Laatste nieuws
 
 
  Achtergrondartikelen  

Blijf als leasemaatschappij vooral dicht bij je core-business. En die heet: dienstverlening. Dat is de overtuiging van Norbert Karthaus, directeur van Strix Lease Service. Hoe een leasemaatschappij zich niet gek laat maken door alle (mode)trends. En het nog succesvol doet ook.

De leaseauto heeft afgedaan! Mobiliteitsbeleid moet op de schop! De leasemarkt staat op zijn kop! Een kleine greep uit de vele (onheils)koppen van de afgelopen maanden. Een lezer krijgt al snel het idee dat de leasebranche het momenteel wel heel zwaar voor de kiezen krijgt. En dat ondernemend Nederland massaal de leaseauto dumpt en een mobiliteitsbudget invoert.

StrixUit de jaarcijfers van branchevereniging VNA blijkt dat allemaal wel mee te vallen. Het zakelijke leasepark blijft redelijk op peil. Nuances die Norbert Karthaus ook graag aanbrengt. “Natuurlijk verandert de markt voortdurend, net als de wensen van de klant. De crisis voelen wij ook. Maar de markt staat zeker niet op zijn kop. Bovendien: de leaseauto zal altijd blijven.”

Flexibele mobiliteitsoplossingen

Bij Strix Lease Service zit de groei er stevig in. Ook dit jaar. De ambitie is te groeien met 9 procent bovenop de huidige 4000 contracten. Wat is het geheim? Volgens Karthaus is het toch vooral leveren waar de klant om vraagt (en te doen wat beloofd is).

Vraag is er vooral naar flexibele mobiliteitsoplossingen. Van shortleasecontracten tot en met elektrische auto’s. “Recent hebben we een nieuw, flexibel leaseproduct gelanceerd. Bij dit Strix Shortlease zoekt een klant een auto uit in een enorme online showroom waarbij hij precies die auto krijgt die hij heeft uitgezocht. Flexibiliteit, een concurrerende prijs en keus uit de juiste auto. Dat zijn de drie pijlers onder dit nieuwe leaseproduct. In korte tijd is het dan ook een van de meest populaire producten geworden”, aldus Karthaus.

Elektrisch leasen

Strix Lease ServiceStrix staat eveneens te boek als pionier op het gebied van elektrisch leasen. Het introduceerde eind 2011 al het zogenaamde 3-fase leaseprogramma waarin ondernemers en bedrijven op een flexibele manier kennis kunnen maken met elektrische rijden. Die vroege start werpt nu zijn vruchten af. Een fulltime accountmanager elektrisch leasen heeft zich bij Strix gespecialiseerd in het thema. Al eerder werd deze man in een video-interview door AutoleaseWereld geportretteerd.

Want hoe lucratief elektrisch rijden voor een klant momenteel ook moge zijn, het moet uiteindelijk wel op een goede manier worden ingebed in een organisatie. Karthaus: “Bij elektrisch rijden komt heel wat kijken. Er moeten laadfaciliteiten komen, eventuele vakantieauto’s ter beschikking worden gesteld en het liefst ook afspraken gemaakt worden rondom laden en brandstof. En natuurlijk is EV niet meteen geschikt voor de vertegenwoordiger die voortdurend op de weg zit. Ook hier geldt, met een goede dienstverlening kunnen we onze klant kostenbesparing brengen.”

‘Event driven’ dienstverlening

Wat die vertegenwoordiger betreft, die kan wellicht met andere sturingsmiddelen kostenbewuster gaan rijden. Misschien dat hij of zij zelfs op een aantal vaste dagen in de maand van het openbaar vervoer gebruik kan maken. Eventueel met inzet van een poolauto. In die combinatie van vervoersmodaliteiten geloof Karthaus zeker. “Daar maken we al langer slim gebruik van.”

In een mobiliteitsbudget gelooft Karthaus daarentegen weer niet. Althans, als het wordt gepresenteerd als hét middel om alle zakelijke mobiliteit op te lossen. Wel vaker waarschuwt Karthaus voor het budget waarbij het voor veel organisaties tot een administratief gedrocht kan uitgroeien. Daarbij moet ook de invloed van de overheid en haar ‘zwalkend’ fiscale beleid niet worden onderschat.

Contact met de berijder

Bij Strix Lease Service merkt men dat klanten zich bewuster worden van de flexibele kosten van mobiliteit. Met name wat betreft brandstofverbruik. Een goede zaak, vindt Karthaus. Op die manier kan er ook daadwerkelijk worden gestuurd op deze kostenpost. Waarbij de leasemaatschappij alle data kan leveren rondom rij- en/of tankgedrag van de leaserijders. Er kan zelfs een heel incentiveprogramma aan worden gehangen om berijders in het gareel te houden.

StrixSowieso heeft de leasemaatschappij steeds meer rechtsreeks contact met de berijder. Dat wordt door klanten gewaardeerd, bleek onlangs uit eigen klantonderzoek van Strix. De leasemaatschappij regelt bijvoorbeeld alles rondom de aflevering van de auto. Maar ook bij schade wordt de berijder zo snel mogelijk weer op weg geholpen. “Wij zijn het aanspreekpunt van de leaserijder. Op dergelijke ‘event driven’ dienstverlening hebben we het afgelopen jaar op verzoek van de klant fors ingezet. Tot volle tevredenheid.”

Scherpe prijs

Kortom, bij leasing draait het voornamelijk om dienstverlening. En een goede dienstverlening verlaagt uiteindelijk de kosten van een leaseauto aan het einde van de rit. Het zegt veel meer dan een scherpe prijs aan de voorkant. Daar is Karthaus van overtuigd. Met dit verhaal bouwt Strix Lease Service verder aan haar toekomst. Groei luidt daarbij het devies. De onafhankelijkheid van banken en autofabrikanten wordt daarbij gekoesterd. Overnames worden niet uitgesloten, want schaalgrootte is belangrijk. Maar die 9% groei dit jaar is gebaseerd op autonome groei. Karthaus: “Nieuwe producten die echt meerwaarde voor de klant bieden, zijn natuurlijk belangrijk. Maar we blijven altijd dicht bij onze kern: autoleasing. Dat blijft uiteindelijk toch onze kracht.”

Plaats op:
Datum: 21 oktober 2013
Categorie: Markt en onderzoek
Bron: Strix Lease Service B.V.
Gerelateerde artikelen  
17-12-2009 Nieuws Friesland Bank in Strix Lease
06-09-2012 Nieuws Strix introduceert nieuw flexibel shortleaseproduct
28-11-2012 Nieuws ING Corporate Investments neemt belang in Strix
25-09-2012 Nieuws Honderden aanmeldingen Facebook-actie Strix Elektrisch Leasen
24-10-2012 Achtergrondartikelen Strix: mobiliteitsbudget is niet zaligmakend
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
ďż˝ 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,47 seconden.