Laatste nieuws
 
 
  Achtergrondartikelen  

Het moest er van komen: een app om te voorkomen dat (met name jonge, maar vlak ook de ouderen niet uit!)) fietsers al fietsende zitten te ‘appen’. Het slot blokkeert namelijk de internet- en belverbinding. Eindelijk, ik zal de eerste zijn om het toe te juichen, tot groot verdriet van enkele huisgenoten overigens. ‘Wie gaat nu zo’n slot kopen?’ Nou als dat het probleem is, koop ik hem wel. Ik word namelijk elke morgen geconfronteerd met een lange rij fietsende ‘appers’ (of ‘appende’ fietsers) langs de weg.
Loop je zoals elke ochtend rustig met je hond langs het fietspad – er is daar nu eenmaal geen voetpad - moet je met enige regelmaat de kant in springen omdat je anders van de sokken dreigt te worden gereden. Fietsers – maar ook scooters en dat is nog erger vanwege de grotere snelheid - zitten met oortjes in namelijk van alle te doen, behalve opletten. Daar kan nu een einde aan komen. Nadat er al een app op de markt was die je slot vergrendelt of juist ontgrendelt via een internetverbinding als je binnen of buiten een bepaalde afstand van je fiets komt, komt nu het omgekeerde.

Samen met Veilig Verkeer Nederland ontwikkelt telecomprovider KPN een slim (met internet verbonden) fietsslot dat tijdelijk internet en bellen kan blokkeren, zodra de tweewieler van het slot gehaald wordt. Dat is een wereldprimeur, zo staat te lezen op de site van Veilig Verkeer Nederland. KPN is de eerste telecomprovider die via zijn mobiele netwerk de verkeersveiligheid van voornamelijk fietsende kinderen bevordert. De Safe Lock wordt deze zomer in een besloten pilot geoptimaliseerd, waarna het slot eind van het jaar in de winkels zal liggen. Allereerst voor de Android-telefoons. Het zal ongeveer zo’n 100 euro gaan kosten. Aanleiding voor de ontwikkeling was het aantal doden en gewonden in het verkeer door ‘appen’ tijdens het fietsen in 2015: resp. 12 doden en 441 gewonden.

Uit wetenschappelijk onderzoek van Alpha.One in opdracht van KPN blijkt dat niet alleen het gebruik van de smartphone op de fiets voor afleiding zorgt, maar dat het ontvangen van trillingen en geluidsmeldingen van apps als Snapchat, WhatsApp en Instagram al zorgt voor een verminderde aandacht voor het verkeer. Het onderzoek is gedaan bij jongeren tussen de twaalf en achttien jaar. Door middel van een EEG, het plaatsen van een aantal elektroden op het hoofd, is de reactie op notificaties van de mobiele telefoon gemeten.

Misschien ook een idee om de e-bikers te testen? Kan zowel op aandacht voor het verkeer als vaardigheid om te fietsen op zo’n ding.

John de Waard

Plaats op:
Datum: 22 juni 2017
Categorie: Column
Bron: John de Waard
Gerelateerde artikelen  
14-05-2018 Nieuws Bestuurders Assistent kan aantal ongelukken verminderen
29-11-2017 Nieuws GroenLinks wil dat appen achter het stuur technisch onmogelijk wordt
04-06-2019 Nieuws Nieuwe app voor handsfree bellen
16-09-2013 Nieuws Campagne tegen gebruik smartphone in verkeer
22-06-2017 Nieuws Nooit meer zelf bellen of appen achter het stuur
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,35 seconden.