Laatste nieuws
 
 
  Achtergrondartikelen  


‘Connected Car’ kan met data tot 10x zoveel waarde genereren voor organisatie

Dat niet alleen in het voetbal de tweede helft van de wedstrijd belangrijk is, bleek tijdens het Fleetmanagement Event in de Van Nelle Fabriek in Rotterdam. Na de lunch was het namelijk aanzienlijk drukker dan daarvoor. Dat gaf de hele middag een geanimeerde stemming op de beursvloer, terwijl de kennissessies nog steeds goed werden bezocht door geïnteresseerde professionals. Het is een goed evenement om kennis op te doen, te netwerken en even je licht op te steken bij bestaande partners. De openingssessie onder leiding van Wilfred Genee over onder meer een mobiliteitsrapport van KPMG, gaf direct aanleiding tot de conclusie dat de ‘connected car’ tot 10x zoveel waarde kan genereren voor een organisatie. Maar waar staan we dan nu?

Met dagvoorzitter Wilfred Genee als de ‘irritant enthousiaste’ aanjager van discussies, met prikkelende vragen en opmerkingen die elke leek op het puntje van de tong heeft liggen, had het congres vanaf het begin een energieke uitstraling. Koren op de molen van raspresentator Genee uiteraard. Genee begon de dag op het podium met Stijn de Groen (senior Management Consultant/Executive bij KPMG) en Adriaan Heino (experimenteel psycholoog). Daarbij werd onder meer over een rapport van KPMG gesproken, maar ook algemene ontwikkelingen waarbij specifiek de ontwikkelingen met betrekking tot de connected car en het gebruik van de data die daaruit voortvloeien tegen het licht werden gehouden. De toename van technologie in de auto is ook wel iets wat psycholoog Heino zorgen baart. ‘Het is goed dat het er is, maar er zitten ook wel enge kantjes aan. Het geeft de berijders namelijk het vertrouwen dat de auto het verder wel gaat regelen ‘dus ik kan wel wat anders gaan doen’. Zover is het echter nog (lang) niet. De bestuurder blijft voorlopig eindverantwoordelijk. Dus bij onverwachte gebeurtenissen wordt hij wel geacht te reageren of in te grijpen. Terwijl die nu juist net lekker bezig was met social media of de krant. Deze overgangsfase is zeker nog niet perfect.’ Genee concludeerde daarop direct dat deze overgangsfase juist het gevaarlijst is, wat ook wel werd beaamd door Heino. ‘Veel rijders dromen als ze onderweg zijn, juist omdat het veel routine is. Ze rijden met open ogen op een file, omdat die er anders nooit staat. Als het elke dag anders zou zijn, blijf je veel alerter. Die routine kan wel worden overgenomen door robotica en telematica, maar die onverwachte gebeurtenissen, bijvoorbeeld door automobilisten die nog niet in zo’n geavanceerde auto rijden, maken het gevaarlijk. Routine zorgt er ook voor dat rijders andere dingen gaan doen, zoals appen, sms’en, bellen.’ Op de vraag van Genee naar de zaal wie er wel eens appt in de auto, kwam een verrassend (?) groot aantal eerlijke mensen die hun hand op stak. Heino: ‘Dat zegt eigenlijk alles al. Ook dat appen gaat op een basis van automatisme, maar het is natuurlijk niet goed. Zeker niet zoals de situatie nu is.’

Big Data afkomstig uit auto’s
Het rapport van KMPG handelt ook veel over de problematiek, maar teven de mogelijkheden, van alle data die de ‘connected car’ nu genereert. ‘Daar kun je ontzettend veel mee doen, maar de wetgeving in Nederland is nog niet zo ver’, aldus Stijn de Groen. ‘Aan de ene kant is dat natuurlijk goed, maar het belemmert voor een deel nieuwe ontwikkelingen. Big Data is big business. Eerst was er de data voor het verbeteren van bijvoorbeeld het product (de auto) en het onderhoud van het product. Nu gaat data veel meer over wie wat waar wanneer. En van daaruit is allerlei dienstverlening mogelijk, maar dan moet je wel wat met die data (mogen) doen. Uit ons onderzoek blijkt dat rond de 70% van de bedrijven die wel over die data beschikken, er niets mee doet. Niet alleen omdat het niet mag, want er is genoeg data waar je wel wat mee mag doen. We hebben berekend dat de ‘connected car’ zeker 10x zoveel waarde kan genereren voor een organisatie als nu gebeurt. Maar dat doen ze dus niet…’

Voorspellende waarde van data
Data heeft volgens het rapport van De Groen c.s. een belangrijke voorspellende waarde, erkent ook Heino. Die laatste kijkt daarnaar met een andere blijk: ‘Schades hebben natuurlijk een oorzaak. Die oorzaak is vaak te vinden in bijvoorbeeld een privésituatie van een medewerker, hectiek in de organisatie, veranderingen in werkomstandigheden etc. Die zaken leiden af van het ‘gewone’ en daarmee is een risico geboren. De data die je uit zo’n connected car kunt halen, gecombineerd misschien nog met andere al beschikbare data, kan verrassende inzichten bieden. Het probleem is echter dat privacy – zeker in Nederland – heel scherp bij iedereen op het netvlies staat. Terecht of niet, het is een feit en daarmee zitten we in een spagaat.’

De Groen en Heino zien allebei toekomst in het gegeven dat de HR-manager en de wagenparkbeheerder meer met elkaar om tafel zitten, juist om sturing te geven aan die enorme hoeveelheid data, waar je ook je voordeel mee kunt doen. Zonder dat de persoonlijke omgeving van de medewerker in het gedrang komt. ‘Er is een cultuurverandering nodig en ook wel gaande, die ertoe moet leiden dat we op een verantwoorde manier met al die beschikbare informatie omgaan. Als maar duidelijk is wat we met die data doen (transparantie creëren) en welke voordelen het vooral ook heeft voor de betrokkene bij die informatie (what’s in it for me?), zal er minder weerstand ontstaan. Daarmee kunnen we grote stappen zetten als het gaat om meer duurzame en flexibele mobiliteit, maar eigenlijk op nog veel meer terreinen.’

Plaats op:
Datum: 24 mei 2017
Bron: AutoleaseWereld
Gerelateerde artikelen  
08-02-2017 Nieuws Toegang tot telematica-data
13-04-2017 Nieuws KPMG toont aan dat autobranche opkomst connected car onderschat
12-04-2017 Nieuws Wilfred Genee: dagvoorzitter Fleetmanagement Event
03-12-2015 Nieuws Autofabrikanten eigenen zich steeds meer data toe
24-03-2017 Achtergrondartikelen Langzaamaan opschuiven naar Big Data company?
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2017 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,24 seconden.