Laatste nieuws
 
 
  Achtergrondartikelen  

Het gaat heel goed met Kia Motors Nederland. Dit jaar viert de autofabrikant haar 25-jarige aanwezigheid in Nederland en Gian Russchen, Manager Fleetsales & Leasing, ziet het vertrouwen in en de belangstelling voor ‘zijn’ merk toenemen. “We zijn in 2017 de Top 10 automerken binnen geschoven in de zakelijke markt en ook de eerste helft van dit jaar zat weer behoorlijk in de lift.” Kia mikt op verdere groei op de zakelijke en ‘connected’ mobiliteit. Daarnaast wil het voorop blijven lopen in elektrificatie van de ‘model range’. “In de zakelijke markt is Kia  over 2017 en 2018 tot nu toe het snelst groeiende automerk, ingegeven door de ontwikkelingen van de (elektrische) modellen en het vertrouwen dat onze klanten in ons hebben.”

De automotive toekomst visie van Kia is gebaseerd op een viertal pijlers: meer eco/elektrisch, flexibele mobiliteit, toenemende autonomie van de auto’s en ‘connected’ inclusief alle services die je je daarbij kunt bedenken.

Elektrische (zakelijke) mobiliteit
In de elektrificatie van het modellenportfolio loopt Kia voorop in de markt, ondanks de nog relatief jonge geschiedenis van het bedrijf in Nederland. Russchen: “Steeds meer consumenten en bedrijven ontdekken ons aanbod in zowel hybride, plug-in hybride én 100% elektrische modellen. De Niro is inmiddels de bestverkochte hybride in Nederland. Daar is ook een plug-in hybride versie van en er komt een volledig elektrische uitvoering. De 100% elektrische Soul EV doet het eveneens erg goed.”

“Elektrische auto’s zijn interessant voor zakelijke rijders, omdat het ze simpelweg geld scheelt. Daarnaast draagt die elektrificatie bij aan verduurzaming van (zakelijke) mobiliteit. Die twee factoren passen helemaal bij de eisen en wensen die beslissers (maar ook berijders) tegenwoordig steeds vaker uiten over de inzet van hun zakelijke mobiliteit.”

De zakelijke markt is volgens Russchen in de regel behoorlijk traditioneel als het gaat om keuzes maken voor bijvoorbeeld automerken. “Autoregelingen bij bedrijven blijven vaak een afspiegeling van het al bestaande aanbod binnen dat bedrijf. Zaken als toenemende elektrificatie van het aanbod, maar ook betrouwbaarheid, stabiliteit, ontwikkeling en service bij de aanbieder zijn daarom belangrijke factoren om veranderingen teweeg te brengen in het beslissingstraject. Kia is daarin sterk in opmars en komt steeds vaker op het netvlies van die beslissers. Dat zien we duidelijk aan de groeicijfers.”

Mobility as a Service
Kia maakt grote stappen in de ontwikkelingen op het gebied van Mobility as a Service flexibele mobiliteit. Russchen: “Daaraan kun je op allerlei manieren invulling geven, maar in Nederland ondersteunen we bijvoorbeeld Stad-up Enschede: een initiatief waarbij onder meer elf 100% elektrische Soul EV’s bij de gemeente Enschede worden ingezet om in de wisselende mobiliteitsbehoefte van de ambtenaren (en hun partners) te voorzien. Doel daarvan is het gemeentelijke woon-werk en werk-werk verkeer verder te verduurzamen. Dit initiatief is afgelopen voorjaar van start gegaan.” De keuze voor de Soul EV was mede ingegeven doordat de gemeente Enschede als eis had gesteld dat 60 procent van de in te zetten auto’s een NEDC-norm van minimaal 250 kilometer moet hebben. Volgens de gemeente biedt de Soul EV als voordeel daarbovenop dat ze kunnen worden geladen met een snellader met een maximaal laadvermogen van 100 kilowatt. Zo’n snellader had Enschede als een van de eerste grotere steden ter beschikking.

Autonoom
De technologie om autonoom rijdende auto’s te realiseren heeft al langere tijd de volle aandacht van Kia. Wat wil dat concreet zeggen? Russchen: “Allereerst moet je bedenken dat er verschillende niveaus in autonoom rijden zijn, van level 0 (de minst autonome) tot level 5 (volledig autonoom rijdende auto’s). Dat zijn internationaal geldende afspraken over wat een auto bij de verschillende levels wel en (nog) niet kan. Er komen in de nabije toekomst steeds meer berijder ondersteunende systemen in een auto, totdat de auto op level 5 volledig autonoom rijdt. Op dat niveau hoeft de bestuurder helemaal niets te doen, anders dan zijn bestemming ingeven. Met de doorontwikkeling van die berijder ondersteunende systemen, Advanced Driving Assistance System (ADAS), streven we niet alleen naar een grotere efficiency en veiligheid van de auto’s, maar komen we stapsgewijs tot een steeds grotere ‘zelfstandigheid’. Kia investeert veel tijd en geld in die ontwikkelingen, onder meer met ’s werelds grootste testsite voor autonoom rijdende auto’s. Het resultaat is onder andere dat het nieuwe model van de Kia Ceed, die inmiddels in de showrooms staat, is uitgerust met weer verdergaande technologie en daarmee de status van level 2 in autonoom rijden heeft bereikt. De verwachting is dat we rond 2030 een volledige modellijn van level 5 autonoom rijdende auto’s kunnen aanbieden. Dus zo snel gaat het dan…”

‘Connected Car’
Een andere pijler waar Kia volop in ontwikkelt, is de ‘Connected Car’. “Een belangrijke aanjager is uiteraard de opkomst van Internet of Things (IoT) en de telematica in de auto’s, waarmee meer interactie mogelijk wordt tussen auto, berijder en infrastructuur. Die mogelijkheden willen we ten volle benutten. Een andere aanjager voor deze ontwikkeling is dat onze groei ook verplichtingen schept. We willen onze klanten maximale service en comfort blijven bieden en dat kan onder meer door IoT en de connected car”, aldus Russchen. “Via MijnKia App krijgt de klant/berijder allerlei extra informatie. Kia Connected Services ontsluit een bron van leuke, nuttige én veilige informatie zoals kilometerstand, actieradius, of jouw Kia wel op slot staat. Daarmee beschikt de klant/berijder over informatie die hem kan helpen zijn auto en mobiliteit optimaal te benutten. Daarnaast bieden we de berijder veel extra ‘Connected Services’ voor onderweg, waarmee hij zijn klantreis, – letterlijke - customer journey kan verbeteren via allerhande voor hem relevante informatie die wordt aangeboden. Van parkeermogelijkheden tot de afstand naar de dichtstbijzijnde laadpaal en van een zuinigheidsscore tot fleetmanagement rapportages”.

Grenzeloos
Kia ziet de toekomst rooskleurig en vooral ook ‘groen’, eco/electric in. Russchen: ”Naast dat we altijd kwaliteit willen bieden, is duurzaamheid key bij Kia. Nederland is voor Kia een voorloper, daar werken we hard voor. Berijders van onze elektrische modellen hoeven zich niet af te vragen ‘haal ik mijn bestemming wel?’. De actieradius neemt per nieuw model zienderogen toe en dat vult een belangrijke wens van de berijders in. Die invulling van klantwensen is de letterlijke invulling van onze mobiliteitsvisie. Die visie berust op de vier hierboven beschreven pijlers: eco/electric, flexibele mobiliteit, steeds weer toenemende autonomie bij nieuwe modellen en altijd verbonden met de omgeving. Daarmee kunnen we elke concurrentie aan.”

redactie AutoleaseWereld

Plaats op:
Datum: 20 augustus 2018
Bron: Kia Motors Nederland B.V.
Gerelateerde artikelen  
03-02-2017 Nieuws Daimler en Uber gaan samenwerken aan meer autonome auto’s
14-11-2017 Nieuws Mobility Service Nederland gaat van start met Mobility Service Electric
16-07-2018 Nieuws Audi en Huawai werken samen op gebied van connected auto
16-10-2018 Nieuws Zakelijke rijder vraagt om tussenauto
20-10-2016 Nieuws Vier grote bewegingen in de wereld van automotive en mobiliteit
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,45 seconden.