Nieuws  
 

Mensen in Nederland reizen binnenlands vrijwel evenveel als in 2010. De in totaal met verschillende vervoermiddelen over land gereisde afstand bleef min of meer gelijk (+1% tussen 2010 en 2017[1]). Het treingebruik is goed voor 10% van de afgelegde afstand. De met de trein gereisde afstand nam met 14% toe. Dat is daarmee relatief de grootste groeier.

  • De omvang van het goederenvervoer (ton-km) op Nederlands grondgebied groeide in de periode 2010-2018 met ongeveer 10% door de toename van de wereldhandel en het aantrekken van de bouwsector.
  • Per (e-)fiets leggen Nederlanders in 2017 bijna 900 km per persoon af. De totale per fiets afgelegde afstand is tussen 2010 en 2017 met 4% gegroeid. Van de door fietsers afgelegde afstand gaat 18% per e-fiets.


Dit zijn een aantal bevindingen uit het vandaag verschenen Mobiliteitsbeeld 2019 van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid, dat de minister van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer heeft aangeboden.

Andere belangwekkende ontwikkelingen in het Mobiliteitsbeeld 2019 zijn:  

  • Uitstoot verkeer en vervoer gedaald

Sinds 2010 is de CO2-uitstoot van verkeer en vervoer binnen Nederland, gemeten volgens het IPCC-voorschrift, gedaald. De uitstoot van andere voor het milieu en de gezondheid schadelijke stoffen als stikstofoxiden (NOx), niet-methaan-vluchtige organische stoffen (NMVOS), zwaveldioxide (SO2) en fijnstof door verkeer en vervoer verminderen alle ook.

  • Meer verkeer rijkswegen, minder reistijdverlies per kilometer

De omvang van het verkeer op de rijkswegen nam tussen 2010 en 2018 met zo’n 15% toe. Dit betreft niet alleen het personenautoverkeer van mensen in Nederland, maar ook het verkeer met bestel- en vrachtauto’s en buitenlands verkeer op Nederlandse rijkswegen. Het reistijdverlies per afgelegde kilometer is in 2018 gedaald met 12% ten opzichte van 2010. De omvang van de files op het hoofdwegennet nam wel toe, maar omdat de omvang van het verkeer nog harder groeide, daalde per afgelegde kilometer het reistijdverlies.

  • Wegverkeer groeit gestaag, treinverkeer blijft groeien

Het Mobiliteitsbeeld verkent ook de periode 2019-2024. Het KiM verwacht voor het personenvervoer relatief de meeste groei bij de trein, met 16% meer reizigerskilometers in 2024 dan in 2018. Het wegverkeer groeit in dezelfde periode gestaag, met 5% meer wegverkeer in totaal, en 8% meer op de rijkswegen. De uitbreiding van de wegen vangt deze groei slechts gedeeltelijk op. Naar verwachting zal het reistijdverlies per kilometer op het hoofdwegennet in 2024 toenemen met 14% ten opzichte van 2018.

Plaats op:
Datum: 12 november 2019
Gerelateerde artikelen  
01-11-2018 Nieuws Kerncijfers Mobiliteit 2018
11-01-2012 Nieuws Mobiliteitsbalans 2011: mobiliteit neemt verder af
28-10-2010 Nieuws Vorig jaar 10% minder files door crisis
31-10-2011 Nieuws Mobiliteit neemt sinds 2005 niet meer toe
08-10-2008 Nieuws Autoverkeer neemt met 14% toe, reistijdverlies stijgt tot 46%
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,14 seconden.