Nieuws  
 

De filezwaarte in de regio Amsterdam is opnieuw gedaald en inmiddels gehalveerd ten opzichte van de gemiddelde filezwaarte van de afgelopen zes jaar. Deze forse daling blijkt uit de berekeningen van de ANWB. De afname met 50 procent schrijft de bond toe aan nieuwe infrastructuur maar ook aan de economische ontwikkelingen.

Ook in de andere regio’s daalde de filezwaarte het afgelopen jaar maar minder dan in de regio Amsterdam. De regio Utrecht raakte een groot knelpunt kwijt. Met de opening van extra rijstroken op de A12 tussen Utrecht en Arnhem verdwenen daar de dagelijkse files. Op de snelwegen rond Rotterdam nam de filezwaarte af met 20 procent maar de meeste automobilisten zullen dit niet zo hebben ervaren. Op de A15 Europoort richting Ridderkerk en op de A20 Hoek van Holland richting Gouda stond het verkeer het afgelopen jaar veel vaker vast dan vorig jaar.

Extra rijstroken

Landelijk daalde de filezwaarte het afgelopen jaar gemiddeld met 40 procent. Extra rijstroken hebben ervoor gezorgd dat knelpunten zijn verdwenen maar er ook weer nieuwe zijn ontstaan. De opvallendste wijziging in de top tien van knelpunten is dat de A4 (Amsterdam-Den Haag) is verdwenen. Vorig jaar stond de dagelijkse file tussen Roelofarendsveen en Hoogmade nog op nummer één. Sinds 1 april kan het verkeer daar in beide richtingen over drie in plaats van twee rijstroken. De A50 Arnhem – Eindhoven tussen de knooppunten Grijsoord en Ewijk staat met afstand op de eerste plaats. Het aantal files nam daar het afgelopen jaar zelfs toe.

Gelet op de economische ontwikkelingen en de verdere uitbreiding van de infrastructuur verwacht de ANWB dat de gemiddelde filezwaarte in 2013 verder zal afnemen.

 * Filezwaarte = lengte file maal duur file

Bekijk hier de filezwaarte in grafiekvorm

 

File top 10 2012

 
     

2011

1

A50 Arnhem -> Eindhoven

knp.Grijsoord-knp.Ewijk

2

2

A20 Hoek van Holland -> Gouda

knp. Kleinpolderplein

3

3

A1 Amsterdam -> Amersfoort

Eembrugge-knp.Hoevelaken

4

4

A28 Zwolle -> Utrecht

Nijkerk-Leusden

6

5

A15 Europoort -> Rotterdam

Brielle-knp.Vaanplein

-

6

A13 Den Haag -> Rotterdam

Delft-Berkel en Rodenrijs

10

7

A28 Utrecht -> Zwolle

Utrecht-Amersfoort

9

8

A9 Alkmaar -> Amstelveen

knp.Velsen-knp.Rottepolderplein

-

9

A10-West -> Zaanstad

Coentunnel

7

10

A27 Almere-> Utrecht

Hilversum-Bilthoven

-

       
 

File top 10 ochtendspits

   
     

2011

1

A9 Alkmaar -> Amstelveen

knp.Velsen-knp.Rottepolderplein

2

2

A28 Zwolle -> Utrecht

Nijkerk-Leusden

1

3

A27 Almere -> Utrecht

Hilversum-Bilthoven

3

4

A8 Zaanstad -> Amsterdam

knp.Zaandam-knp.Coenplein

6

5

A50 Arnhem -> Eindhoven

knp.Grijsoord-knp.Ewijk

-

6

A7 Hoorn -> Amsterdam

afrit Wijdewormer

8

7

A58 Tilburg -> Eindhoven

Moergestel-knp.Batadorp

-

8

A20 Hoek van Holland->Gouda

knp.Kleinpolderplein

-

9

A12 Utrecht -> Den Haag

Zoetermeer-Den Haag

-

10

A16 Breda -> Rotterdam

knp.Ridderkerk-knp.Terbregseplein

-

       
 

File top 10 avondspits

   
     

2011

1

A15 Europoort->Rotterdam

Brielle-knp.Vaanplein

10

2

A20 Hoek van Holland -> Gouda

knp.Kleinpolderplein

8

3

A50 Arnhem->Eindhoven

knp.Grijsoord-knp.Valburg

3

4

A1 Amsterdam->Amersfoort

Eembrugge-knp.Hoevelaken

4

5

A27 Utrecht -> Breda

Lexmond-Gorinchem

-

6

A13 Den Haag->Rotterdam

Delft-Berkel en Rodenrijs

6

7

A10-West -> Zaanstad

Coentunnel

5

8

A27 Utrecht -> Almere

Bilthoven-knp.Eemnes

7

9

A10-Zuid/Oost -> Amersfoort

knp.Watergraafsmeer

-

10

A12 Utrecht -> Arnhem

knp.Lunetten-Bunnik

2

Plaats op:
Datum: 27 december 2012
Categorie: Mobiliteit, Overheid
Bron: ANWB B.V.
Gerelateerde artikelen  
30-01-2013 Nieuws ANWB: geen hogere premies voor meest gestolen auto’s
15-01-2013 Nieuws Adviesraad buigt zich over programma Fleetmanagement 2013
11-01-2013 Nieuws Autotelex: Volkswagen Up! restwaardekampioen
24-04-2013 Nieuws Vijftien procent minder files in Nederland in 2012
06-12-2012 Nieuws Leaseregistraties veren in november weer even op
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2020 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,08 seconden.