Laatste nieuws
 
 
  Achtergrondartikelen  

Hij werd geïnspireerd door Carel Bal, ALD’s Regional Director Benelux, een man met een missie en een visie die zwaar leunt op open innovation. Kruisweg: ‘Carel is een man die mensen vrij laat in het geloof dat vrijheid leidt tot € exibiliteit en creativiteit en uiteindelijk tot meer betrokkenheid. We moeten vaker de gemeenschappelijkheid koesteren en de verschillen respecteren. Daar gaat een wet als de AVG echt niets aan veranderen.’

Van de redactie

Het klinkt nogal ˆfilosofisch en dat klopt ook wel een beetje. Kruisweg is inmiddels gepokt en gemazeld, heeft veel ervaring, zeker ook als het gaat om informatiebeheer, hét discussiepunt van vandaag de dag. Hij staat, net als Bal, voor openheid en innovatie: ‘Het gaat erom van toegevoegde waarde te zijn voor zowel de klant, het bedrijf als de maatschappij. Die toegevoegde waarde is eigenlijk het rendement van het bedrijf. Dáár draait het om. Dat is de reden waarom bedrijven zaken willen doen en blijven doen met ALD. Wij zijn geen ‘die hard’ leasebedrijf, we willen open staan voor álle opties als het gaat om zakelijke mobiliteit en in een gezamenlijke verantwoordelijkheid mobiliteitsoplossingen creëren en implementeren die het best passen bij alle betrokken partijen. Dat kan dus betekenen, in onze snel veranderende maatschappij met stijgende behoefte aan € exibele mobiliteit, dat het iets anders is dan een serie auto’s leasen tegen een aantrekkelijke contractprijs voor een vaste periode.’

Het heeft ALD Automotive in ieder geval de titel ‘Beste leasemaatschappij’ gebracht volgens de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR). En als werkgever werd ALD al in 2016 en 2017 beloond met ‘Best Workplace’. Dat geeft wel aan dat de aanpak aanslaat, zowel intern als extern.

AVG versus WBP
Nu toch maar even over de AVG, want als je flexibel wilt zijn, zul je al snel gebruik (willen) maken van gegevens. Gegevens die soms gevoelig liggen en persoonlijk zijn. Kruisweg: ‘Dat is allemaal waar, maar hoe groot is nu eigenlijk écht het verschil met de Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP) die we al hadden? Die hamerde er toch ook al op dat we zorgvuldig moesten omgaan met de privacy van  medewerkers, klanten en alle andere stakeholders? Toegegeven, deze nieuwe AVG is wat strenger, en biedt vooral de ‘eigenaar’ van de gegevens meer rechten en handvatten om grip te houden op wat er over hem of haar wordt verzameld. Maar dat is toch niet per definitie slecht of remmend voor ons, de bedrijven, die graag met die gegevens willen werken? Wie goede afspraken maakt over de verzamelde data, het gebruik ervan en daarin ook volledig transparant is naar de betrokkenen, zal er weinig hinder van ondervinden, is mijn overtuiging. Mits het analyseren van al die big data uit de diverse systemen ook leidt tot maatregelen of regelingen die ten gunste zijn van de klant en/of de berijder. Waarom zouden die daar dan nog bezwaar tegen hebben? Dat bezwaar kan nog steeds bestaan, uiteraard en dat moeten en zullen we als bedrijf/branche zeker respecteren. Je processen op orde, informatie op orde en beheersbaar en met je ketenpartners in contact om alles af te stemmen, zodat je als geheel, als supply chain, voldoet aan de wet en gewoon netjes met al die informatie omgaat. Dat is waar het om draait, toch’?

Delen leidt tot voordeel
Kruisweg is ervan overtuigd dat met name het delen van de voordelen van kennis uit de data zal leiden tot een groter voordeel voor alle betrokkenen: het geheel is meer dan de som der delen. ‘Het zal duidelijk zijn dat als de voordelen alleen naar de ‘grote baas’ gaan, de motivatie om daaraan mee te werken niet zo heel groot zal zijn. Delen van die voordelen geeft iedereen het gevoel dat er een wederzijds belang en/of voordeel is. Die gedragsverandering – het delen met en laten meeprofiteren door meerdere betrokkenen - is cruciaal om succesvol te zijn op de langere termijn. Data liggen ten grondslag aan de keuzevrijheid. Je wilt weten wat de consequenties van de diverse keuzes zijn.’

Dat is ook een van de redenen voor het opzetten van ALD choice, legt Kruisweg uit: ‘ALD choice is een mobiliteitsoplossing waarbij de klant de inkoop en keuze van voertuigen aan ALD uitbesteedt. Dat scheelt niet alleen kosten – onder meer in verband met schaalgrootte – maar het geeft de leaserijders ook een grotere keuzevrijheid. Het systeem is gebaseerd op een vast bedrag per medewerker, dus niet per auto! Bedrijfsmatig gezien betekent het dat altijd sprake is van vaste kosten per maand/jaar. Makkelijk om mee te rekenen en geen onaangename verrassingen. Medewerkers krijgen toegang tot de digitale showroom, met daarin alle auto’s die ter beschikking staan voor de medewerker om uit te kiezen: volop keuze uit modellen, merken, contractduur etc. Daarnaast zijn er nog allerlei andere opties te bedenken en af te nemen die ertoe leiden dat ‘de grote leasebak’ niet meer de eerste vanzelfsprekendheid is, zoals ov, car sharing, car pooling of zelfs gewoon niet rijden, maar met een video call een afspraak afhandelen.’



Gamification
Om al die opties, keuzes en consequenties van flexibele en duurzame mobiliteit in beeld te krijgen bij de managers heeft ALD een game ontwikkeld, die kan worden ‘gespeeld’ in het Mobility Experience Centre in Hoofddorp. ‘Daarmee kun je aan de hand van allerlei ‘persoonlijke’ parameters de mobiliteit precies zo inregelen dat die het best past bij jou of jouw bedrijf. Dat werkt heel verhelderend voor veel managers. Draai je aan de knop duurzaamheid, dan heeft dat effecten op bijvoorbeeld keuze van auto’s, kosten brandstof, contractduur etc. Draai je aan de knop besparingen dan gaan weer andere parameters bewegen. Heel inzichtelijk, zo’n vorm van gamification in management. Het maakt heel speels duidelijk welke invloeden en relaties er onderling bestaan. Het maakt het plannen van mobiliteit en de doelstellingen daarvan een heel stuk makkelijker.’

ALD choice of vergelijkbare systemen maken wel gebruik van data over alle contracten, berijders, auto’s etc. Het beheeris gebaseerd op actuele en gedetailleerde informatie. Kruisweg: ‘Dat is zeker waar, maar het is zeker niet meteen zo dat daarmee privacy wordt geschonden. Nu zijn ook dergelijke gegevens bekend en in gebruik, maar dan bij het eigen bedrijf. Het blijft een kwestie van goed beargumenteren waarom je bepaalde gegevens nodig hebt en ook het voordeel met de betrokkenen durven delen. Dat motiveert om met zijn allen een stap verder te komen. Al die data kunnen uiteindelijk leiden tot aanzienlijke kostenbesparingen, minder CO2-uitstoot en een duurzamer mobiliteitsbeleid. Zeg nou niet dat dat geen gemeenschappelijk belang is…’

Niettemin erkent Kruisweg wel dat telematica en AVG soms best wel kunnen schuren. ‘Maar zoals we al eerder aangaven, zolang niet het systeem heerst van ‘alles is de baas’ en je transparant bent in hoe je met die vertrouwelijke data omgaat, dan geloof ik erin dat bedrijven, medewerkers en andere belanghebbenden gezamenlijk en met een gedeelde verantwoordelijkheid tot het beste mobiliteitsbeleid komen. Dat is het hele idee van open innovation. Zo’n affaire met Facebook maakt iedereen ook bewust van het belang van information governance, van goed, effectief, efficiënt en transparant informatiebeheer. Dat is voor ons geen nieuws, daar waren we al langer heel bewust mee bezig.’



Beeld: ALD Automotive

Plaats op:
Datum: 10 september 2018
Bron: ALD Automotive
Gerelateerde artikelen  
20-08-2018 Achtergrondartikelen Duurzaamheid en big data schuren af en toe, maar een échte belemmering…? …
06-08-2018 Achtergrondartikelen Transparantie over handelen leidt tot overtuiging van betrokkenen
03-09-2018 Achtergrondartikelen Wat betekenen Privacy én Big Data voor de fleetprofessional?
01-10-2018 Achtergrondartikelen AVG biedt kansen voor de branche
13-02-2017 Achtergrondartikelen Hedendaagse mobiliteit: voor elk wat wils dankzij telematica
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2018 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,28 seconden.