Nieuws  
 

TNO heeft in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en de European Climate Foundation 8 representatieve personenauto’s getest volgens de officiële testprocedure. De gemeten waarden voor brandstofverbruik en CO2-emissies bleken gemiddeld 23% hoger dan de waarden die door de fabrikanten waren opgeven. Bovendien worden fabrikanten steeds creatiever.

De helft van deze afwijking wordt volgens TNO veroorzaakt door de rijweerstandscurve die voor de verbruikstesten wordt toegepast, onder zo optimaal mogelijk condities door de fabrikanten wordt vastgesteld.

‘Flexibiliteiten’

TNO bevestigt dat de verschillen tussen theorie en praktijk vooral liggen in het verschil tussen rijden in de praktijk en de typekeuringstest. Maar de laatste jaren maken fabrikanten in toenemende mate gebruik van ‘flexibiliteiten’ in de testprocedure om tot lage testwaarden te komen. Men wordt steeds creatiever.

“Door de typekeuringstest uit te voeren met geoptimaliseerde bandenconfiguraties met een lage rolweerstand, geoptimaliseerde voertuigconfiguraties (wieluitlijning, motorwrijving) en onder geoptimaliseerde testomstandigheden is het mogelijk om lagere verbruikscijfers te meten dan onder ‘gemiddelde’ testcondities”, aldus TNO in een verklaring.

In opdracht van het Nederlandse Ministerie van Infrastructuur en Milieu en de European Climate Foundation heeft TNO één van de factoren onderzocht die verantwoordelijk kunnen zijn voor de lage typegoedkeuringswaarden: optimalisatie van de instellingen waarmee in een laboratoriumtest de rijweerstand van een auto wordt gesimuleerd.

Rollenbank

Autofabrikanten bepalen het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot (in gram per kilometer) in een testlaboratorium op een rollenbank. Om representatieve getallen te kunnen opleveren, moet de rollenbank de specifieke rol- en luchtweerstand van het voertuig simuleren als functie van de voertuigsnelheid. Voor het bepalen van deze rijweerstandscurve voert de fabrikant op een weg of testbaan een wettelijk voorgeschreven test uit waarbij een vertegenwoordiger van de typegoedkeurende instantie (bijv. in Nederland de RDW) aanwezig is.

Lage snelheden

TNO heeft voor 8 representatieve personenauto’s deze rijweerstandscurves bepaald. De in dit onderzoek onder realistische omstandigheden gemeten weerstandswaarden bleken tot wel 30% af te wijken van de waarden die door de fabrikanten zijn gebruikt bij de typegoedkeuringstest (bij lage snelheden zelfs meer dan 70%). De afwijking is groter bij nieuwe modellen.

Binnen de grenzen van de voorschriften zijn veel mogelijkheden om de gemeten rijweerstandscurve te optimaliseren. Bijvoorbeeld door optimale banden, wegdek, omgevingstemperatuur, aandrijving of carrosserie van het voertuig die de rol- en luchtweerstand verminderen.

Plaats op:
Datum: 20 maart 2013
Categorie: Markt en onderzoek, Brandstof
Bron: TNO
Gerelateerde artikelen  
10-03-2016 Achtergrondartikelen TNO publiceert overzicht met details geteste dieselpersonenautos 2010-2015
18-06-2013 Nieuws Mansveld: Brussel moet haast maken met eerlijke autotest
29-05-2013 Nieuws ICCT: gat tussen theoretisch en werkelijk verbruik groter
23-01-2013 Nieuws Alphabet gaat calculeren volgens werkelijke verbruikscijfers
03-10-2013 Nieuws Natuur & Milieu wil realistische verbruikscijfers afdwingen
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2020 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,03 seconden.