die data, die dus wordt gekregen zonder te interfereren met de elektronica van de auto zelf, kan je prima analyses van het rijgedrag maken. Of iemand met een vaartje van 80 km/h op een rood stoplicht af stormt om op het laatste moment te remmen. Op dat vlak zijn grote besparingen mogelijk.”

Terugkerend ‘pijnpunt’ bij fleetowners

Maar en goede registratie maakt ‘nieuwe’ vormen van mobiliteit ook een stuk eenvoudiger. Bijvoorbeeld wat betreft carsharing, een hot issue momenteel in mobiliteitsland. Met meerdere mensen één (lease)auto delen, maakt het noodzakelijk – ook al voor de fiscus – dat er een goede registratie aan ten grondslag ligt.

Of neem een terugkerend ‘pijnpunt’ bij fleetowners, de maar niet uit te roeien naheffingen met betrekking tot brandstofkosten. Moné: “Waarom niet een rechtstreekse verbinding waarmee bij iedere tankbeurt de kilometerstand automatisch wordt doorgeseind naar de leasemaatschappij? Dat hebben wij met onze eigen leasevloot in ieder geval voor elkaar gekregen.”

Europees hoofdkantoor

Kortom, de essentie van Micpoint is momenteel dienstverlening. De hardware wordt al sinds jaar en dag betrokken uit Taiwan waar de samenwerking met de Systems & Technology Corp. (S&T) heel hecht is. Een eigen R&D centrum in Nederland en UK maakt het voor Micpoint makkelijk om op maat diensten te verlenen.

Het heeft allemaal geresulteerd dat het bedrijf uit Houten nu ook in het buitenland het fleetmanagementsysteem MyFMS aan het uitrollen is. Eerder dit jaar is hiervoor een apart Europees hoofdkantoor opgericht, samen met S&T. Want wachten op wat er in Nederland komen gaat als ‘eindelijk’ de gestaffelde bijtelling wordt ingevoerd, wil Moné niet. Daarvoor gaan de ontwikkelingen in de branche te snel.

Plaats op:
Datum: 10 juli 2013
Categorie: Blackbox / km-registratie
Bron: Micpoint
Gerelateerde artikelen  
26-10-2012 Nieuws Micpoint: op rijstijlanalyse rust geen taboe meer
01-09-2013 Achtergrondartikelen Grip op het wagenpark. Daar draait het om bij een blackbox
07-06-2016 Nieuws Micpoint en Dragintra Fleet Services samen in Full Service Fleetmanagement
06-09-2013 Nieuws Logicx met Micpoint in autodelen
15-10-2018 Achtergrondartikelen Micpoint voegt meer intelligentie toe aan haar Smart Mobility oplossing
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,67 seconden.