Laatste nieuws
 
 
  Achtergrondartikelen  
 

Flexibiliteit en duurzaam gebruik van auto’s gaat bij Hertz Rent a Car zelfs zo ver dat ze nu een proef doet met een partner om te komen tot een ‘gezamenlijk wagenpark’. Henk van den Helder, algemeen directeur Hertz rent a Car Benelux: ‘Alles draait om bezettingsgraad. Maar als nu een zakenpartner of andere partij waarmee je zou kunnen samenwerken, beschikt over een groot wagenpark waarvan een deel best wat langere tijd per week inactief is, waarom zouden wij dat dan niet kunnen aanwenden? En daar die partner dan van laten meeprofiteren?’ Revolutionair? Of gewoon je gezonde verstand?



Flexibele, duurzame mobiliteit vereist ook dat je als aanbieder van die diensten meer out-of-the-box moet durven te denken. Het onderscheidend vermogen komt steeds meer op andere facetten te liggen dan het feit dat er een mooie auto ter beschikking komt. Verhuurders als Hertz kunnen steeds flexibeler contracten aanbieden, ook voor de wat langere termijn; de leasemaatschappijen komen eveneens met steeds flexibeler overeenkomsten. Je moet dus heel creatief zijn om je te blijven onderscheiden van de concurrentie. Dat kan enerzijds door steeds meer en aanvullende diensten te leveren, tot telematica en de volledige (gedigitaliseerde en geautomatiseerde) administratie aan toe. Anderzijds kan dat ook door goed te kijken naar waar je je geld aan uitgeeft en hoe je potentiële klanten kunt kietelen.

Pragmatisch en out-of-the-box denken
Van den Helder: ‘We streven naar een businessmodel met 90% of meer bezettingsgraad. Voor Hertz betekent dat vooral investeren in een goed netwerk en toch ook veel in auto’s. Anders kun je niet die service leveren waar de klant om vraagt. Met veel auto’s heb je echter weer grotere kans op stilstand. Het legt in ieder geval beslag op veel bedrijfskapitaal. Kortom, een dilemma. Totdat we eens verder zijngaan denken en vanuit een heel andere optiek de zaak zijn gaan benaderen. Pragmatisch en out-of-the-box. Wat nu als een grote organisatie met een groot (en representatief) wagenpark de stilstand van zijn auto’s wil minimaliseren?



Zouden wij dan geen gebruik kunnen maken van die auto’s voor de tijden dat ze daar toch maar staan? In het kader van meer delen en minder bezitten hebben we die optie uitgewerkt. Inmiddels hebben alweer even een pilot draaien, waarbij wij onze klanten gebruik laten maken van auto’s van onze zakenpartner. Die verdient vervolgens een deel van zijn investeringen weer terug op het gebruik ervan door onze klanten. Het vereist veel afstemming, een nauwkeurige planning, maar vooral veel vertrouwen in elkaar. Het werkt echter wel. Wij kunnen in dit businessmodel genoegen nemen met een heel stuk minder marge. De besparingen die we realiseren doordat we minder auto’s hoeven aan te schaffen, inclusief alle bijkomende kosten van onderhoud, afschrijving en dergelijke, maakt dat we uiteindelijk onderaan de streep niet per se minder hoeven over te houden. En het is al met al een stuk duurzamer. Een klassieke win-win situatie zou Johan Cruijff zeggen…’

Duurzamer en flexibeler
Het geeft wel aan dat Van den Helder met Hertz heel erg bezig is met de toekomst en met nieuwe manieren om duurzamer en flexibeler om te gaan met mobiliteit. En met samenwerken in ‘de keten’, van consument tot producent. ‘Zo hebben we nog een initiatief waarbij we via Facebook, Twitter of andere sociale media mensen proberen te werven om voor ons een auto terug te brengen naar een grote stad in Europa. Er staan regelmatig auto’s bijvoorbeeld bij onze vestiging op Schiphol, die weer terug zouden moeten naar de vestiging in het land waar de auto vandaan komt. Dat kan van alles zijn, zoals Barcelona, Parijs, Keulen, noem maar op. Normaal zouden we auto’s na verloop van tijd op een grote trailer zetten en terugbrengen naar hun respectievelijke bestemmingen. Er zijn echter genoeg mensen met wat vrije tijd die best vanuit Amsterdam naar Parijs willen rijden met een leuke auto. Als er echt haast bij is, kunnen we nog wel wat leuks doen ook voor ze, een overnachting met ontbijt bijvoorbeeld om ze te belonen. Dat scheelt ons vooral veel kosten. Hertz heeft mooie auto’s in haar wagenpark, dus het is echt geen straf om zo’n auto terug te brengen. Per saldo is het voor ons goedkoper en duurzamer
dan een grote trailer laten rijden.’

Goodwill
Dergelijke initiatieven passen wel bij Hertz. Het is tevens een mooie manier van klanten laten kennismaken met jouw diensten en jouw bedrijf. ‘Daarbij gaan we steeds meer naar een mobiliteitsmodel waarbij mensen kiezen voor Hertz als betrouwbare partner die de gewenste mobiliteit levert op het moment dat je die nodig hebt’, aldus Van den Helder. ‘Wat daarvoor nodig is, is voor de klant veel minder interessant. Hij vraagt, wij leveren. Als het wieltjes heeft, regelen wij het voor u. En straks doen we dat zelfs als het geen wieltjes heeft… Je moet echter alert blijven op nieuwe kansen en ontwikkelingen. Binnenkort (in 2018 om precies te zijn)) bestaat Hertz internationaal gezien 100 jaar. Ik denk dat wij daarmee wel hebben bewezen met veranderingen te kunnen omgaan…’

Plaats op:
Datum: 22 december 2017
Bron: Hertz Autoverhuur B.V. / Magazine Flexibele Mobiliteit
Gerelateerde artikelen  
04-10-2017 Nieuws Hertz Autoverhuur weer aanwezig in Tilburg
03-04-2013 Nieuws Hertz lanceert Supercars in samenwerking met Pon
04-04-2017 Achtergrondartikelen De klant wil het nu helemaal anders…
11-04-2011 Nieuws Hertz Minilease de grens over
20-04-2010 Nieuws Hertz op de bres voor gestrande vliegreizigers
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,49 seconden.