Nieuws  

Hyundai begint eind 2012 met de serieproductie van de Hyundai ix35 brandstofcelauto. Daarmee is het wereldwijd de eerste autofabrikant die deze volledig schone auto's commercieel inzet.

Dat heeft het Hyundai concern vandaag op de Autosalon van Parijs bekend gemaakt.

Hyundai start in december 2012 met de productie van de Hyundai ix35 brandstofcelauto in de fabriek in Ulsan, Korea. Het doel is om in 2015 1.000 voertuigen te hebben geproduceerd. Hyundai heeft al contracten getekend met steden in Zweden en Denemarken die de auto gaan leasen. Andere Europese steden hebben interesse getoond.

Vaandeldrager

De door waterstof aangedreven Hyundai ix35 is gebouwd met gepatenteerde technologie. Een brandstofcel zet de waterstof om in de elektriciteit die de elektromotor aandrijft. De enige uitstoot van de ix35 is water.

De brandstofcelauto is de vaandeldrager van Hyundai Blue Drive. Hieronder vallen de meest schone Hyundai's, waaronder de Hyundai Sonata Hybrid, de Hyundai i20 Blue Drive en de Hyundai BlueOn - Hyundai's door batterijen aangedreven Hyundai i10.

Infrastructuur

Hyundai zegt gestimuleerd te worden door de vooruitziende blik van overheden, vooral in Europa, die de infrastructuur voor waterstof op de kaart zetten en hiervoor de nodige fondsen vrijmaken. In enkele Europese landen zijn er nu al waterstof tankstations en er staan op de planning. Uitbreiding van het aantal waterstof-tankstations in Korea en de Verenigde Staten (Californië) staat eveneens op de agenda. Hyundai gaat daar ook ix35 Fuel Cells leveren aan zowel particulieren als bedrijven.

Als echte schone auto is de Hyundai ix35 Fuel Cell het ideale vervoermiddel voor particulieren en bedrijven die de uitstoot van schadelijke gassen willen beperken. Voor iedere gebruiker is de Hyundai ix35 Fuel Cell een sterk en zichtbaar statement van de moeite die hij doet om de klimaatverandering te lijf te gaan.

10 euro voor 100 km

Omdat waterstof op meerdere manieren geproduceerd kan worden en omdat er maar weinig voertuigen zijn die deze brandstof gebruiken, zijn de kosten voor het tanken kunstmatig bepaald in plaats van door vraag en aanbod.

Momenteel zijn de kosten in Europa ruwweg 10 euro voor een actieradius van 100 kilometer. Een volgetankte Hyundai ix35 Fuel Cell heeft een tankinhoud van ongeveer 5,6 kg waterstof waarmee de actieradius 588 km bedraagt wat neerkomst op 56 euro. Hoe groter de vraag wordt, hoe lager de kosten uiteindelijk zullen uitvallen.

Rijden met de Hyundai ix35 Fuel Cell

De Hyundai ix35 Fuel Cell neemt momenteel deel aan de European Hydrogen Road Tour, georganiseerd door het Europese demonstratieprogramma H2moves. De Road Tour is een pan-Europese tentoonstelling van waterstoftechnologie die ook de Autosalon van Parijs aandoet. Op de stand van de Road Tour kunnen journalisten en het publiek rijden met de Hyundai ix35 Fuel Cell.

Twee miljoen testkilometers

De Hyundai ix35 Fuel Cell is het resultaat van veertien jaar en enkele miljoenen euro's onderzoek door honderden ingenieurs in Hyundai's brandstofcel R&D-centrum in Mabuk, Korea. De auto heeft meer dan twee miljoen testkilometers onder dagelijkse omstandigheden in Europa, Korea en de VS achter de rug.

Begin 2012 heeft een Hyundai ix35 Fuel Cell een langeafstandsrecord gevestigd door van Oslo naar Monaco te rijden en daarbij slechts bestaande tankstations te gebruiken.

Hoogste prioriteit

De voorzitter van de Hyundai Motor Group, Mong Koo Chung, heeft het brandstofcelprogramma tot de hoogste prioriteit van het bedrijf gemaakt. Dit leidt tot milieuvriendelijke mobiliteitsoplossingen en een milieuvriendelijk bedrijf.

Plaats op:
Datum: 27 september 2012
Categorie: Brandstof
Bron: Greenib Car B.V. - Hyundai
Gerelateerde artikelen  
28-02-2013 Nieuws Eerste Hyundai ix35 brandstofcelauto rolt van de band
18-02-2013 Nieuws BCG: Hyundai meest innovatieve automerk
01-11-2012 Nieuws Waterstofauto Hyundai opent ogen Europarlementariers
04-01-2012 Nieuws 2011: Nieuw recordjaar voor Hyundai in Nederland
23-02-2011 Nieuws Maximale score Hyundai ix20 bij Euro NCAP
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,2 seconden.