Nieuws  

De komst van de plug-in hybride stelt fleetowners voor een dilemma: wat te doen bij een fors meerverbruik van brandstof? De VNF adviseert bedrijven om te komen tot een brandstofnorm gebaseerd op het werkelijk verbruik. Alles wat daarboven door een berijder wordt verstookt, moet hij of zij zelf betalen. De fleetmanager van Wolter & Dros hanteert dit systeem sinds kort.

De discussie over het meerverbruik van zuinige al dan niet hybride auto's is de laatste maanden volop losgebarsten. Nu dergelijke auto's de zakelijke wagenpark steeds meer gaan domineren, hebben fleetowners moeite om te brandstof - die met de huidige prijzen ook nog eens een steeds grote deel van de totale kosten uitmaken - van te voren in te schatten. De fabrieksnorm biedt in ieder geval weinig soelaas.

Bestuur VNFMet de komst van de stekkerhybrides neemt dit ‘probleem' van de afwijking alleen maar toe. Hoewel deze natuurlijk wel zuinig blijven, liet eerder al Jaap van Daalen van de ROI Groep en Jan-Reint Vink van Travelcard voor de camera van AutoleaseWereld weten.

Maar deze 0% bijtellingauto's worden vooral uit fiscale overwegingen aangeschaft, weet men bij de VNF. "Er moet een herijking van het beleid komen", zegt Martin Lans, voorzitter van de VNF. "De praktijk wijst uit dat met dit koudere weer stekkerhybrides ook nog eens minder lang en minder snel elektrisch rijden. De boel moet toch verwarmt worden."

Bij het ingenieursbureau Wolter & Dros rijden er momenteel een drietal stekkerhybrides rond. Speciaal voor deze berijders is de autoregeling aangepast, vertelt wagenparkbeheerder Lex Noordhoff, tevens bestuurslid van De VNF. "Op basis van werkelijke verbruikscijfers hebben we een norm vastgesteld. Berijders kunnen daar prima aan voldoen, mits ze de auto gebruiken zoals die bedoeld is. Dat betekent dus regelmatig opladen. Gebruiken ze meer brandstof, dan betalen ze die zelf."

Volgens Noordhoff zorgt de komst van elektrische auto's voor een nieuwe dynamiek in de autoregelingen. Waarbij hij fleetmanagers adviseert vooral ook de mobiliteitsbehoefte te laten bepalen of een elektrische auto dan wel een stekkerhybride kan en moet worden ingezet.

Plaats op:
Datum: 26 november 2012
Categorie: Brandstof, Elektrisch rijden
Bron: Verenigde Nederlandse Fleetowners (VNF)
Gerelateerde artikelen  
19-10-2012 Achtergrondartikelen Travelcard: ergernis over meerverbruik leaseauto's makkelijk te verhelpen
07-11-2012 Nieuws PEM: geen tankpas voor berijders stekkerhybride
05-11-2012 Nieuws Meerverbruik stekkerhybrides; leasetarieven moeten omhoog
14-12-2009 Nieuws Laag CO2 maar verbruik 45% hoger dan norm
07-11-2012 Nieuws Toyota: stimuleer oplaad- en rijgedrag berijder plug-in
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,07 seconden.