Nieuws  
 

Plannen om wegen veiliger te maken voor weggebruikers door het zicht van vrachtwagenchauffeurs te verbeteren, worden binnenkort waarschijnlijk wereldwijd geïntroduceerd

Drukke wegen in de bebouwde kom zouden veiliger zijn voor voetgangers, fietsers en motorrijders als transportbedrijven verplicht werden om zich aan ‘direct zicht’-normen te houden. Dat is de conclusie van experts op het gebied van verkeersveiligheid. Volgens hen zou een verbeterd ontwerp van vrachtwagens, ongevallen waarbij dode hoeken een rol spelen, kunnen voorkomen.

Londen leidt momenteel de weg met de Direct Vision Standard (DVS), die dit najaar in de Britse hoofdstad uitgerold zal worden. Als dit programma succesvol blijkt, zullen gemeentebesturen verspreid over de hele wereld waarschijnlijk soortgelijke normen introduceren.

Ook Europese organisaties lobbyen voor de introductie van een pan-Europese norm met betrekking tot direct zicht. Talrijke organisaties, waaronder de Europese Raad voor Transportveiligheid en de Europese Fietsersbond, hebben een aan Jean-Claude Juncker, de voorzitter van de Europese Commissie, gerichte brief ondertekend waarin wordt verzocht om maatregelen die dode hoeken in vrachtwagens elimineren.

Het Londense DVS-programma werd in gang gezet naar aanleiding van zorgwekkende statistieken die onthulden dat bij respectievelijk 63% en 25% van de dodelijke aanrijdingen met fietsers en voetgangers in de stad een vrachtwagen betrokken was. En dat is ondanks het feit dat vrachtwagens verantwoordelijk zijn voor slechts 4% van de kilometers die in Londen verreden worden. Het programma is onderdeel van een ambitieus breder initiatief om het aantal fataliteiten en ernstige ongevallen in het stadsverkeer tegen 2041 tot nul te reduceren.

De DVS deelt vrachtwagens in categorieën in op basis van het zicht dat de bestuurder vanuit de cabine heeft. Voertuigen van meer dan 12 ton krijgen een veiligheidsscore en alleen vrachtwagens die aan de minimale vereisten voor direct zicht voldoen, of die kunnen aantonen dat er afdoende maatregelen getroffen zijn om het risico voor kwetsbare weggebruikers te verlagen, krijgen een veiligheidscertificaat en een vergunning om op de wegen van Londen te rijden. Ook vrachtwagens uit het buitenland dienen aan deze norm te voldoen.

Hiertoe kunnen transportbedrijven de structuur van de vrachtwagen veranderen om een beter zicht op de omgeving rondom het voertuig te geven, bijvoorbeeld door cabines met lage instap en glazen panelen in de deur aan de passagierszijde te installeren.

Uit een door het Britse Transport Research Laboratory en het Franse Centre Européen d’Etudes de Sécurité et d’Analyse des Risques (CEESAR) uitgevoerd onderzoek blijkt echter dat in voertuigen geïnstalleerde veiligheidssystemen, zoals sensoren, 50% effectiever waren in het reduceren van fatale ongelukken dan een aanpassing van het voertuigontwerp. Het onderzoek heeft tevens uitgewezen dat actieve veiligheidsmaatregelen de aandacht van de bestuurder op gevaarlijke zones en kwetsbare weggebruikers vestigen.

Hoe DVS in Londen zal werken
Vrachtwagens krijgen een score van nul (laagst) tot vijf (hoogst), gebaseerd op hoeveel de bestuurder direct door de cabineramen kan zien, in plaats van via spiegels en op het voertuig geïnstalleerde veiligheidscamera’s.

Met ingang van oktober 2020 zijn alle vrachtwagens met een score van nul verboden in de stad; en tegen 2024 mogen alleen vrachtwagens met drie sterren of meer in Londen rijden.

Naar verwachting zullen er in 2020 van de 188.000 vrachtwagens die in Londen werkzaam zijn 35.000 een rijverbod opgelegd krijgen; en dit cijfer zal in 2024 waarschijnlijk stijgen tot 94.000. Transportbedrijven kunnen echter aan de vereisten van de norm voldoen door een combinatie van aanvullende veiligheidssystemen te installeren, zoals zijcamera’s en monitoren; ultrasone detectiesystemen; en hoorbare signalen die waarschuwen wanneer een voertuig van richting verandert.

Camerasystemen voor bedrijfsvoertuigen, zoals Backeye®360 van Brigade, kunnen dode hoeken volledig elimineren, zonder grote spiegels en meerdere beeldschermen te installeren. Deze systemen geven een compleet beeld van de omgeving rondom het voertuig op basis van live beelden van vier ultra groothoek-camera’s die hoog op het voertuig gemonteerd zijn; een panoramisch gezichtsveld dat niets aan het toeval overlaat. De beelden worden in één enkele weergave doorgegeven, zodat de bestuurder niet naar meerdere schermen hoeft te kijken.

Plaats op:
Datum: 23 mei 2019
Bron: Brigade Electronics
Gerelateerde artikelen  
20-12-2007 Nieuws Minder files door snellere berging van vrachtwagens
08-04-2010 Nieuws UPS zet 200 hybride vrachtwagens in
24-09-2018 Nieuws TomTom Telematics breidt fleet management oplossing voor transportbedrijven …
22-11-2016 Nieuws 90 miljoen voor slimme verkeersoplossingen
10-05-2017 Nieuws Risicoprofilering belangrijk voor beter ongevallenbeheer
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,9 seconden.