Nieuws  
 

Het afgelopen jaar is 55 procent van de automobilisten, naar eigen zeggen, minimaal één keer licht vermoeid geweest tijdens het rijden. Een kwart (25 procent) zegt het afgelopen jaar minimaal één keer zo vermoeid te zijn geweest dat ze moeite hadden om de ogen open te houden en 4 procent geeft aan het afgelopen jaar wel eens achter het stuur in slaap te zijn gevallen. Wanneer ook automobilisten worden meegerekend die bijna in slaap vielen komt het percentage op 10 procent. Dit blijkt uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV naar vermoeidheid in het verkeer.

Het onderzoek Vermoeidheid in het verkeer: prevalentie en statusonderkenning bij automobilisten en vrachtautochauffeurs bestond uit literatuuronderzoek en een vragenlijststudie. Aan deze studie hebben 2066 automobilisten en 52 vrachtautochauffeurs deelgenomen. De groep automobilisten is representatief voor de Nederlandse automobilist van 18 t/m 64 jaar. De groep vrachtautochauffeurs is echter klein en niet representatief.

20 procent van de automobilisten geeft aan dat ze het afgelopen jaar wel eens zijn gaan rijden of zijn blijven rijden terwijl ze zelf vonden dat dat eigenlijk niet meer kon. De belangrijkste redenen om toch (door) te rijden zijn dat men naar huis wil of moet, dat men alleen rijdt en dus niet iemand anders kan laten rijden, dat men inschat dat men het nog wel redt totdat men thuis is, of een combinatie van deze redenen.

Bestuurders lijken dus wel te onderkennen dat ze vermoeid zijn - de zogenoemde statusonderkenning - maar vervolgens accepteren ze het risico dat gepaard gaat met vermoeid rijden en gaan (of blijven) ze toch rijden.

Automobilisten blijken vermoeidheid tijdens het rijden te herkennen, waarop zij zouden kunnen besluiten te stoppen met rijden om even te slapen of een passagier te vragen het rijden over te nemen. Deze twee methoden zijn volgens automobilisten het meest effectief om vermoeid rijden tegen te gaan. Het zijn echter niet de meest gebruikte methoden. Automobilisten kiezen vooral voor frisse lucht in de auto (raampje open of airco aan), praten met een passagier, even stoppen om te eten of te bewegen, of de muziek harder zetten.

Over het algemeen zijn de resultaten uit dit onderzoek vergelijkbaar met de resultaten uit buitenlands onderzoek. Het SWOV-onderzoek toont aan dat vermoeidheid ook in het Nederlandse verkeersveiligheidsbeleid aandacht verdient. Dit gebeurt al met onder andere de campagne 'Word geen slaaprijder!'.

Uit het SWOV-onderzoek blijkt echter dat mensen toch nog vermoeid achter het stuur stappen of blijven rijden hoewel ze zelf vinden dat ze daarvoor te vermoeid zijn. Bovendien leidt vermoeidheid achter het stuur nog steeds tot ongevallen. Er is dus nog ruimte voor een verbetering.

Plaats op:
Datum: 13 juni 2011
Categorie: Markt en onderzoek
Bron: SWOV
Gerelateerde artikelen  
19-05-2017 Nieuws 1 op de 8 automobilisten zegt wel eens te chatten
30-01-2012 Nieuws En op de drie bang om te rijden in winterweer
16-09-2013 Nieuws Campagne tegen gebruik smartphone in verkeer
19-01-2016 Nieuws Vrouwelijke automobilist vermijdt rijden in het donker
25-01-2009 Nieuws Crisis heeft positief effect op automobilisten
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,1 seconden.