Nieuws  
( * ) Verplichte Velden
U kunt een bekende attenderen op het artikel. Geef het e-mailadres op van degene aan wie u de link wilt sturen. Daarbij kunt u, als u dat wilt, een commentaar schrijven.
E-mailadres van geadresseerde:*
Uw e-mailadres:*
Commentaar:
Verificatie:*
Geef de code van de afbeelding in exact zoals weergegeven. De code is niet hoofdlettergevoelig en kan geen nul bevatten.
 

Het elektrische deelautoprogramma van Mercedes, Car2Go, telt in Amsterdam zo’n 13.000 gebruikers. Winst wordt er niet of nauwelijks gemaakt, laat Huub Dubbelman van Mercedes Benz Nederland vandaag op Fleet Expo weten. De (parkeer)tarieven gaan dan ook omhoog. Toch wil de Nederlandse importeur meer gaan inzetten op dergelijke nieuwe mobiliteitsconcepten.

Car2GoCar2Go is inmiddels actief in 18 steden in Amerika en Europa. In een drietal steden, waaronder Amsterdam, rijden alleen elektrische smarts rond. In totaal worden er 7000 auto’s ingezet, waaronder 1000 elektrische modellen.

Car2Go is een paar jaar geleden door Mercedes zelf opgezet en gefinancierd, benadrukt Huub Dubbelman tegenover een gehoor van zo’n 250 ‘fleet professionals’. Het moet aantonen dat de autobouwer gelooft in dergelijke mobiliteitsconcepten. En dat moet vooral ook de zakelijke markt weten. Want deelauto’s zijn niet louter interessant voor particulieren.

Parkeertarief

Dubbelman zet onder andere daarom in op uitbreiden van het verzorgingsgebied in Amsterdam. Nu is dat nog redelijk beperkt tot binnen de stadsring. Met een aantal stadsdelen is Car2Go dan ook in gesprek. Van de zomer hoopt Dubbelman de groei te kunnen doorzetten.

Maar eerst gaan de tarieven omhoog. Althans, het parkeertarief. Dat is nu 9 eurocent per minuut, vanaf 1 mei wordt dat 19 eurocent. Een ruime verdubbeling dus. Dubbelman: “Ons parkeertarief was te laag vergeleken met de gewone tarieven voor parkeren in Amsterdam. Daardoor hielden mensen de auto ‘vast’. Soms wel een hele werkdag want het is immers goedkoper dan de eigen auto stallen op een parkeerplaats. Dat vasthouden van de auto willen we niet. Car2Go’s moeten zoveel mogelijk worden gebruikt.”

Duitse mobiliteitsconcept Moovel

Heel lucratief zijn dergelijke smart mobility oplossingen niet voor een merk als Mercedes, laat Dubbelman doorschemeren. Hoewel Car2Go vooral ook een elektrisch project is – en op alternatieve aandrijvingen verwacht Mercedes straks wel te verdienen.

Toch zal Dubbelman ook ijveren om het Duitse mobiliteitsconcept Moovel naar Nederland te krijgen. Via een app op de smartphone kunnen gebruikers de ideale route van A naar B bepalen. Het systeem combineert daarbij bus- en treinverbindingen, carpoolmogelijkheden en beschikbare auto’s van Car2go. Moovel is momenteel operationeel in Stuttgart en Berlijn. Wanneer het eventueel in Nederland zal gaan werken, kan Dubbelman nog niet zeggen.

Plaats op:
Datum: 4 april 2013
Categorie: Autohuur / deelauto's, Mobiliteit
Bron: Mercedes-Benz Nederland B.V.
Gerelateerde artikelen  
07-06-2012 Nieuws Mercedes: wereldwijd meer dan 100.000 car2go-gebruikers
27-11-2012 Nieuws Deelauto car2go meldt groeiende interesse bij bedrijven
11-01-2018 Nieuws Forse groei Car2go
02-10-2017 Nieuws Car2go maakt forse groei door
10-09-2018 Nieuws car2go breidt uit naar de luchthaven Schiphol
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,03 seconden.