Laatste nieuws
 
 
  Achtergrondartikelen  

In het bonte gezelschap van bedrijven die ritregistratiediensten leveren, ben je als aanbieder van diensten die fleetowners écht toegevoegde waarde bieden (lees: kostenbesparing) spekkoper. Maar dan moet je wel wat in huis hebben. Een keurmerk moet de klant straks meer houvast geven. Maar bij het Nederlandse Transscope geloven ze vooral in hun eigen R&D centrum en hun ‘unieke’ oplossingen.

Een kleine greep uit de laatste innovaties afkomstig van Transscope. Waarbij alles in nauw contact met de klant is ontwikkeld, benadrukt directeur Henk-Jan Kienhuis. Zo kan de blackbox van Transscope sinds kort een bestaand RFID-systeem koppelen aan bijvoorbeeld de rit- en kilometerregistratie. RFID identificatie wordt in toenemende mate door bedrijven gebruikt voor toegangscontrolesystemen en/of tijdregistratie. De blackbox biedt in combinatie met zo’n RFID-tag niet alleen inzicht in de mobiliteit van de voertuigen, maar ook in de mobiliteit van de medewerker.

Temperatuurregistratie

TransscopeOf neem de temperatuurregistratie. Speciaal voor het geconditioneerde vervoer van onder andere groente, fruit, bloemen en planten heeft Transscope een systeem ontwikkeld dat de temperatuur in de laadruimte meet en registreert. Want niets zo belangrijk voor de kwaliteit om de temperatuur op een gewenst niveau te houden.

Ook in samenwerking met een klant ontwikkeld is de blackbox die gekoppeld is aan de startonderbreker. “Het betreft een grote uitzendorganisatie die niet wil dat hun auto’s in het weekend worden gebruikt. Nu hebben ze de mogelijkheid om de auto’s op afstand uit te schakelen”, aldus Kienhuis.

Van tractor tot en met fiets

Ritregistratie dekt eigenlijk de lading niet meer van het portfolio van Transscope. De klant wil tegenwoordig fleetmanagement. Ofwel, grip op de kosten van een wagenpark.

Op het gebied van brandstofkosten, zo’n 30% van de totale leasekosten, is natuurlijk al snel het een en ander te halen. Daarom lanceerde Transscope ook al eerder de ‘rijstijlanalyse’ in de blackbox. Deze optie kijkt op een viertal punten hoe de chauffeur omgaat met zijn voertuig. Zo wordt acceleratie en deceleratie bijgehouden.

Daarnaast wordt er ook gekeken hoe snel een chauffeur rijdt en hoe lang hij stilstaat met draaiende motor. Kienhuis: “Een mogelijkheid is ook om de chauffeur zelf te wijzen op zijn gedrag. Dat kan bijvoorbeeld door een signaal in de auto als de chauffeur één van de vier punten overschrijdt. Uit praktijktesten is gebleken dat chauffeurs hierop al snel anticiperen en hun rijgedrag aanpassen.”

G-sensor

Transscope rijstijlanalyseMaar het systeem van Transscope kan meer aan dan alleen auto’s, bestelbussen of vrachtauto’s. “Onze nieuwste blackbox heeft alleen voeding nodig en massa. Je kunt hem dus op alles aansluiten wat maar beweegt, van tractor tot en met fiets. De G-sensor in de gsm-cellen zorgt onder andere voor de registratie. Waarbij de techniek tevens wordt ingezet ter beveiliging van de objecten.”

Ook elektrische auto’s krijgt Kienhuis steeds vaker in de werkplaats. De blackbox van Transscope heet heel zuinig te zijn met energie, vooral in ‘ruststand’ wordt er via het kastje nauwelijks meer iets gelekt. Terwijl er tijdens de rit enorm veel wordt geregistreerd; van het gebruik van de ruitenwissers tot en met de momenten waarop de auto wordt opgeladen. Data die uiteindelijk allemaal wordt gebruikt om dergelijke auto’s slimmer in te zetten.

Grip op buitendienst

De toepassingen voor een voertuigvolgsysteem zijn dus legio. En het heeft niet altijd te maken met het wagenpark. Transscope heeft veel bedrijven als klant die vooral grip op hun buitendienst willen hebben. Want een buitendienst is doorgaans ongrijpbaar want voortdurend op pad. En dan gaat het niet alleen over de grijze kentekens. "Ook de auto's van de salesmensen met ‘gewone' auto's worden steeds vaker voorzien van een blackbox. Waarbij de insteek is dat er meer wordt geregistreerd dan het voertuig alleen".

Uiteindelijk moet een blackbox waardevolle managementinformatie opleveren om bijvoorbeeld een salesforce effectiever in te zetten. Ook hier geldt dat Transscope met zijn eigen ontwikkelcentrum snel kan inspringen op de wensen van de klant.

‘Fiscale zekerheid'

De veelheid van aanbieders maakt het voor diezelfde klant tegenwoordig lastig om door de bomen het bos te zien. Daar moet straks het nieuwe keurmerk verandering in brengen. Kienhuis is nauw betrokken geweest bij de totstandkoming van dit keurmerk die vanaf augustus het licht zal zien.

TransscopeHet keurmerk is ontwikkeld door de speciaal hiervoor opgerichte Branchevereniging Ritregistratiesysteemleveranciers (BVLR) en partijen als de Vereniging Auto van de Zaak (VAVDZ) en RAI. Een keurmerk dat uiteindelijk de gebruiker ‘fiscale zekerheid' moet geven. Het moet garant staan voor een effectief en efficiënt toezicht - berijders vallen bijvoorbeeld onder een ‘verlicht controleregime’. Ook moet het een administratieve lastenverlichting betekenen voor de fleetowner.

Een tiental ‘serieuze' spelers

Het keurmerk moet ook het kaf van het koren scheiden in de markt, hoopt Kienhuis. Want er mogen dan wel enorm veel nieuwe spelers op de markt zijn bijgekomen, het zijn veelal online programma’s die niet te vergelijken zijn met apparatuur dat in de auto via GPS werkt.

Een tiental ‘serieuze' spelers heeft de apparatuur nu ‘ter goedkeuring’ aangeboden om het keurmerk straks te mogen voeren.

Maar het echte wachten is natuurlijk op de gestaffelde bijtelling. Dan wordt registreren een must en dan gaat er een enorme markt open. De plannen hangen al langer boven de markt. Of het er nu daadwerkelijk van gaat komen? Kienhuis: “Staatsecretaris Weekers van Financiën is voorstander, heeft hij eerder laten weten. Voor 2015 gaat het waarschijnlijk niet gebeuren. Maar de regelgeving is continu in beweging. Op zich geen probleem, want wij ontwikkelen mee met de eisen van de Belastingdienst én de wensen van de klant. Dat is het voordeel van systemen die in eigen huis worden ontwikkeld”.

Plaats op:
Datum: 1 september 2013
Categorie: Blackbox / km-registratie
Bron: Transscope Voertuigsystemen B.V.
Gerelateerde artikelen  
12-11-2012 Achtergrondartikelen Transscope: markt is toe om kaf van koren te scheiden
17-01-2013 Nieuws Transscope voegt rijstijlanalyse toe aan blackbox
13-05-2013 Nieuws Transscope koppelt blackbox met RFID identicatie
02-05-2013 Nieuws Van de zomer eerste ritregistratiesystemen met keurmerk
19-03-2013 Nieuws Temperatuurregistratie bij blackbox van Transscope
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,44 seconden.