Laatste nieuws
 
 
  Achtergrondartikelen  
 


Wat heb ik voor mijn medewerkers geregeld?

Het is een horrorscenario voor veel Nederlanders: in de brandende zon met twee vermoeide kinderen op de achterbank aansluiten in een veel te lange file op de Route du Soleil. Terwijl je droomt over een ijskoude cola op de camping, in je hotel of aan het zwembad. Maar dan dwalen je gedachten toch ook even af naar je werk. Want in de file staan is niet alleen vervelend, het kost ook heel veel tijd. En tijd is geld! Je vraagt je misschien dan ook af, hoe kunnen we de files te slim af zijn?

Uit de Traffic Index van TomTom bleek eind vorig jaar dat een bedrijfswagen in de regio Amsterdam door verkeersopstoppingen gemiddeld 26 minuten per dag extra onderweg is. Dat kost de 20.960 bestelauto’s en vrachtwagens in de stad per voertuig elke dag €3,81 aan verloren uren. Dat betekent dat de files in Amsterdam bedrijven elk jaar 18,6 miljoen euro kosten!

Dit probleem beperkt zich natuurlijk niet alleen tot Amsterdam. Gemiddeld kosten de files in de top 10 steden met het drukste verkeer het Nederlandse bedrijfsleven zo’n 77,8 miljoen euro op jaarbasis. Dat is natuurlijk geen nieuw probleem en de overheid probeert de fileproblemen op diverse manier aan te pakken. Minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen kondigde begin juni aan nieuwe maatregelen te willen treffen om files te verminderen, bijvoorbeeld door wegen te verbreden en spitsstroken vaker open te stellen. Maar dit soort oplossingen gaan niet over één nacht ijs. Bedrijven zouden hier zelf op in kunnen spelen, door te kiezen voor de juiste voertuigtelematica-oplossing.

Met slimme voertuigtelematica kan de last van files namelijk worden verminderd. Door gebruik te maken van realtime informatie krijgen bestuurders de beste route gepresenteerd op het moment dat ze op de weg zijn. Maar voertuigtelematica biedt ook de mogelijkheid om vooraf slim te plannen, rekening houdend met mogelijke files. Daarnaast kan met telematica worden ingespeeld op veranderingen als gevolg van situaties op de weg of uitdagingen in het werk. Hiermee wordt het werk slim verdeeld tussen bestuurders en worden aankomsttijden realistisch. Daardoor kunnen wagenparkbeheerders en planners slimme schema’s maken en elke keer weer de juiste bestuurder inzetten voor de juiste taak. Bestuurders kunnen zich meer bezighouden met hun vak en zullen het waarderen dat hun werkgever hen echt helpt. Ten slotte zal dit leiden tot betere service aan de eindklant.

Hoe vervelend je vakantiefile ook is, het is een goed moment voor een overpeinzing over het eigen wagenparkbeheer en de mobiliteitsvraagstukken. Want help je jouw medewerkers echt? Je kunt ze niet alleen helpen bij het omzeilen van de files, maar door hen te voorzien van actuele aanrijtijden ondersteun je hen ook in de communicatie met de klant. Met de juiste middelen help je medewerkers niet alleen productief en effectief te werken, maar vergroot je ook de medewerker- en klanttevredenheid. En juist deze factoren zijn in onze huidige groeiende economie cruciaal, want het binden van klanten én werknemers is in mijn ogen het succes van duurzame groei!

René de Jong
sales director Benelux 
TomTom Telematics

Plaats op:
Datum: 3 augustus 2018
Categorie: Blog
Bron: TomTom Telematics
Gerelateerde artikelen  
27-12-2017 Nieuws Files kosten bedrijfsleven jaarlijks miljoenen
24-03-2011 Nieuws Verkeersinformatie van TomTom bij 300 benzinestations
16-03-2011 Nieuws Kabinet steunt bedrijfsleven in verminderen files
14-07-2017 Nieuws Veel bedrijven weten niet hoeveel tijd werknemers op de weg doorbrengen
27-03-2012 Nieuws TomTom HD Traffic verkort reistijd tot dertig procent
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2018 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,23 seconden.