Laatste nieuws
 
 
  Achtergrondartikelen  


Remco Dekker, directeur DATA-collectief:
AVG biedt kansen voor de branche


Hij heeft er geen moeite mee. Sterker nog, Remco Dekker, directeur DATA-collectief, ziet de Algemene Verordening Gegevensbescherming juist als een extra stimulans voor zijn business. Data zijn ‘his daily bread’, de kwaliteit van data is de motivatie van zijn klanten om juist met hém zaken te willen doen. ‘Het feit dat we in staat zijn die hoge data-integriteit te bieden, heeft alles te maken met de veilige, beschermde en vertrouwde omgeving waarin die data worden beheerd en verrijkt.’



Van de redactie

In het kader van de AVG is het cruciaal dat juist die kwaliteit van de data op orde is. ‘Weten wat er is, van wie je welke gegevens hebt en wat ermee gebeurt, vormen in feite de essentie van de AVG’, aldus Dekker. ‘Wij doen er alles aan om die kwaliteit zo hoog mogelijk te houden, zonder de privacy van individuele mensen te schaden. Uiteraard past en vult DATAcollectief zelf de database voortdurend aan. Op basis van informatie vanuit de Kamer van Koophandel, het Faillissementsregister en de deelnemende organisaties vinden er tussen de 450.000 en 550.000 mutaties per maand plaats. Dat is iets waar een individuele organisatie nooit aan toe zal komen. Het kost te veel tijd en moeite, terwijl het in de meeste gevallen wel belangrijk, maar niet de core business van een organisatie is. Dat is het bij ons wel.’

Juiste beheer
In het juiste beheer van de data heeft Dekker alle vertrouwen. ‘In de aanloop naar de handhavingsdatum van de AVG hebben we onze processen en organisatie laten toetsen door het gerenommeerde adviesbureau Singewald Consultancy. Daaruit bleek dat we de zaken goed op orde hadden: het is een vertrouwde en beveiligde omgeving, niemand kan bij data waartoe hij niet bevoegd is, processen rondom de data zijn transparant en traceerbaar en de privacy van klanten zowel als van de betrokkenen is beschermd. De klanten kunnen dus veilig hun marketingstrategie uitvoeren met betrouwbare data die ze van ons afnemen, dan wel waarmee ze werken binnen onze Mijn DATA-collectief (MDC-)omgeving.’

DATA-collectief beheert op die manier in totaal zo’n 2,9 miljoen gegevens van bedrijven en organisaties in Nederland. Uniek daarbij is dat ook de 3,6 miljoen contactpersonen die bij die bedrijven horen, erin zijn opgenomen.

Volledig AVG-compliant
Binnen de MDC-omgeving gaat het beheer nog een stapje verder. Dekker: ‘Binnen onze MDC-omgeving zitten alle randvoorwaarden van de AVG ingebouwd. Daarmee maken we het voor bedrijven wel erg aantrekkelijk om gebruik te maken van deze ‘eigen’ MDC-omgeving om daar vanuit marketing te bedrijven, in plaats van zelf een CRM-systeem in te richten en bij te houden. Met de risico’s dat je het toch net niet voor elkaar hebt. Die eigen CRM-omgeving verplicht je tot het melden aan de betrokkenen van de data welke gegevens je hebt en wat je ermee gaat doen voor welk doel. Dat zit in MDC helemaal ingebakken en wordt door DATA-collectief uitgevoerd en gecontroleerd. Zoals ik al aangaf, voor ons is het dagelijks werk, voor de meeste andere bedrijven zeker niet. Het is complexe materie en fouten worden duur bestraft. Data-integriteit en privacy staan hoog op de prioriteitenlijst vandaag de dag.’

Eenmalige analyse op actualiteit gegevens
Eén van de eisen rondom de AVG (artikel 5) is dat een regelmatige controle plaats moet vinden of de beschikbare data nog kloppen. Dekker: ‘Wanneer klanten ons vragen een eenmalige analyse voor ze te doen, zijn er twee opties: de eerste is dat de klant zijn database aanlevert met gegevens, we maken dan een bewerkersovereenkomst aan met de klant en de database met zijn informatie blijft strikt gescheiden van de andere informatie in onze bestanden door er een uniek nummer aan te koppelen. Die gegevens checken we allereerst met onze eigen beschikbare gegevens uit openbare bronnen, zoals KvK etc. Vervolgens controleren we wat we hebben verkregen door de betrokkenen een bericht te sturen, namens de klant, met het verzoek om te controleren of die gegevens kloppen en ze eventueel te actualiseren. Dat kan dan rechtstreeks met een link naar de gegevens of indirect via een aparte website/landingspagina, net wat wordt overeengekomen.

Als iemand bij zo’n contact aangeeft niet meer in dat bestand te willen worden opgenomen, wordt dat record meteen verwijderd, geheel volgens het AVG-protocol. Voor onze klant scheelt dat enorm veel werk en hij is er na deze acties ten eerste van verzekerd dat hij de juiste gegevens heeft en ten  tweede dat er geen gegevens meer inzitten van personen die dat niet willen. Dat melden wij uiteraard allemaal keurig terug. Voor de klant is het een voordeel over een volledig actuele en AVG-compliant klantendatabase te beschikken.’

Binnen MDC-omgeving werken
Een andere optie is om via de Mijn DATA-collectief-omgeving verder samen te werken met DATA-collectief. Dekker: ‘Feitelijk ga je als bedrijf dan vanuit de MDC-omgeving je marketing bedrijven, in plaats vanuit je eigen CRM-systeem. Dat betekent dat er ook geen extra meldplicht is, wat in het andere geval, waarbij je je database met nieuwe gegevens weer importeert in je eigen CRM-systeem, wel zo is. MDC voorziet in een werkbare, veilige en aantoonbaar AVG-compliant omgeving, die je direct kunt gebruiken voor je eigen marketing doeleinden, zonder problemen met privacy of data-integriteit. Dat zit standaard ingebouwd in de processen en systemen waarbinnen je dan werkt.’
 
Ondanks dat Dekker best positief is over de inwerkingtreding van de AVG, ziet hij toch ook wel hindernissen. ‘Het is niet altijd even duidelijk wat nu de bedoeling is met die AVG. Wel dat je netjes met  gegevens van andere mensen moet omgaan, maar dat was eigenlijk ook al zo met de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Er zijn tegenstrijdigheden met andere wetten en regels, zoals fiscale regels. Voor veel bedrijven is het allemaal veel te ingewikkeld dan is een dienstverlening die het aantoonbaar op orde heeft een goed alternatief. Ook voor de automotive-industrie...’


Beeld: Data-Collectief

Plaats op:
Datum: 1 oktober 2018
Bron: AutoleaseWereld / Magazine Telematica, Big Data & Privacy
Gerelateerde artikelen  
03-09-2018 Achtergrondartikelen Wat betekenen Privacy én Big Data voor de fleetprofessional?
06-08-2018 Achtergrondartikelen Transparantie over handelen leidt tot overtuiging van betrokkenen
09-07-2018 Achtergrondartikelen ISO-certificering erkenning van veilige informatie-uitwisseling
20-08-2018 Achtergrondartikelen Duurzaamheid en big data schuren af en toe, maar een √©chte belemmering‚Ķ? …
29-10-2018 Achtergrondartikelen De Connected Car, Big Data en de toekomst van automotive
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
ÔŅĹ 2005 - 2018 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,26 seconden.