Laatste nieuws
 
 
  Achtergrondartikelen  
 


Stapp.in als ultieme, onafhankelijke deelautoformule:

Stapp.in is in 2014 opgericht door Autobedrijf Brandsen in Barneveld, en is ontstaan vanuit de gedachte dat autogebruik in veel gevallen slimmer is dan autobezit. De gedachte achter Stapp.in is daarom eenvoudig: wel de lusten, niet de lasten. Je gebruikt een auto, mobiliteit, wanneer het nodig is. Duurzame mobiliteit op maat dus!



Directeur Reinald Bronkhorst is overtuigd van het concept én de bijbehorende technologie die het allemaal mogelijk maakt. ‘Toen we in 2014 bij elkaar zaten om eens goed over de toekomst van ons bedrijf na te denken, kwamen we al snel tot de conclusie dat we moesten vernieuwen. Nieuwe ideeën, nieuwe businessmodellen en een nieuwe kijk op de mobiliteitswereld. We zijn heel succesvol met ons fullservice mobiliteitsbedrijf – van verkoop tot leasing en van werkplaats tot webshop. Alles hebben we in het portfolio. Maar dat is de wereld van nu. De vraag is: waar gaat het heen? Wat wordt de wereld van  straks? Hoe kunnen wij daar als mobiliteitsleverancier op inspelen? Als je hetzelfde blijft doen, gaat langzaam het kaarsje uit met steeds grotere risico’s en kleinere marges. Dat is niet wat je wilt. Samen met een externe partij hebben we vervolgens een strategie uitgestippeld die meer zou ingaan op de veranderende samenleving en beleving van mobiliteit.’

Deelautoformule
Stapp.in was het gevolg van die brainstorm. Niet geheel onlogisch als je nagenoeg alles met betrekking tot mobiliteit in het portfolio hebt. Bronkhorst: ‘Het idee van de deelauto was net in opkomst, maar het lastigste van deelauto’s is de 24/7 beschikbaarheid garanderen en de manier waarop je alle processen eromheen regelt: van kilometerregistratie tot brandstof, van fiscale consequenties tot rijgedrag van de bestuurder. De hele administratie eromheen moet naadloos kloppen, dus liefst geautomatiseerd, anders haken gebruikers heel snel af. Die kiezen juist voor een dergelijk concept voor het gemak tegen de laagst  mogelijke kosten. Ik geef toe, het was best eng om die stap te zetten. Het is immers een heel andere manier van ondernemen, maar we zijn ervan overtuigd dat het de goede richting is.’

Onafhankelijk
Aan de andere kant wilde Bronkhorst niet vastlopen in allerlei technische verwikkelingen en complicaties. ‘Hardware en software moesten zo open mogelijk zijn, om ook koppelingen met andere systemen, zoals navigatie-, fleetmanagement- of financiële systemen mogelijk te maken. De software en hardware hebben we daarom helemaal in eigen beheer ontwikkeld. Met wat partners, maar dat was wel de manier zoals wij dat wilden. Dat geeft ons vrijheid in de ontwikkelingsrichting en maakt ons onafhankelijk van de voorwaarden of aanpak van anderen. Daar gaat het om: onze klant wil niet afhankelijk zijn van een hardware- of software-update die ‘ergens later in het jaar gaat komen’. Hij doet zaken met ons en dan is het prettig dat wij ook zelf kunnen bepalen wat er gebeurt en wanneer.’

Automatisering is belangrijk
Bronkhorst: ‘Mensen kiezen voor deelauto’s vanwege het gemak en de lage kosten. Beschikbaarheid is daarbij cruciaal. Dat is de reden dat we vanaf het begin de processen en afhandeling waar mogelijk automatiseren. Dat is het meest efficiënt, geeft je alle benodigde inzichten en scheelt menselijke fouten. We benaderen de particuliere markt via een franchiseformule met lokale partners, zodat we relatief snel een landelijke dekking kunnen realiseren. Onze franchisenemers denken en helpen mee het concept verder uit te rollen, ook in de investeringen. Vrijwel elke maand opent er wel een nieuwe vestiging van Stapp.in in Nederland of België.’

Stapp.in app met juiste beleving
Het idee van Stapp.in is dat er een auto beschikbaar is, die is uitgerust met de Stapp.in software en hardware. Die auto bevindt zich op een zogenaamde deelautostandplaats. Dat kan overal zijn, afhankelijk van de omstandigheden, franchisenemer en plek waar de meeste gebruikers zijn. Gebruikers moeten eerst de gratis Stapp.in-app downloaden. Bronkhorst: ‘Dat was nog wel iets: zo’n app moet helemaal aansluiten op de belevingswereld van (potentiële) gebruikers. Zij gebruiken tegenwoordig overal apps voor, dus als onze dan niet hetzelfde ‘gevoel van gemak’ geeft als wat ze gewend zijn, kun je het wel vergeten. Je regelt vervolgens alles met die app op je smartphone. Daar maak je eerst een account aan en doe je een proefbetaling van € 1. Daarna kun je direct al de deelauto reserveren. Als je dan bij de auto staat, kun je die openen via de app. Je start de auto met de dummysleutel die in de auto ligt. Als je weer terug bent op de deelautostandplaats, beëindig je de reservering en wordt het verbruikte tegoed automatisch afgeschreven. Hoe eenvoudig kan het zijn?’



Betalen voor gebruik
Belangrijkste argument voor toekomstige gebruikers om Stapp.in te gaan gebruiken is volgens Bronkhorst juist dat gemak. ‘En uiteraard het gevoel dat je alleen betaalt voor iets wanneer je het ook daadwerkelijk hebt gebruikt. Langzaamaan begint dat idee door te dringen. Vooral bij nieuwe generaties. Het gebruik prefereren boven bezit is nog best lastig voor veel mensen. Maar je moet het gewoon eens ervaren. Onderzoek heeft uitgewezen dat een auto verreweg het grootste deel van de tijd – tot wel 90%! - stil staat. Maar daar wordt hij niet bepaald goedkoper van. Het is meer het idee van de vrijheid die zo’n auto voor de deur je geeft. Het voelt bijna als een handicap als dat niet het geval is. Als het alternatief echter (bijna) net zoveel zekerheid geeft, maar wel veel meer gemak en (in totaal) veel minder kosten? En als het bovendien een stuk duurzamer en dus beter voor ons milieu is, wat is dan nog de reden om het niet te willen?’

Zelf carsharing faciliteren?
Stapp.in houdt de regie op de techniek zelf in handen door onafhankelijk van softwareontwikkelaars en fabrikanten te ontwikkelen. Stapp.in is daarmee het enige onafhankelijke carsharing platform dat kan koppelen met alle relevante softwaresystemen en hardwarecomponenten, en is daarmee een aanvulling op de bestaande proposities van leasepartijen, fleetmanagers en ontwikkelaars van navigatie- en poolautosystemen. Tevens kan het complete voertuigdeelsysteem white label worden opgeleverd, inclusief de online beheerportal en mobiele apps. De perfecte basis voor samenwerking met andere aanbieders. Durft u in te stappen?

Plaats op:
Datum: 12 januari 2018
Bron: Stapp.in / Magazine Flexibele Mobiliteit
Gerelateerde artikelen  
20-11-2017 Video Reinald Bronkhorst van Stapp.in over zakelijk autodelen
17-10-2017 Video Flitsinterview met Stapp-in tijdens Ecomobiel 2017
20-11-2017 Achtergrondartikelen Deelautoconcept voldoet prima als duurzaam en flexibel alternatief
22-01-2018 Achtergrondartikelen Grip op data betekent grip op flexibele en duurzame mobiliteit!
29-01-2018 Achtergrondartikelen Duurzame en flexibele mobiliteit door intelligent gebruik van beschikbare data …
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2018 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,27 seconden.