Laatste nieuws
 
 
  Achtergrondartikelen  


Fleet & Mobility Live: bloot slaat dood…?

Interessante vooruitzichten op Fleet & Mobility,
maar deel publiek bleef thuis


Het was eigenlijk te warm. Voor alles. Maar als je dan net in die warmste periode sinds tijden een beurs hebt georganiseerd, baal je. Fleet & Mobility Live werd nog altijd redelijk goed bezocht, maar er was ongetwijfeld meer publiek op afgekomen als het maar niet zo tropisch warm was. Zelfs in de ’s ochtends nog redelijk koele Van Nelle Fabriek in Rotterdam liep ’s middags de temperatuur op naar bedenkelijke waarden. De wegblijvers kregen echter ongelijk: de keynote van Maarten Steinbuch alleen al was de moeite van het bezoek meer dan waard.



Van de redactie

Fascinerend hoe de hoogleraar van TU Eindhoven zijn publiek voorhield dat in het jaar 2050 de intelligentie van de technologie in een auto vergelijkbaar zou zijn met het equivalent van de hersencapaciteit van 9 miljard mensen en beschikbaar voor de prijs van 1000 dollar. Klinkt volkomen bizar, en het is uiteraard de vraag of het gebeurt, maar Maarten Steinbuch liet even zien aan de hand van wat grafieken en (aannemelijke) verklaringen dat het wel degelijk mogelijk is. Of het daadwerkelijk gebeurt, is niet afhankelijk van of het kán. Als het niet gebeurt, is het meer omdat we het (nog) niet wíllen. ‘Hoezo denk jij dat je straks nog zelf achter het stuur van een auto zit? Denk je nu echt dat je het beter kunt danal die computerintelligentie? No way!’

Steinbuch liet in zijn presentatie wat filmpjeszien van testen met intelligentie in autonome auto’s. ‘Waar het op neerkomt, is dat door de internetverbinding die ‘connected cars’ met elkaar gaan communiceren en ‘onderhandelen’ op een kruispunt: wie gaat het eerst? Zonder ongelukken, zonder verkeersgewonden of -doden. Die heisa van laatst met die doden door ongevallen met autonome auto’s in Amerika o.a. staat in geen enkele verhouding tot de miljoen doden per jaar die wereldwijd in het verkeer vallen. Naarmate de intelligentie in de auto toeneemt, zullen dit soort incidenten steeds zeldzamer worden.’

Veranderingen gaan sneller dan we denken
Bij de poll voorafgaand aan de presentatie werd het publiek een paar stellingen voorgelegd, die Steinbuchs conclusies deels bevestigden. Op de vraag of je in het jaar 2045 naar het circuit van Zandvoort moet om nog zelf te kunnen rijden, antwoordde Met de stelling dat we in 2050 geen rijbewijs meer nodig hebben antwoordde zelfs een kleine 60% het daarmee eens te zijn. Steinbuch: ‘Dat laat zien dat we wel begrijpen dat die veranderingen eraan komen, maar dat we niet goed kunnen inschatten hoe snel ze komen. Ik voorspel dat ze veel sneller gaan dan we nu denken. Toename in computerintelligentie verloopt namelijk volgens de wet van Moore, verdubbeling per tijdseenheid, dus exponentieel. Het tijdvak waarover we het in de stellingen hebben, beslaat ruwweg één generatie. Als onze kinderen zo oud zijn als wij nu ongeveer, dus over pakweg 25 tot 30 jaar, ziet de wereld er echt heel anders uit als het gaat om mobiliteit, automotive en vervoer.’



Zestien jaar geleden liet bij een onderzoek een groot deel van de ondervraagden weten geen enkele behoefte te hebben aan een mobiele telefoon… ‘Dat is een halve generatie geleden en kijk eens om je heen…’, onderstreept Steinbuch zijn conclusies. ‘Dat het zo snel gaat is te danken (of te wijten) aan het feit dat steeds meer softwarebedrijven zich gaan bemoeien met de automotive industrie. In de software-industrie gaan de ontwikkelingen een lichtjaar sneller dan in die automotive industrie. Bij het toevoegen van intelligentie aan auto’s is de snelheid van de connectie cruciaal. Het uitwisselen van informatie moet letterlijk in een fractie van een split second. Anders werkt het niet.’

Intelligentie in auto logischer dan infrastructurele aanpassingen
Steinbuch haalde daarbij ook aan dat wijzigingen in de infrastructuur, zoals bijvoorbeeld het ondergraven van een tunnelbuis voor sneller transport tussen de randstand en het midden/oosten van het land, fenomenaal veel duurder zijn dan welke andere intelligente oplossing in een auto ook. Het is dus helemaal niet logisch om dat soort veranderingen door te voeren, tenzij er echt geen alternatief is. Maar die zijn er vaak wel. Veel efficiënter gebruik van wegen, vervoermiddelen, mensen en middelen, vormen prima alternatieven. Er is nog zoveel meer te halen uit al die intelligentie die we in auto’s en de omgeving (via Internet of Things) kunnen stoppen.’

Emoties en robotica
Aan de hand van een filmpje over de RoboCup (voetbal met volledig autonome robots) waarmee hij met zijn team van TU Eindhoven meedeed, liet Steinbuch zien dat mensen zelfs emoties (gaan) tonen bij de inzet van robotica. ‘Als je ziet hoe fanatiek het publiek schreeuwt en juicht naar deze robots bij die wedstrijdjes, bizar. Het gaat om machines, die luisteren echt niet, maar we gaan er al helemaal in op. Robots en auto’s komen steeds dichter bij elkaar, juist door de toepassing van computerintelligentie.’

De wereld van automotive gaat helemaal op zijn kop en daarvoor zijn twee belangrijke triggers, aldus Steinbuch: ‘De eerste is dieselgate. Daarmee is wel wat vertrouwen in de markt geschonden. De tweede is de pre-ordering van 400.000 Tesla’s Model 3. Dat is ongehoord. Nog nooit eerder vertoond dat op voorhand zoveel exemplaren werden besteld van een (nieuwe generatie) auto. De wereld van automotive wordt schoner, slimmer, sneller, wordt disruptief digitaler en we gaan van bezit naar gebruik, maar wel met de meest geavanceerde technologie erin.’ ‘Wilt u een huisje kopen in Frankrijk? Dan zou ik het nú doen. Binnen enkele jaren kunt u dan ’s nachts – slapend – in uw autonome auto naar Frankrijk afzakken en komt u ’s morgens aan op de plaats van bestemming, uitgerust en klaar voor uw vakantie. Maar doe het snel, want de prijzen van de huizen in Frankrijk gaan stijgen…



Fleet Manager van het Jaar 2018
Gertjan Sybrandi, Hoofd Facilitaire Services & Mobiliteit bij Stedin, is uitgeroepen tot Mobiliteitsmanager van het jaar 2018. Sybrandi won de finale van Eric Versluis (Rabobank) en duo Randolph Delwel & Leen den Bakker(IBM). Hij neemt het stokje over van Arjen Juurlink (FrieslandCampina) die vorig jaar deze prijs won. Dit jaar trof de vakjury drie goede finalisten die met energie en passie bezig zijn met het thema mobiliteit binnen hun organisaties. Alle drie de kandidaten hebben mooie resultaten geboekt in soms moeilijke omstandigheden. De keuze voor de Mobiliteitsmanager van het jaar 2018 was dan ook geen makkelijke opgave.

De vakjury over de keuze: ‘Gertjan is een realistische bruggenbouwer die het overzicht behoudt. Een goed luisteraar, met hoge gunfactor, die de verschillende belangen begrijpt, ook in situaties die weerstand oproepen tot resultaat komt. Stap-voorstap alle stakeholders in het proces en verhaal betrekken is essentieel. Samen staan we sterk is zijn motto, hetgeen bereikt is, is daarmee een groepsresultaat. Gertjan heeft ambitieuze plannen rondom elektrisch rijden, zoals uitsluitend de inzet van volledig elektrische auto’s in 2020. Vanaf begin dit jaar geen nieuwe instroom meer van fossiele brandstof aangedreven personenauto’s. Men biedt medewerkers elektrische auto’s aan middels private-lease constructies. Daarnaast heeft hij verder een duidelijke visie over duurzame vastgoedkeuzes en bijbehorend parkeerbeleid.’
De jury bestond uit Arjen Juurlink (Friesland Campina), Daan Bieleveld (DSM), John de Gier (Siemens  Nederland), Henk Winckens (Enexis), Martin Lans (VNF), Sandra van Soest (Rabobank Nederland) en Ronald Postma (Syndesmo).

Beeld: redactie

Plaats op:
Datum: 2 juli 2018
Bron: AutoleaserWereld / magazine Telematica, Big Data & Privacy
Gerelateerde artikelen  
30-05-2018 Nieuws Gertjan Sybrandi mobiliteitsmanager van het jaar
08-10-2018 Achtergrondartikelen Waar blijft de autonome auto?
26-03-2018 Nieuws Finalisten Mobiliteitsmanager van het Jaar bekend
15-10-2018 Achtergrondartikelen Micpoint voegt meer intelligentie toe aan haar Smart Mobility oplossing
24-05-2017 Nieuws Arjen Juurlink, mobiliteitsmanager van het Jaar 2017
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2018 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,28 seconden.