Laatste nieuws
 
 
  Achtergrondartikelen  

Je leest het begrip steeds vaker: de connected car. Simpel gezegd, een connected car is een auto die is verbonden met het internet en kan dus communiceren met andere apparaten, mensen, machines die met internet zijn verbonden. Een soort Internet of Things langs de weg. Auto’s verzamelen daarmee steeds meer data: brandstofverbruik, rijgedrag, technische staat van de auto, maar ook waar je auto allemaal is geweest. Via het internet kan deze data worden gedeeld met jou als bestuurder, maar ook met fabrikanten, dealers of een alarmcentrale. Is dat nu een zegen of juist een vloek?



Van de redactie

Garages, maar ook bijvoorbeeld de hulpdiensten langs de weg, gebruiken deze data om snel storingen in je auto op te sporen. Maar deze data kan ook jou als bestuurder helpen om meer uit je auto te halen. Je kunt bijvoorbeeld zuiniger of veiliger rijden doordat je via deze data inzicht krijgt in je rijgedrag. Je hebt bovendien de mogelijkheid om zelf te zien wat de staat is van bepaalde cruciale onderdelen van je auto, zoals je accu, zodat je niet meer wordt overvallen door een accu die ‘plotseling’ leeg is en je niet meer van je plek komt.

Verbind je auto met internet
Tegenwoordig worden bijna alle nieuwe auto’s standaard ‘connected’ opgeleverd. Dit wil zeggen dat de techniek, hardware en software, al in de auto aanwezig als je die koopt bij de dealer. Maar het is ook mogelijk om veel auto’s die zijn geproduceerd na 2001 en niet connected zijn, achteraf tóch connected te maken. Dat kan op diverse manieren:

OBD-dongel
Een OnBoardDiagnostics (OBD)-dongel, ook wel een dongel, connector of stick genoemd, is een klein stukje hardware dat eenvoudig is te installeren in je auto. Door dit apparaatje te verbinden met de OBDpoort heb je in een handomdraai een flinke opwaardering in je auto. In de meeste auto’s vind je de OBD-poort onder het dashboard aan de bestuurderszijde. Iedere auto heeft maar één OBD-poort. Het plaatsen van een dongel in je auto is een volwaardige oplossing om je auto te verbinden met internet. Daarbij zijn er twee opties: OnBoardDiagnostics Bluetooth dongel of de OBD-simkaart Dongel. In beide gevallen stop je de dongel in de zogenoemde OBD-poort van je auto; letterlijk dus de toegangspoort naar de ‘OnBoardDiagnostics-computer’. Dit OBD-systeem verzamelt alle informatie over hoe je auto functioneert. In de bluetooth-variant krijg je de data via een draadloze verbinding op je smartphone. De simkaart-versie is hier niet van afhankelijk en heeft daardoor als voordeel dat je ook realtime gegevens kunt opvragen als je niet in de buurt bent van je auto.

Black box
Een andere optie is de black box. Dit is een kastje dat veelal onder de motorkap wordt ingebouwd en wat is gekoppeld aan de auto. In tegenstelling tot de OBDdongel kun je dit als consument niet zelf installeren, maar moet je laten doen door een specialist.

Een Connected Car is nog geen zelfrijdende auto. Voor zelfrijdende auto’s is connectiviteit van auto’s onderling weliswaar een essentiële voorwaarde, zodat ze met elkaar en de weginfrastructuur (zoals verkeerslichten) kunnen ‘praten’, maar die connectiviteit laat een auto nog niet zelfstandig rijden. Veel  moderne auto’s beschikken al over intelligente technieken zoals lane assist (rijstrookassistentie systeem), adaptive cruise control (de cruise control past zich aan het verkeer aan) of systemen die ‘zien’ dat er een auto in je dode hoek rijdt en die een noodsituatie herkennen. Ze zullen dan zelf ingrijpen door bijvoorbeeld (hard) te remmen. Al die systemen ondersteunen de ‘zelfstandigheid’ van de auto, maar het is nog steeds niet genoeg om hem zelfstandig te laten rijden.

Waarom de Connected Car?
De mogelijkheden en de communicatiekracht van de smartphone en het internet hebben de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen. Autofabrikanten en andere partijen in de mobiliteitsmarkt hebben daar voortvarend op ingespeeld door een combinatie te maken tussen de smartphone en de data die in de auto worden verzameld. Dienstverleners als de ANWB benutten eveneens de mogelijkheden van de met internet verbonden auto. De ANWB stelt hoge prioriteit aan duurzaamheid en verkeersveiligheid. Van de vele apps die de afgelopen jaren zijn ontwikkeld, zijn de Onderweg app en de Wegenwacht app de bekendste. De nieuwste apps laten zien wat allemaal mogelijk wordt als je ze verrijkt met data die de auto genereert. Ze worden dan nog vele malen krachtiger en aantrekkelijker.

Drie uitgangspunten voor de toekomst
De ANWB beseft dat er rond het thema Connected Car nog heel veel nieuwe mogelijkheden zijn te ontdekken. Om bij nieuwe ontwikkelingen steeds te voldoen aan wensen die haar leden stellen, heeft de ANWB drie uitgangspunten geformuleerd voor haar inspanningen op dit terrein. Het centrale principe in deze ontwikkeling is dat leden vrij zijn in hun keuzes en dat ze zelf bepalen wat er met hun data gebeurt:

  1. Verbeteren van ANWB-services onderweg en bij pech Bijvoorbeeld door op afstand de staat van een auto te kunnen volgen en bij pech ook op afstand een diagnose te kunnen stellen, kan de Wegenwacht bij pech onderweg sneller en met inzet van de juiste middelen automobilisten weer op weg helpen. Door inzicht in de data kan pech zelfs worden voorkomen.
  2. Verbeteren van de verkeersveiligheid Inzichten in de juiste gegevens verbeteren ook de verkeersveiligheid, aldus de ANWB. Bijvoorbeeld door de introductie van de Veilig Rijden Autoverzekering waarbij met slimme technologie in je auto het rijgedrag op vier onderdelen wordt beoordeeld. Berijders en gebruikers van de app krijgen hierdoor inzicht in hun rijgedrag en tips om hun rijstijl te verbeteren.
  3. Verlagen van de autokosten en aanbieden voordelen Met gespecialiseerde Connected Car diensten wil de ANWB haar leden een alternatief bieden voor de soms prijzige services die in de markt worden aangeboden voor nieuwe auto’s. Die diensten helpen bij het bewaken van het brandstofverbruik (en dat levert soms aanzienlijke besparingen op), het voorkomen van dure reparaties, onnodige parkeerkosten en kunnen geld besparen op de autoverzekering bij goed rijgedrag.


De kracht achter verkeersveiligheid en duurzaamheid
Connected Car-technologie zal in toenemende mate een factor van betekenis zijn voor het realiseren van duurzame oplossingen in de mobiliteit. Als in de loop der jaren grote groepen rondrijden in met elkaar en met internet verbonden auto’s, maken analyses van alle data het mogelijk gezamenlijk bij te dragen aan een betere doorstroming, oplossingen voor de fileproblematiek, het traceren van verkeersonveilige situaties en het verbeteren van het milieu. Op basis van gps weet je met een Connected Car altijd waar je auto is. Niet alleen handig op een overvolle parkeerplaats, maar ook als je auto is gestolen. Daarnaast is het vaak mogelijk om virtuele grenzen in te stellen, rond bijvoorbeeld je huis. Wanneer je auto dit gebied inkomt of verlaat ontvang je een melding op je smartphone. Bewegingen van je auto die niet door jezelf worden geïnitieerd worden dus meteen gesignaleerd en gemeld. Een betere bewaking is er bijna niet…

Voor zakelijke rijders is vooral de mogelijkheid van ritregistratie erg handig. Dat scheelt veel tijd en moeite en je weet zeker dat de gegevens altijd kloppen. Een keerzijde is dan wel dat de plaats waar de auto is (geweest) altijd bekend is. Het is dus wel zaak om in het kader van privacywetgeving (AVG) processen transparant in te regelen en heldere procedures af te spreken, zowel werkgever als erknemer, over hoe met de gevoelige en eventueel persoonsgebonden data wordt omgegaan. Bijvoorbeeld door heel duidelijk de zakelijke en privéritten van elkaar te scheiden. Die mogelijkheden zijn er al volop en daarvan wordt veel gebruik gemaakt. Maar ook daarover zijn prima afspraken te maken tussen de betrokken partijen.

Dit artikel is samengesteld, mede aan de hand van informatie van de ANWB.


Beeld: 123RF.COM

Plaats op:
Datum: 24 september 2018
Bron: AutoleaseWereld / Magazine Telematica, Big Data & Privacy
Gerelateerde artikelen  
03-12-2015 Nieuws Autofabrikanten eigenen zich steeds meer data toe
22-01-2018 Nieuws Leaserijder wil data delen voor onderhoud en verkeersveiligheid
15-09-2017 Nieuws ANWB haakt aan bij pilot rijgedrag Rotterdam
20-03-2018 Nieuws Eerste diensten Talking Traffic live voor verkeersgebruikers
25-04-2017 Nieuws Samenwerking TomTom Telematics en BP voor wagenparkbeheer
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2018 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,29 seconden.