Nieuws  
( * ) Verplichte Velden
U kunt een bekende attenderen op het artikel. Geef het e-mailadres op van degene aan wie u de link wilt sturen. Daarbij kunt u, als u dat wilt, een commentaar schrijven.
E-mailadres van geadresseerde:*
Uw e-mailadres:*
Commentaar:
Verificatie:*
Geef de code van de afbeelding in exact zoals weergegeven. De code is niet hoofdlettergevoelig en kan geen nul bevatten.
 

Tussen 2006 en 2011 is het aantal deelauto's in de provincie Utrecht van professionele autodeelorganisaties jaarlijks met 30-50% gegroeid. Naar schatting maken er zo'n 3000 huishoudens gebruik van maar dat aantal kan nog sterk groeien, blijkt uit onderzoek. Bijna 2% van alle huishoudens in de provincie overweegt serieus een auto weg te doen om te gaan autodelen.

Bureau SmartAgent deed in opdracht van Utrecht onderzoek naar het gebruik en het mogelijke gebruik van de deelauto, meldt Verkeersnet op haar website.

Op dit ogenblik doet 0,5% van 1040 ondervraagde inwoners aan autodelen via een organisatie. Een veel groter deel (3,6%) geeft aan particulier een auto te delen, met vrienden of bekenden.


Privé- of leaseauto

De huidige deelautogebruikers geven aan anders met hun mobiliteit om te gaan sinds zij zijn gaan autodelen. Het gebruik van de privé- of leaseauto is met 40% gedaald en meer dan 1/3 heeft zelfs de eigen auto weggedaan.

Aanvullend op de deelauto is het gebruik van het OV gestegen. Hiertegenover staat dat een kwart van de deelautogebruikers die voorheen geen eigen auto hadden, het OV minder te gebruiken sinds ze autodelen. Bij autodelers die wel een auto hebben, gaat autodelen minder ten koste van het OV en veel meer ten koste van het gebruik van een eigen auto.

Maximale potentieel

Het huidige potentieel voor autodelen is volgens SmartAgent zo'n 8% van de ondervraagden. Zij geven aan autodelen nu al aantrekkelijk te vinden. 2% acht het waarschijnlijk dat men binnen een jaar gaat autodelen. Het maximale potentieel voor het gebruik van deelauto's is nog beduidend groter dan 8%, aldus de onderzoekers. Een kwart van de ondervraagden wijst autodelen niet af.

Milieu is bijzaak

De onderzoekers geven ook aanbevelingen hoe als (verhuur)organisatie te communiceren met de doelgroep. Er moeten vooral aansprekende argumenten gebruikt worden voor de verschillende doelgroepen (het rapport benoemd 5 doelgroepen). Communiceer bijvoorbeeld dat autodelen geen carpoolen is maar geheel individueel kan zijn.

Of benadruk de praktische kanten: dat deelauto's meestal klaarstaan, waar ze te vinden zijn en dat ze kort tevoren te reserveren zijn. En zet autodelen in de markt als praktisch, goedkoop en zorgeloos, niet als groen: milieu is bijzaak voor het grote publiek. Download hier het volledige rapport (pdf).

Plaats op:
Datum: 17 november 2011
Categorie: Autohuur / deelauto's
Bron: Verkeersnet
Gerelateerde artikelen  
11-05-2010 Nieuws Autodate: markt daalt, Greenwheels en Wheels4all groeien
05-04-2016 Nieuws Autobelasting belemmert groei zakelijk autodelen
14-07-2012 Nieuws KpVV: autodelen aan vooravond van doorbraak
20-06-2013 Nieuws KpVV: snelle opmars onderling autodelen
06-06-2011 Nieuws Aantal deelauto's passeert '2000 grens'
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,11 seconden.