Laatste nieuws
 
 
  Achtergrondartikelen  
 

Ondanks alle telematica en computersystemen zal de individuele rijvaardigheid van de berijder van een auto altijd een belangrijke factor blijven voor het juiste gebruik. Indy Dontje, de jonge ondernemer die op het Rijvaardigheidscentrum Lelystad groepen en bedrijven faciliteert om hun vaardigheden te testen dan wel op te poetsen, ziet bijna dagelijks dat daar nog veel winst is te halen. ‘In Oostenrijk moeten kersverse automobilisten binnen een jaar nadat ze hun rijbewijs hebben gehaald een rijvaardigheidstest doen. Dat zou hier ook niet misstaan.’



En dat zegt Dontje niet alleen omdat hij uiteraard graag ziet dat het rijvaardigheidscentrum goed bezet blijft. Daarover heeft hij sowieso geen klagen sinds hij het van de ANWB heeft overgenomen, begin vorig jaar. ‘Het gaat heel goed, maar je ziet steeds weer dat wanneer mensen voor het blok worden gezet op  zo’n circuit, dat het ze dan nog best tegenvalt wat ze kunnen met een auto. De meesten komen een stuk bescheidener thuis dan dat ze hier aankwamen.’

Fun & Features
Dontje weet waarover hij het heeft. Zelf is hij een begenadigd coureur die al op menig circuit successen heeft behaald. Met zijn rijvaardigheid zit het dus wel goed. ‘Wat wij proberen hier op ons circuit is om ‘fun & features’ met elkaar te combineren: het nuttige met het aangename. Mensen moeten er wel een beetje lol in houden, anders willen ze niets leren of van je aannemen. Als je echter op een aansprekende manier  duidelijk maakt dat het belangrijk is om je auto goed te kennen als je veel op de weg zit, komt de boodschap beter over. Telematica en computersystemen zijn mooi. Een groot aantal functies komt de berijder zeker goed van pas. Maar wat doe je in een noodsituatie? Durf je bijvoorbeeld met volle overtuiging keihard te remmen, in het vertrouwen dat de auto verder toch controleerbaar blijft? Hoe  reageert je auto op een nat of bevroren wegdek met al die telematica? Daarvoor zijn allerlei systemen aangebracht de het rijgedrag van de auto kunnen corrigeren, maar hoe een berijder daarop reageert, is een stuk lastiger te controleren. Daarom zou je toch eerst eens een (afgesloten of controleerbaar stuk) weg op moeten om de auto écht te leren kennen. Dat kunnen ze hier prima doen. Als het dan ook nog eens in de vorm van een bedrijfsuitje of incentive voor bijvoorbeeld een goede prestatie gebeurt, sla je twee vliegen in één klap.’



Ook autonome auto testen
Zelfs als het gaat om een autonoom rijdende auto is het goed om te testen wat zo’n auto doet in bepaalde situaties, vindt Dontje. ‘Je kunt dan weliswaar alles, of veel, aan de auto zelf overlaten, maar je zult daar als bestuurder toch aan moeten wennen en een bepaald vertrouwen moeten opdoen. Want hoe je het ook wendt of keert: je bent in eerste instantie een van de weinige die met zo’n auto rondrijdt. Als ik zie hoe snel, of eigenlijk hoe langzaam, het gaat met de opmars van de volledig elektrische auto. Daar rijden er nu net 100.000 van. Op de circa 8 miljoen auto’s die in Nederland rond rijden is dat maar een heel beperkt aantal. Zo zie ik het voorlopig ook met de autonome auto. Daar zullen er over 5 jaar echt nog geen miljoenen van rondrijden.
Wel zal er steeds meer telematica in de auto’s worden ingebouwd. Maar ook daar zie je een schifting in de duurdere en goedkopere klassen. Veel van de technologie die écht het verschil kan maken, zit niet in de goedkopere auto’s.’

Met partners samenwerken
RC Lelystad werkt veel met partners bijvoorbeeld Prodrive. Dontje: ‘Het zal duidelijk zijn dat ik het niet in mijn eentje kan doen. Bovendien ben ik nog regelmatig op pad om zelf te racen. Met RC Lelystad wil ik vooral partijen faciliteren om hier hun diensten te leveren. Prodrive is zo’n partij waarmee we heel intensief samenwerken om mensen tijdens de rijvaardigheidstrainingen goed te begeleiden. Dat is hun core business.’

Autofabrikanten testen ook in Lelystad
Daarnaast maakt een deel van de autofabrikanten, zoals Jaguar, Mitsubishi, Mazda, Kia, Toyota ook gebruik van het circuit in Lelystad voor bijvoorbeeld introducties of om nieuwe modellen en technieken te testen. Zij willen net zo graag de ruimte hebben – letterlijk – om hun auto’s op de weg te kunnen testen en te zien hoe het voertuig reageert op bepaalde omstandigheden of een bepaald rijgedrag. Alles onder controleerbare omstandigheden. Dontje: ‘We zijn een onafhankelijke, ruim opgezette locatie waar we in principe alle partijen kunnen faciliteren. Het circuit leent zich uitstekend voor langere en intensieve testen, maar ook voor de bekende groepsuitjes, zoals ik al meldde. Als we alle onderdelen van het circuit ‘aan elkaar koppelen’, en dat kan heel eenvoudig, dan is er een stuk ‘openbare weg’ van ongeveer 4,5 kilometer. Daar kun je wel wat mee als je wilt testen hoe een voertuig of zijn berijder reageert. Dat blijft
voorlopig echt nog nodig.’


www.rclelystad.nl

Plaats op:
Datum: 10 maart 2017
Bron: AutoleaseWereld Magazine / Automation in Automotive
Gerelateerde artikelen  
17-06-2016 Nieuws ANWB Drivers Academy Lelystad overgenomen door ID Investments uit Schoorl
28-06-2016 Nieuws Opening Rijvaardigheidscentrum Lelystad
24-02-2017 Achtergrondartikelen Volvo stuurt aan op volledig autonome auto voor ultieme well being berijder
06-03-2017 Achtergrondartikelen Geavanceerde toepassing telematica kan bijdragen in terugdringen uitstoot CO2 …
20-03-2017 Achtergrondartikelen Telematica: Bedreigingen of juist grote kansen?
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,41 seconden.