Nieuws  
 

Staatssecretaris Atsma (Infrastructuur en Milieu) komt met een subsidieregeling voor schone bestelauto's en taxi's, om de luchtvervuiling in de steden te verminderen. Dat maakte hij afgelopen week bekend op de netwerkbijeenkomst Drive 4 Electric in Drachten.

Atsma verwacht met de regeling de doorbraak van elektrisch rijden onder taxi-, koeriers- en distributiebedrijven te bevorderen. 'Juist deze professionele veelrijders kunnen in het binnenstedelijk milieu een enorme bijdrage leveren aan verbetering van de luchtkwaliteit, én aan vermindering van de geluidsoverlast.'

25 miljoen

Voor de subsidieregeling is € 25 miljoen beschikbaar uit het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL). Atsma wil dit geld doelgericht inzetten voor ondernemers die over hun wagenpark geen BPM (aanschafbelasting) hoeven te betalen. Zij zijn daardoor niet gevoelig voor de bestaande fiscale differentiatie tussen meer en minder schone voertuigen, zoals de BPM-korting voor Euro-6 dieselauto's en de BPM-vrijstelling voor auto's met een lage CO2-uitstoot.

Juist deze beroepsrijders, die veel kilometers maken in de binnensteden, kunnen straks een subsidie krijgen wanneer ze kiezen voor de schoonst mogelijke opties.

Plug-in hybrides

De subsidie komt beschikbaar voor alle bestelauto's en taxi's die schoner zijn dan de zogenaamde Euro5-norm voor diesel. Concreet gaat het dan om auto's met dieselmotoren die al aan de Euro-6 voldoen, om motoren die (af fabriek) aardgas of lpg verstoken, om plug-in hybrides met een uitstoot van minder dan 50 gram C02 per kilometer, of volledig elektrisch aangedreven voertuigen.

Atsma: 'Dat zijn taxi's en bestelauto's die door hun lage brandstof- en exploitatiekosten al interessant zijn voor zakelijk gebruik, maar waarvan de hoge aanschafkosten ondernemers nog afschrikken. Een aankoopsubsidie kan dan net het zetje geven dat nodig is om de traditionele, minder schone en zuinige opties los te laten en een stap te zetten naar de meer duurzame toekomst.'

Voldoende laadpalen

De verwachting is dat de subsidiemaatregel vooral de grote steden zal bereiken, om dat 4 grote stadsgemeenten een eigen subsidie zullen toevoegen aan de rijksregeling.

Bovendien zijn elektrische en aardgasauto's door hun actieradius vooral geschikt in omgevingen waar relatief veel korte ritten worden gemaakt en waar voldoende laadpalen en aardgaspompstations aanwezig zijn.

De subsidieregeling moet nog aan de Europese Commissie worden voorgelegd, maar maakt daar een goede kans omdat ze niet op één bepaald auto- of brandstoftype gericht is, maar openstaat voor diverse opties.

Plaats op:
Datum: 21 mei 2012
Categorie: Overheid
Bron: Ministerie van Infrastructuur en Milieu
Gerelateerde artikelen  
25-09-2012 Nieuws Subsidie voor schone taxi’s en bestelwagens
16-01-2012 Nieuws Nieuwe Amsterdamse subsidie voor elektrisch vervoer
22-06-2011 Nieuws Roetfiltersubsidie vanwege succes gestopt
31-01-2011 Nieuws Steeds minder uitstoot fijnstof bestelauto’s
09-11-2012 Nieuws Limburg geeft 'extra' subsidie voor groengas en EV
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,02 seconden.