Nieuws  
 

"Grosso modo hebben goedkope autopolissen een betere dekking dan de dure." Dat zegt Erik Hordijk, directeur van prijsvergelijker Verzekeringssite.nl. "Wie langdurig is verzekerd bij dezelfde verzekeraar, kan tot wel 200 euro aan jaarpremie besparen. En krijgt als bonus nog een aantal goede voorwaarden meer."

Grote verzekeraars laten hun bestaande polissen veelal ongemoeid. Ze introduceren nieuwe labels om prijsbewuste consumenten te trekken, zoals ook bij zorgpolissen: Allsecur van Allianz, InShared van Achmea, Zelf.nl van Reaal, De Nationale Autoverzekering van Delta Lloyd en zijn ASR Budgio en Ditzo van ASR.

Vaak zijn het internetautoverzekeringen, die een goedkope autoverzekering bieden en kwalitatief goed scoren. Hordijk: "Nieuwkomers moeten wel. Alleen zo kunnen ze consumenten overhalen om over te stappen." Volgens hem hebben bijna 3,5 miljoen automobilisten al langer dan vijf jaar een autopolis bij dezelfde verzekeraar. Zij betalen bij een dure verzekeraar tot drie keer zo veel als bij een goedkope. "Bijna de helft van de Nederlandse automobilisten kan nu geld besparen op zijn polis."

Positie autoverzekeraars zorgwekkend
De Nederlandsche Bank eiste deze week in een brandbrief dat de premies omhoog gaan, omdat verzekeraars in nood zouden kunnen geraken. Volgens de toezichthouder zijn de schade-uitkeringen bij de WA-dekking al enkele jaren hoger zijn dan de premie-inkomsten. Reden voor grote paniek is er niet. "De solvabiliteit onder de verzekeraars is gemiddeld 271 procent en dat is ruim voldoende", reageert Geertje Janssen van het Verbond van Verzekeraars. Met name de positie van specifieke autoverzekeraars zou 'zorgwekkend' zijn. Het winterweer met veel schades en het slechte beursklimaat zou hun bedrijfsresultaten verder onder druk kunnen zetten. De centrale bank wil geen aantallen en namen noemen van autoverzekeraars.

Premieoorlog autoverzekeringen gestopt
De gemiddelde jaarpremie voor een autopolis is de laatste twee jaar - van medio 2008 tot medio 2010 - gedaald van 423 naar 406 euro, meldt het verbond. Volgens autoverzekeraar Allsecur lijkt het erop dat de premieoorlog met voortdurende dalende premies is gestopt. ,,En dat is maar goed ook, want op de zes miljoen particuliere autopolissen hebben de verzekeraars in 2009 liefst 300 miljoen euro verlies geleden'', aldus marketing manager Johan van den Neste. Hij schat in dat de premies 'vanaf nu stevig zullen gaan stijgen'.

Dure verzekeraars hebben geen betere service
Onderzoeksbureau GfK Panelservices in Dongen voerde dit voorjaar een onderzoek uit, waarbij klanten van dertig autoverzekeraars hun oordeel gaven over schadeafhandeling, prijs, klantvriendelijkheid, bereikbaarheid, wijzigen van gegevens en geboden dekking. Alle maatschappijen kregen een rapportcijfer tussen de 7,2 en 7.9. Alleen ZLM behaalde een 8,4. "Conclusie: ook ten aanzien van de service scoren dure verzekeraars niet beter", aldus Hordijk.

Plaats op:
Datum: 14 december 2010
Categorie: Markt en onderzoek
Bron: Verzekeringssite
Gerelateerde artikelen  
23-02-2012 Nieuws Premie autoverzekering vorig jaar met 11 procent gestegen
14-05-2010 Nieuws Geen verschil in service dure of goedkope autoverzekeraar
21-01-2011 Nieuws Autoverzekering wordt in 2011 duurder
08-04-2013 Nieuws Autoverzekeringen vorig jaar 16% duurder – lease profiteert
31-05-2011 Nieuws Prijs-kwaliteitverhouding autoverzekeringen onder druk
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2020 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,1 seconden.