Laatste nieuws
 
 
  Achtergrondartikelen  
 

Als het aan Volvo ligt, zullen de berijders van de nieuwste Volvo’s straks nooit meer omkomen of ernstig gewond raken bij een ongeval. Als het ongeval überhaupt al plaatsvindt. Dat hebben ze vastgelegd in hun Vision 2020. De autofabrikant zet vervolgens vol in op de autonoom rijdende auto. Sterker nog, de Volvo van de toekomst wordt met zoveel computertechnologie en telematica uitgerust dat de bestuurder zich letterlijk op andere dingen kan richten, zowel privé als zakelijk: het ultieme ‘well being’.

Erik Coelingh is professor megatronica en specialist zelfrijdende auto bij Volvo. Megatronica is een technische  discipline die bestaat uit de combinatie van de ingenieursdisciplines Elektrotechniek, Werktuigbouwkunde, Meet- en regeltechniek en Besturingstechniek. Een ideale combinatie van kennis en expertise om een goed beeld te krijgen van de complexiteit van de autonoom rijdende auto.

Nadelen aan zelf rijden
Coelingh ziet grote kansen voor die autonome auto en Volvo wil ook daarin voorop lopen: ‘Er kleven eigenlijk veel nadelen aan een auto die je zelf moet besturen. Om er een paar te noemen: het is onveiliger, want je moet zelf alles in de gaten houden; daardoor heb je dus ook geen tijd voor andere zaken; er is een grotere  kans op files, omdat jij niet altijd in staat bent direct te anticiperen op informatie waarmee je bijvoorbeeld zo’n file zou kunnen vermijden; het is milieutechnisch een stuk vervuilender. En als laatste, maar zeker niet minst belangrijke: een autonoom rijdende auto kan veel beter functioneren op de weg dan de menselijke bestuurder en is daarbij ook veel duurzamer.’

Vision 2020
Er is echter nog wel een weg te gaan. Marketing director Arthur van Es: ‘Neem alleen al de juridische  implicaties: nu is het wettelijk verplicht om je handen aan het stuur te houden. Dat hoeft straks niet meer, maar daarvoor moet de wet wel worden aangepast. Wat we daarom nu voornamelijk nog in de auto’s zien, zijn de zogenaamde ‘pilot assist’- systemen. De bestuurder wordt aan alle kanten geholpen, maar hij houdt zelf de controle. Het is eigenlijk de voorloper van de volledig autonoom rijdende auto. In onze Vision 2020 hebben we ons beeld op de toekomst verwoord en daarin gaan we nog een heel stuk verder.’

Van Es: ‘De auto geeft van huis uit een gevoel van vrijheid. Maar waaruit bestaat die vrijheid nu per saldo? In een autonoom rijdende auto zou je veel meer vrijheid hebben. Computersystemen en telematica helpen je om de auto optimaal te laten voortbewegen en intussen ben jij in staat die ruimte waarin je je bevindt anders te gebruiken. Dat klinkt heel abstract, maar je bent letterlijk in staat om achterover te gaan liggen en even te relaxen. Of je gaat achter een scherm zitten werken. Connectie en communicatie met de buitenwereld kan allemaal. Nu ook al, maar het mag nog niet.’

Impact op hele omgeving
De impact zal zelfs nog veel groter zijn en niet beperkt blijven tot het voertuig zelf. Coelingh: ‘Als de auto’s alles zelf kunnen regelen, kun je ook de inrichting van de infrastructuur aanpassen. Bijvoorbeeld smallere wegen, minder of geen stoplichten en de bebouwde kom kan worden gevrijwaard van auto’s. Die kun je zelfstandig op een plek buiten de stad laten parkeren en ’s morgens oproepen. Je kunt je auto letterlijk om een boodschap sturen… Nu hebben we het wel over de verder weggelegen toekomst, maar zo denkbeeldig zijn dit soort bespiegelingen niet.’

Inrichten naar wensen mens
Corien Pompe, senior design manager bij Volvo, kan nu al uitkijken naar het moment dat het technisch allemaal mogelijk is en maatschappelijk een voldongen feit wordt. ‘Dan kun je de binnenruimte van zo’n auto helemaal opnieuw gaan inrichten. De functionaliteit wordt niet meer gericht op de auto, maar op de persoon die zich in die ruimte bevindt. Alles wordt in het werk gesteld om het ultieme ‘well being’ van deze inzittende te bereiken. Veel zaken die nu nog nodig zijn in het interieur van een auto, zijn straks overbodig. De auto regelt alles zelf door heel veel elektronica en telematica. Dat kost veel minder ruimte. De eerste concrete tekenen van al die vooruitstrevende ideeën zijn al in uitvoering, met de C26. Daar zit dan nog een stuur in,
omdat we nog in de overgangsfase zitten. Wanneer de overgang van product naar mens volledig werkelijkheid wordt, kunnen we de auto naar de behoefte van de berijder inrichten.

Zonder ons druk te hoeven maken om ruimte vragende functies die met het rijden zelf te maken hebben.’ Coelingh tot slot: ‘Een deel van de problemen – veiligheid, duurzaamheid, verkeersdruk - waarvoor we nu als maatschappij staan, kan worden opgelost met de grootschalige invoering van de autonoom rijdende auto. Bij Volvo geloven we daar heilig in. We doen een test met 100 autonome rijdende leaseauto’s in Göteborg, om te zien hoe het in de praktijk werkt. Maar dit is nog maar het begin…’

www.volvocars.com

Plaats op:
Datum: 24 februari 2017
Bron: AutoleaseWereld Magazine / Automation in Automotive
Gerelateerde artikelen  
06-03-2017 Achtergrondartikelen Geavanceerde toepassing telematica kan bijdragen in terugdringen uitstoot CO2 …
10-03-2017 Achtergrondartikelen Verbetering vaardigheid autorijder blijft voorlopig puntje van aandacht
25-07-2018 Nieuws Bosch en Daimler rollen autonome testvloot uit
08-10-2018 Achtergrondartikelen Waar blijft de autonome auto?
06-01-2016 Kia introduceert DRIVE WISE voor autonoom rijden
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,44 seconden.