Nieuws  
 

Een klein deel van de Nederlanders (15%) staat tenminste één keer per week in de file. Het overgrote deel van de Nederlandse burgers (51%) staat er slechts sporadisch in. Nederlanders vinden de file in 2019 maar een beperkt maatschappelijk probleem. Agressie op de weg en in het openbaar vervoer, verkeersonveiligheid, geluidsoverlast en luchtverontreiniging ziet men als grotere ergernissen. De meeste mensen ervaren gevoelens van berusting en acceptatie wanneer zij in een file belanden. Dat concludeert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in het onderzoek ‘Blik op de file: de file door de ogen van de Nederlandse burger’.

Slechts een klein deel van de Nederlanders (15%) staat wekelijks in de file en loopt daarbij gemiddeld 43 minuten vertraging op. Inwoners van de provincies Flevoland, Zuid-Holland, Utrecht, Noord-Brabant en Noord-Holland staan het vaakst in de file. De gemiddelde vertraging is het hoogst onder inwoners van de provincie Noord-Brabant. Kijk je naar hoeveel mensen en auto’s er op een gemiddelde weekdag in de file staan, dan zijn dat ongeveer 830.000 personen en ongeveer 716.000 auto’s.
 
File beperkt maatschappelijk probleem
Nederlanders vinden de file in 2019 een beperkt maatschappelijk probleem. Vond 72% van de Nederlanders in 2010 de files op autosnelwegen (helemaal) niet acceptabel, in 2019 is dit ruim gehalveerd tot 35%. Agressie op de weg en in het openbaar vervoer, kosten en beschikbaarheid van openbaar vervoer en auto(parkeerplekken), verkeersonveiligheid, geluidsoverlast en luchtverontreiniging ziet men als een groter probleem dan de file. Mensen in de file ergeren zich met name aan andere filerijders die over de vluchtstrook rijden of via een tankstation proberen in te halen, afsnijden, bumperkleven en onnodig van rijstrook wisselen.
 
Langzamer rijden dan 25 km/uur
Volgens bijna twee derde van de Nederlanders van 18 jaar en ouder is een file een verkeerssituatie waarbij je gemiddeld niet sneller kunt rijden dan 25 km/uur en af en toe stil staat. Deze situatie duurt minstens tussen de 10 en 20 minuten. Het perspectief van de burger wijkt hiermee af van de definities van Rijkswaterstaat en van de ANWB; deze organisaties spreken al bij een hogere snelheid van een file. Om files te mijden geeft het merendeel van de respondenten aan een andere route te kiezen of de vertrektijd aan te passen. Vaker thuiswerken of elders werken wordt minder vaak gekozen als strategie om files te vermijden.
 
Filerijder is vaker hoger opgeleide man tussen 18 en 45
Mannen, hoger opgeleiden, mensen tussen 18 en 45, mensen met hogere inkomens, werkenden en  uiteraard frequente autogebruikers staan vaker in de file. Bezitters van een OV-kaart staan ook vaker in de file dan degenen die geen OV-kaart bezitten. Mensen die in stedelijke gebieden wonen en werken staan vaker in de file. Mensen die dichterbij een stationslocatie wonen, krijgen daarentegen minder vaak met files te maken.

Plaats op:
Datum: 21 januari 2020
Gerelateerde artikelen  
03-02-2012 Nieuws TomTom meldt 1890 kilometer file
30-12-2009 Nieuws File top-10 van 2009 bekend / files afgenomen
09-08-2011 Nieuws Trage websites groter probleem dan files
15-01-2013 Nieuws Drukste spits ooit: duizend kilometer file
15-11-2012 Nieuws Mobiliteitsspel 'Winnen van de file' van start
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2020 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,05 seconden.