Nieuws  


Met de zomer in het vooruitzicht zullen er straks aan de grenzen weer controles plaatsvinden van caravans en campers. Veel aandacht gaat daarbij uit naar overbelading. In 2018 meldde de ANWB dat dit in bijna de helft van de controles het geval was. En uit cijfers van de Inspectie Leefomgeving en Transport blijkt dat gemiddeld 15-20% van de vrachtwagens overbeladen is. Een gevaarlijke en om verschillende redenen ook een dure aangelegenheid. Die simpel voorkomen kan worden.

Gevaren overbelading
De reden dat de politie sterk toeziet op overbelading is primair een veiligheidskwestie. Hoe zwaarder een voertuig, hoe langer de remweg en hoe eerder problemen bij het nemen van bochten. Nu het aantal verkeersongevallen waarbij vrachtwagens betrokken zijn tussen 2016 en 2017 is gestegen van 1.000 naar bijna 1.500, een trend die zich in 2018 helaas voortzette (bron: STIMVA) wordt streng toegezien op ieder aspect van veilig rijden. Het gebruik van een mobiel of asociaal gedrag van medeweggebruikers in combinatie met overbelading telt dan dubbel.  

En nu zijn vrachtwagenchauffeurs doorgaans zeer ervaren en bekend met de gevaren. Hoe anders is dat bij vakantiegangers die eens per jaar de caravan of camper uit de garage halen? De neiging om hetzelfde rijgedrag te blijven vertonen is groot. Totdat er een keer uitgeweken of hard op de rem getrapt moet worden. Dan lijken de remmen niet te werken en blijkt het nog niet zo eenvoudig om het camper of de combinatie op de weg te houden.

Voorkom overbelading, bespaar kosten
Naast het aspect van veiligheid is er nog een belangrijke reden om het maximaal toegestane gewicht van auto, truck of aanhanger te respecteren. De boetes. Voor vrachtwagens kunnen die wel oplopen tot € 10.000. Maar ook voor campers en caravans kunnen de bedragen behoorlijk oplopen. Waar Nederland doorgaans een vrij ruime marge hanteert alvorens tot een boete over te gaan, zijn veel andere landen in Europa minder laconiek. Een land als Zwitserland hanteert 0% overschrijding van het maximaal toegestane gewicht. En boetes in Oostenrijk kunnen wel oplopen tot € 5.000.

Met een gerust hart op weg
Afgezien van de geldboete, zijn er nog twee redenen om het gewicht goed in de gaten te houden. Zo betekent staande gehouden worden met een te zwaar beladen voertuig niet verder mogen rijden. Een deel van de lading zal overgeheveld moeten worden totdat het maximale gewicht bereikt is. Een ongewenste situatie die behoorlijk tijdrovend kan zijn.

En ingeval het voertuig betrokken raakt bij een ongeval, kan de verzekeraar zich willen beroepen op het niet respecteren van de regels en daardoor niet willen opdraaien voor de kosten. Zelfs als de overbelading niet de oorzaak is van het ongeval.

Weight watchers voor voertuigen
En toch is het heel eenvoudig om toezicht te houden op het gewicht, met een zogenaamde laadindicator. Deze geeft naast inzicht in het gewicht van het voertuig of aanhanger - en van onder meer shovels en kranen - ook aan of sprake is van overbelading. Realtime, altijd en overal. Een paar dozen, flessen of pallets te veel? Dan is dat direct zichtbaar voor de chauffeur, maar desgewenst ook voor de fleet owner. Die laatste kan zelfs een melding ontvangen op het moment dat één van de voertuigen of trailers te zwaar beladen is. En bij ieder laadpunt vastleggen wat het gewicht is. Dit alles voor meer veiligheid, zuiniger rijden, minder slijtage en het voorkomen van boetes.

Transscope is gespecialiseerd in de ontwikkeling en montage van ritregistraties-, blackbox- en voertuigvolgsystemen.

Plaats op:
Datum: 25 april 2019
Bron: Transscope Voertuigsystemen B.V.
Gerelateerde artikelen  
17-01-2018 Achtergrondartikelen Veilig werken langs de weg
11-10-2017 Nieuws Lagere recyclingbijdrage voor auto’s en autobatterijen
29-10-2018 Nieuws Lagere recyclingbijdrage auto’s en autobatterijen
17-01-2013 Nieuws Transscope voegt rijstijlanalyse toe aan blackbox
12-07-2018 Nieuws Automobilisten rijden door op versleten rubber
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,14 seconden.