Nieuws  
 

Goodyear heeft op de Autosalon van Genève een band onthuld speciaal voor elektrische auto's. Volgens Goodyear heeft de band een extreem lage rolweerstand; gemonteerd op een ‘gewone' auto moet het resulteren in 6 procent minder brandstofverbruik. Als basis diende de Goodyear EfficientGrip zomerband met brandstofbesparende technologie.

De prototypeband van de Goodyear EfficientGrip biedt een reeks voordelen, zegt de Amerikaanse bandenfabrikant. Dat is niet alleen de brandstofbesparing, maar ook een excellent geluidsniveau en prima remprestaties bij natte weersomstandigheden. Eigenschappen die worden gecombineerd met Goodyear's meest recente RunOnFlat-technologie die ervoor zorgt dat na een lekke band, of een volledig verlies van bandenspanning, toch kan worden doorgereden.

Het ontwerp van de conceptband is vooral geschikt voor elektrische auto's in aanvulling op de specifieke prestatie-eisen:
• De smalle vorm in combinatie met de grote diameter leidt tot een verlaagde rol- en luchtweerstand, resulterend in een geringer brandstofverbruik.
• Rolweerstand wordt voornamelijk veroorzaakt door energieverlies, dat optreedt door de vervorming van de band tijdens het rijden. Geringere vervorming betekent minder energieverlies en dus minder rolweerstand. De ingenieurs van Goodyear maakten gebruik van de meest recente computersimulatietechnologie om de potentiële vervorming van de band tijdens het rijden te analyseren. De grotere velgdiameter brengt de benodigde hoeveelheid rubber terug, waardoor de kans op vervorming ook afneemt.
• De grotere banddiameter vergt minder omwentelingen over een bepaalde afstand, waardoor minder warmte wordt opgebouwd en minder vervorming optreedt. En dat leidt weer tot een lagere rolweerstand en een geringer energieverbruik.
• Elektromotoren leveren normaal gesproken een relatief constante trekkracht, zelfs bij lagere snelheden, waardoor het acceleratievermogen van een elektrische auto groter is dan een vergelijkbare auto met normale verbrandingsmotor. Dit vereiste de ontwikkeling van een aangepast loopvlak in combinatie met een nieuw loopvlakcompound, om zeker te zijn van een excellente grip, in het bijzonder op droog wegdek, en van een lange levensduur.

Jean-Pierre Jeusette, directeur Tire Technology Consumer Tires van Goodyear Dunlop voor Europa, het Midden Oosten en Afrika over het nieuwe product: "Deze EfficientGrip conceptband is een toonbeeld van onze enorme inspanningen op het gebied van R&D om met de ontwikkeling van elektrische auto's gelijke tred te houden en deze te voorzien van banden met een extreem lage rolweerstand en een laag geluidsniveau, gecombineerd met prima prestaties op een nat wegdek. Vooruitblikkend op het toekomstige bandlabel zou de band een ‘A' label krijgen voor het energieverbruik, gecombineerd met een ‘B' notificatie voor de prestaties op een nat wegdek en een uitstekende 71 dbA voor het geluidsniveau, een resultaat waar wij bij Goodyear heel erg trots op zijn. Wanneer deze band op een standaard auto wordt gemonteerd, zou dat resulteren in een 30% lagere rolweerstand. Dat betekent 6% minder brandstofverbruik vergeleken met een normale zomerband."

Plaats op:
Datum: 5 maart 2010
Categorie: Technologie & Innovatie
Bron: Goodyear
Gerelateerde artikelen  
07-03-2018 Nieuws Nieuwe technologie van Goodyear voor banden elektrische auto's
31-03-2011 Nieuws Goodyear geeft gratis brandstof weg
17-11-2016 Nieuws Goodyear wint de prestigieuze bandentest van Auto Express
14-04-2010 Nieuws Nieuwe Dunlop voor compacte stadsauto’s
20-02-2012 Nieuws Continental met speciale band voor EV en hybride
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,08 seconden.