Laatste nieuws
 
 
  Achtergrondartikelen  

Nieuwe mobiliteit is geen hype of een ontwikkeling van voorbijgaande aard. De medewerkers zijn er waarschijnlijk al mee bezig of hebben er al naar gevraagd. Het is hoog tijd om je hierop goed voor te bereiden zodat iedereen optimaal van de mogelijkheden kan profiteren.

In mijn vorige blog liet ik je zien welke maatschappelijke ontwikkelingen nieuwe mobiliteit aanjagen, in deze blog bekijk ik het onderwerp vanuit het perspectief van je medewerkers. Waarom willen zij het?

Voor je medewerkers zijn dit de 3 belangrijkste redenen om over alternatieve mobiliteitsoplossingen te beginnen:

1. Recht op leaseauto vervalt
Een leaseauto stond tot voor kort boven aan het lijstje van secundaire arbeidsvoorwaarden. Die tijd is voor velen voorbij. En als je als medewerker al recht op een zakelijke auto hebt, dan worden de voorwaarden steeds verder aangescherpt. De trend is dat medewerkers alleen een leaseauto krijgen als deze noodzakelijk is voor het uitvoeren van hun functie. Eigenlijk best wel logisch.
Maar wil je deze medewerkers tevreden houden, dan zul je dus iets anders moeten verzinnen. Nieuwe mobiliteit biedt je die mogelijkheid. Door je medewerkers alternatieve mobiliteitsoplossingen aan te bieden bijvoorbeeld. Dat blijken ze erg te waarderen.

2. Van bezit naar gebruik
Zoals ik in mijn vorige blog al aangaf, zie je op veel vlakken een verschuiving van bezit naar gebruik. De groei van carsharing en mobiliteitskaarten bevestigen die trend. We hoeven niet zo nodig meer alles zelf te bezitten, het gebruik is waar het om draait.

Bezit geeft sores, gebruik is zorgeloos.

We willen ons gewoon zo comfortabel en snel mogelijke van A naar B kunnen verplaatsen. Punt. Uit. Welk vervoersmiddel je daarvoor inzet kan per situatie verschillen. En één ding is daarbij zeker: bezit is voor veel mensen geen vereiste meer.

3. Keuze in mobiliteitsoplossingen belangrijke arbeidsvoorwaarde
Door de groeiende werkgelegenheid kunnen (potentiele) werknemers kritischer zijn op de arbeidsvoorwaarden van een werkgever. Dat kun je als een bedreiging zien, maar ik denk dat het vooral kansen biedt.
Zo kun je je als werkgever heel goed onderscheiden met flexibele mobiliteitsoplossingen. Dus niet alleen die leaseauto aanbieden, maar je medewerkers de mogelijkheid bieden om hun mobiliteit zelf in te vullen. Misschien dat daar een leaseauto bij komt kijken, maar dat hoeft niet voor iedereen het geval te zijn.

Daniel Hanselaar
Commercieel manager
WagenPlan

Plaats op:
Datum: 5 juli 2018
Categorie: Blog
Bron: WagenPlan autolease
Gerelateerde artikelen  
08-09-2010 Nieuws Leaseauto uit top10 secundaire arbeidsvoorwaarde
19-07-2018 Achtergrondartikelen Hoe versterkt nieuwe mobiliteit de organisatie (deel 3)
26-07-2013 Nieuws Rabobank Rotterdam deelt leaseauto's via SnappCar Business
01-02-2017 Achtergrondartikelen Mobiliteitsbudget: medewerkers sturen eigen mobiliteit
25-06-2018 Achtergrondartikelen Waarom je nieuwe mobiliteit niet langer kunt negeren (deel 1)
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2018 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,2 seconden.