Nieuws  
 

Elektrische aandrijflijnen en volledig autonoom rijden zijn belangrijke technologieën voor de mobiliteit van de toekomst. Hierdoor worden er andere eisen gesteld aan de veiligheidstechnologie in auto’s: ten eerste vereist de veel flexibelere zitpositie in het interieur van dergelijke auto’s een andere vorm van inzittendenbescherming.

En ten tweede zijn empathie en vertrouwen cruciale factoren voor de acceptatie van zelfrijdende auto’s. Andere weggebruikers moeten intuïtief kunnen inschatten wat een volledig autonoom rijdende auto gaat doen, aangezien er in veel situaties geen bestuurder is om mee te communiceren. Met het nieuwe Experimental Safety Vehicle ESF 2019 geeft Mercedes-Benz inzicht in de ideeën waaraan de veiligheidsexperts van de onderneming werken en waar ze onderzoek naar doen. Van de vele innovaties nadert een deel het productiestadium, een ander deel is gericht op de toekomst.

Het ESF 2019 is gebaseerd op de nieuwe Mercedes-Benz GLE. Het model kan in veel situaties volledig autonoom rijden en heeft een plug-in hybrid aandrijflijn. In juni 2019 wordt het ESF 2019 getoond aan experts tijdens de ESV-conferentie (Enhanced Safety of Vehicles) in Eindhoven. Vervolgens maakt hij zijn publieke debuut in september 2019 tijdens de IAA in Frankfurt. In sommige opzichten vormt het ESF 2019 een voorproefje van wat er komen gaat, in andere opzichten is het een visie of een hulpmiddel om de verkeersveiligheid te verbeteren, in lijn met de traditie van Mercedes-Benz.

"Veiligheid zit in het DNA van Mercedes-Benz. We hebben sinds de jaren ‘70 herhaaldelijk laten zien dat we veel ideeën hebben op dit gebied met onze Experimental Safety Vehicles. Het nieuwe ESF 2019 reflecteert de mobiliteit van de toekomst en etaleert een groot aantal innovaties die we op dit moment onderzoeken en ontwikkelen. En ik kan zeggen dat een aantal functies het productiestadium al erg dicht zijn genaderd”, aldus Ola Källenius, bestuurslid Daimler AG en verantwoordelijk voor ontwikkeling bij Mercedes-Benz Cars.

“Veiligheid blijft een belangrijke merkwaarde voor ons”, benadrukt prof. dr.-ing. Rodolfo Schöneburg, Hoofd Vehicle Safety, Durability en Corrosion Protection Centre bij Mercedes-Benz Cars. “Het grote voordeel van autonome rijfuncties is het feit dat er in de toekomst minder ongevallen zullen plaatsvinden als gevolg van menselijke fouten. Maar ook volledig autonome en bestuurderloze auto’s worden geconfronteerd met de fysieke grenzen en er zal ongetwijfeld nog vele jaren een combinatie van autonome en niet-autonome auto’s op de weg rondrijden.”

Plaats op:
Datum: 21 mei 2019
Bron: Mercedes-Benz Nederland B.V.
Gerelateerde artikelen  
08-05-2019 Nieuws Verkoop en productie Mercedes-Benz EQC van start
18-04-2019 Nieuws Eerste steen van accufabriek Mercedes-Benz Cars
03-02-2017 Nieuws Daimler en Uber gaan samenwerken aan meer autonome auto’s
19-03-2018 Loopbaan Niels Kowollik nieuwe Managing Director Mercedes-Benz Cars Nederland B.V.
19-03-2019 Nieuws Mercedes-Benz CLA Coupé
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,09 seconden.