Nieuws  
 

Uit de presentatie vandaag van het Nationaal Zakenauto Onderzoek 2012 (NZO) van Automobiel Management blijkt onder meer dat de merkloyaliteit verder blijft afbrokkelen. Diverse automerken moeten zich ernstig zorgen maken. Helemaal modellen boven de 50 mille.

De conclusies werden door onderzoeker Eric Vousten gepresenteerd aan de bezoekers van het Driving Business Event, georganiseerd door het vakblad Automobiel Management.

Eric VoustenEric Vousten: "We hebben vorig jaar de attractiviteitsindex geïntroduceerd. Hierbij stellen we vast in welke mate de zakelijke rijder zich aangetrokken voelt tot een automerk. Het blijkt nu dat deze index nauwkeurig de dalende en groeiende merken in het zakelijke segment heeft voorspeld. De attractiviteitsindex 2012 geeft een duidelijk beeld van de mogelijkheden die de diverse automerken hebben in de nabije toekomst. Sommige merken gaan een goede periode tegemoet, ik denk aan Citroën, Fiat, Honda, Mitsubishi, Nissan en de VW-merken Seat, Skoda en Volkswagen. Andere merken zullen zich min of meer kunnen handhaven maar dan zijn er ook die meer of minder marktaandeel gaan verliezen in de zakelijke markt want merken als Audi, BMW, Hyundai en Lexus scoren negatief."

Opvallend is dat de laatstgenoemde merken het afgelopen jaar juist een stevige groei hebben doorgemaakt; blijkbaar spelen er nu argumenten een rol waardoor deze merken, op dit moment, minder attractief worden gevonden.

Autoliefhebbers

Het onderzoek constateert verder dan er globaal vijf groepen van zakenautorijders zijn. Vousten: "Wij hebben die vijf groepen gedefinieerd op basis van overeenkomende eigenschappen. Opvallend daarbij is dat de groep van autoliefhebbers sterk in omvang afneemt en de groep van de calculerende berijders blijft groeien. Het is inmiddels zover gekomen dat meer dan de helft van de zakenautorijders de ratio boven de emotie stelt bij de keuze voor een auto van de zaak. Wat dat betreft is het keerpunt bereikt. Je merkt duidelijk dat de zakelijke rijder kostenbewuster wordt. Een lagere bijtelling betekent gewoon een hoger netto salaris."

Ook de gevolgen van de invoering van de voorgenomen fiscale maatregelen, zullen groot zijn. "Met name voor het segment van auto's vanaf vijftig mille. We hebben kunnen uitrekenen dat als het per 1 januari aanstaande vrijwel onmogelijk wordt voor de zakelijke rijder om de zakenauto buiten de bijtelling te houden, het dure segment met maar liefst met een derde deel zal inzakken. Dat is geen goed nieuws voor de autobranche, want duurdere auto's zijn interessant voor de marge."

Het NZO is voor de vierde keer uitgevoerd. Het is een samenwerking tussen AM en RDC Centraal Bureau Mobiliteit Statistiek. Download hier het rapport via de site van Automobiel Management.

Plaats op:
Datum: 26 september 2012
Categorie: Markt en onderzoek
Bron: Automobiel Management
Gerelateerde artikelen  
19-09-2013 Nieuws VNA partner Nationaal Zakenauto Onderzoek
27-08-2013 Nieuws Veel respons op Nationaal Zakenauto Onderzoek 2013
29-07-2012 Nieuws NZO: 60% berijders verlaat 25%-bijtellingscategorie
10-06-2010 Nieuws Zakenrijders gezocht voor Zakenauto Onderzoek 2010
19-08-2010 Nieuws Gevolgen overheidsbeleid voor zakenauto in kaart gebracht
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,04 seconden.