Nieuws  
 

In Nederland rijden er momenteel 2102 deelauto's rond, meldt het Kennisplaftform Verkeer en Vervoer (KpVV). Vijf jaar geleden waren dat er nog 908. Dat betekent een jaarlijkse groei van 17 %. Als deze trend zich doorzet, is dit aantal in 2020 verdrievoudigd.

De markt van deelauto-aanbieders verandert, constateert het KpVV ook. Dit jaar start Car2Go in Amsterdam, een systeem op basis van ‘one way carsharing'. Daarnaast starten twee aanbieders met ‘peer-to-peer carsharing', een nieuwe vorm van particulier autodelen.

Onderzoek wijst uit dat onder Amerikaanse, Japanse en Duitse jongeren de auto steeds minder een statussymbool is. De auto wordt meer een gebruiksvoorwerp. De status van het autobezit is tot nu toe de belangrijkste barrière voor autodelen. Al met al ziet het er naar uit dat de autodeelkaart van Nederland de komende tijd ingrijpend zal veranderen.

Het Kennisplatform zet een aantal kenmerken op een rijtje

Groei: Er zijn al meer dan 2000 deelauto's in Nederland. Ten opzichte van 2006 komt dit neer op een stijging van 131% oftewel gemiddeld 17% per jaar.

Top 10 gemeenten: Amsterdam is koploper wat betreft deelauto's, gevolgd door Diemen en Utrecht. Inmiddels beschikken 120 gemeenten over één of meer deelauto's. Dat betekent dat in twee op de drie gemeenten nog geen deelauto's staan.

Stedelijke gebieden: Autodelen is met name populair in de sterk tot zeer sterk stedelijke gemeenten. In 90% van de zeer sterk stedelijke gemeenten zijn één of meer deelauto's beschikbaar tegenover 7% in niet-tot weinig stedelijke gebieden.

Vooruitzicht: Als de huidige groei doorzet, dan stijgt het aantal deelauto's tot zo'n 7300 in 2020. Als de overheid autodelen gaat stimuleren, leidt dat tot nog eens 5000 extra deelauto's. >> autodelen in 2020

Aanbieders en nieuwe vormen van autodelen

De markt wordt aangevoerd door Greenwheels, Connectcar en Wheels4all. Jongere en kleinere aanbieders zijn Drive Carsharing en StudentCar.

Car2Go is een concept van autofabrikant Daimler en is een reactie op de trend dat de auto zijn status verliest onder stedelijke jongeren. In Japan daalt de verkoop van auto's onder die groep al. De industrie reageert hierop met de introductie van ‘one way carsharing', vergelijkbaar met fietshuursystemen in het buitenland. Car2Go plaatst 300 elektrische Smarts in Amsterdam.

Peer-to-peer carsharing is ontstaan in Amerika. Autobezitters bouwen een kastje in hun auto in. Daarmee kunnen ze de auto delen met anderen als ze hem zelf niet gebruiken. Autobezitters kunnen op die manier geld verdienen. WeGo en MyWheels beginnen dit jaar hiermee in Nederland.

Plaats op:
Datum: 6 juni 2011
Categorie: Markt en onderzoek, Autohuur / deelauto's
Bron: KpVV
Gerelateerde artikelen  
20-06-2013 Nieuws KpVV: snelle opmars onderling autodelen
14-07-2012 Nieuws KpVV: autodelen aan vooravond van doorbraak
11-05-2010 Nieuws Autodate: markt daalt, Greenwheels en Wheels4all groeien
04-11-2010 Nieuws Aantal deelauto’s stijgt licht
17-07-2011 Nieuws Wheels4all lanceert onderling autodelen MyWheels
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,13 seconden.