Nieuws  

Mazda Motor Corporation heeft meer specificaties bekendgemaakt van zijn nieuwe SkyActiv technologie: motoren, versnellingsbakken, carrosserieën en chassis, die vanaf 2011 in Mazda automobielen gebruikt zullen worden.

SkyActiv is een overkoepelende term voor Mazda's innovatieve nieuwe generatie technologieën die worden ontwikkeld als onderdeel van Mazda's lange termijn visie voor technologische ontwikkeling, de duurzame Zoom-Zoom-strategie.

De naam SkyActiv moet Mazda's streven uitstralen om het rijplezier van zijn auto's te combineren met uitstekende milieu- en veiligheidsprestaties. Om dit doel te bereiken heeft Mazda een ‘Bouwstenenstrategie' geïmplementeerd die in 2015 moet zijn afgerond.

Deze ambitieuze strategie behelst allesomvattende verbeteringen aan Mazda's basistechnologieën die de kern vormen van de prestaties van auto's, alsmede de introductie van elektrische middelen, zoals regeneratief remmen en een hybride aandrijflijn. Alle technologieën, die zijn ontwikkeld als onderdeel van de Bouwstenenstrategie, vallen onder het SkyActiv initiatief.

Takashi Yamanouchi, Voorzitter van de Raad van Bestuur en President en CEO van Mazda Motor Corporation: "Mazda vernieuwt zijn hele aandrijflijn en platformgamma en brengt radicale veranderingen aan in elk productieproces, van R&D tot massaproductie. Tegenstrijdige doelen hebben niet geleid tot compromissen. We hebben juist gestreefd naar doorbraken in technische innovatie op alle gebieden, wat geleid heeft tot ongelofelijke, onverwachte resultaten."

Overzicht van de SkyActiv technologieën

1. SkyActiv-G
Een nieuwe generatie, zeer efficiënte, direct-ingespoten benzinemotor met de hoogste compressieverhouding ter wereld van 14,0:1, zonder onregelmatige verbranding (pingelen).

• ‘s Werelds eerste benzinemotor voor productieauto's met een compressieverhouding van 14,0:1;
• Significant efficiëntere motor dankzij de hoge compressieverhouding, wat het brandstofverbruik en koppel met 15 % verbetert;
• Verbeterde rijeigenschappen dankzij meer koppel bij lage en middelhoge toerentallen;
• Een 4-2-1 uitlaatsysteem, uitgeholde zuigerkoppen, multipointinspuiting en andere innovaties liggen ten grondslag aan de hoge compressieverhouding.

2. SkyActiv-D
Een nieuwe generatie schone dieselmotor, die voldoet aan internationale emissienormen zonder dure NOx-behandelingen, zoals selectieve katalytische reductie (SCR) met ureum of ‘Lean NOx Trap' (LNT), dankzij 's werelds laagste compressieverhouding in een dieselmotor van 14,0:1.

• 20 % minder brandstofverbruik dankzij de lage compressieverhouding van 14,0:1;
• Een nieuwe tweetrapsturbo zorgt voor een soepele en lineaire reactie van de motor bij lage en hoge toerentallen en verhoogt het koppel bij lage en hoge toerentallen aanzienlijk (tot aan de limiet van 5.200 t/min) ;
• Voldoet aan internationale emissienormen (Euro 6 in Europa, Tier2Bin5 in Noord-Amerika en de Post New Long-Term Regulations in Japan), zonder dure NOx-behandelingen;

3. SkyActiv-Drive
Een nieuwe generatie, zeer efficiënte, automatische versnellingsbak, die het koppel zeer effectief weet over te brengen dankzij een betere lock-up en beschikt over de beste eigenschappen van alle typen versnellingsbakken.

• Combineert alle voordelen van conventionele automatische versnellingsbakken, continue variabele transmissies en versnellingsbakken met dubbele koppeling;
• Een sterk verbeterde lock-up zorgt voor efficiëntere overbrenging van het koppel en zorgt voor een direct rijgevoel, vergelijkbaar met een handmatige versnellingsbak;
• Brandstofverbruik met 4 tot 7 % verminderd in vergelijking tot de huidige versnellingsbak.

4. SkyActiv-MT
Een lichte en compacte, nieuwe generatie, handmatige versnellingsbak met het heldere en lichte schakelgevoel van een sportauto, geoptimaliseerd voor auto's met voorin geplaatste motor en voorwielaandrijving.

• Korte schakelweg en licht schakelgevoel;
• Significant kleiner en lichter dankzij vernieuwde structuur;
• Efficiënter in de auto te plaatsen dankzij zijn compactheid;
• Verminderd brandstofverbruik dankzij minder interne frictie.

5. SkyActiv-Body
Een nieuwe generatie, lichtgewicht, zeer stijve carrosserie met uitstekende crashbestendigheid en hoge stijfheid voor meer rijplezier.

• Hoge stijfheid en zeer licht (8 % lichter, 30 % stijver);
• Uitstekende crashbestendigheid en een zeer laag gewicht;
• Een ‘rechte constructie', waarin elk onderdeel zo recht mogelijk geconfigureerd is.
• Een ‘ononderbroken' structuur, zodat elke sectie optimaal geplaatst is ten opzichte van de andere secties;
• Verminderd gewicht dankzij betere verbindingsmethoden en meer gebruik van staal met hoge treksterkte.

6. SkyActiv-Chassis
Een nieuwe generatie, prestatiegericht, lichtgewicht chassis dat nauwkeurige besturing combineert met comfortabel rijden voor meer rijplezier.

• Nieuwe veerpoten vóór en nieuwe multilink wielophanging achter zorgen voor hoge stijfheid en laag gewicht (het hele chassis is 14 % lichter dan de huidige versie);
• Soepel op normale snelheden, stabiel op hogere snelheden, verbeterde rijkwaliteit dankzij herziening van de functionele plaatsing van alle onderdelen van het veersysteem en de wielophanging.

Plaats op:
Datum: 20 oktober 2010
Categorie: Technologie & Innovatie
Bron: Mazda Motor Nederland
Gerelateerde artikelen  
10-08-2011 Nieuws Mazda: fleetowners gebaat bij nieuwe Skyactiv-techniek
17-11-2011 Nieuws SKYACTIV technologie Mazda wint Award
05-03-2018 Nieuws Nieuwe benzinemotoren als alternatief voor diesels
13-09-2011 Nieuws Mazda met SKYACTIV technologie op IAA
24-01-2011 Nieuws Elektrische auto van Mazda: alleen lease, alleen in Japan
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,06 seconden.