Nieuws  
 

De Europese Commissie heeft vorige maand een Richtlijn uitgebracht waaraan fiscale steunmaatregelen voor schonere auto’s moeten voldoen, meldt het Belgische Mobimix. Europa wil meer uniformiteit in de fiscale prikkels die nu nog door de afzonderlijke lidstaten worden opgesteld. Meer uniformiteit moet leiden tot betere (en goedkopere) resultaten.

Niet alleen hebben lidstaten eigen wetgeving voor het stimuleren van energie-efficiënte voertuigen die minder of geen CO2 uitstoten, regionaal zijn er ook nog eens diverse (fiscale) regels. Volgens de Commissie verstoren al die verschillende regels de interne markt en worden bepaalde fabrikanten bevoordeeld.

“Financiële prikkels uit de lidstaten zijn zeer krachtige instrumenten om hun marktpenetratie te bevorderen, maar om voor een gelijk speelveld te zorgen voor het bedrijfsleven en dat ze een significant effect hebben op de markt, hebben we een gemeenschappelijk kader nodig”, stelt de Europese Commissie.

De richtlijnen bestaan uit verplichte en aanbevolen principes. De verplichte kost richt zich met name op regels van openbare aanbestedingen en regels omtrent staatssteun. Aanbevolen wordt bijvoorbeeld dat de verleende prikkel in verhouding moet staan tot de prestatieverbetering en niet groter mag zijn dan de extra kosten van de gebruikte technologie.

Klik hier voor de gehele (Engelstalige) publicatie.

Plaats op:
Datum: 1 april 2013
Categorie: Fiscaal, Overheid
Bron: Mobimix.
Gerelateerde artikelen  
30-03-2011 Nieuws ANWB blij met plan mobiliteit EU-commissie
16-06-2010 Nieuws Harde conclusies EU studie naar fiscale behandeling auto van de zaak
16-06-2010 Achtergrondartikelen Harde conclusies studie naar fiscale behandeling auto v/d zaak
20-03-2008 Nieuws 'Nederland overtreedt Europese regels door fijnstoftaks'
24-11-2008 Nieuws Besluit over CO2-uitstoot nieuwe auto's dichterbij
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1 seconden.