Nieuws  

Voor een leaseprijs van maandelijks 2000 euro staat hij op de oprit: de Hyundai ix35 FCEV is de eerste auto met een brandstofcel die gewoon ‘te koop’ is. Hyundai kan dit jaar driehonderd auto’s afleveren en het jaar daarop zevenhonderd stuks.

Aan de buitenkant ziet de waterstof-Hyundai er hetzelfde uit als de ‘gewone’ crossover ix35. Maar onderhuids zit het verschil. “Het is de milieuvriendelijkste auto op de markt en hij laat zien dat brandstofceltechnologie voor dagelijks gebruik geen droom meer is, maar realiteit”, aldus Eok Jo Kim, Vice Chairman van Hyundai Motor Company.

Hyundai ix35 FCEVOok Hans Kwaad, algemeen directeur van Hyundai-importeur Greenib Car, is trots dat Hyundai in Nederland vooroploopt met de introductie van de auto met een brandstofcel. “Hyundai gelooft in auto’s met een brandstofcel. De Hyundai ix35 FCEV is een honderd procent schone auto. De emissie is slechts waterdamp. De uitstoot van CO2 of andere schadelijke stoffen behoort dus definitief tot het verleden. Een ander belangrijk voordeel is dat de Hyundai ix35 FCEV een actieradius heeft van bijna zeshonderd kilometer en dat de tank binnen een paar minuten is te vullen.”

Ambitieus plan

Hans Kwaad weet ook dat de lancering van de eerste auto met een brandstofcel ambitieus is. “We hebben nog wel een lange weg te gaan, maar het begin is er. We weten dat de infrastructuur voor tankstations nog niet goed gerealiseerd is. Er is behoefte aan een langjarig fiscaal kader. Zonder auto’s geen waterstoftankstations en andersom is het precies hetzelfde.”

Hyundai doorbreekt nu de vicieuze cirkel door als eerste autofabrikant een auto met een brandstofcel te leveren. Het wil nu samen met andere autofabrikanten, de overheid en energieleveranciers aan een in de praktijk operationele infrastructuur te werken.

Het aantal waterstoftankstations in Nederland groeit. In Amsterdam en Arnhem zijn al tankstations. Zo ook bij waterstofleveranciers in Rotterdam en Apeldoorn. Publieke stations in Rotterdam, Helmond, Utrecht en Capelle aan den IJssel zijn in ontwikkeling. Verder zijn er innovatieve bedrijven die kleine mobiele tankstations gaan aanbieden, die door middel van zonne- of windenergie via elektrolyse waterstof opwekken. “Doordat Hyundai nu de eerste waterstofauto’s levert, komen de ontwikkelingen in een stroomversnelling”, aldus Kwaad.

Actieve rol voor Nederland

Hyundai gaat tot 2015 duizend en vanaf 2015 jaarlijks tienduizend waterstofauto’s bouwen, die zowel door particulieren als door bedrijven geleased kunnen worden.

De focus ligt daarbij op Europa, aangezien de Europese Unie investeert in de infrastructuur voor waterstof en de bouw van waterstoftankstations ondersteunt. Ook Nederland wil hierin een actieve rol spelen. Minister Schultz van Haegen (infrastructuur en milieu) trekt daarom een bedrag van vijf miljoen euro uit om het rijden op waterstof in Nederland te stimuleren.

Een recente studie van UKH2Mobilty in Groot-Brittannië voorspelt dat, mits geïnvesteerd wordt in een goede infrastructuur, in 2030 meer dan 1,5 miljoen voertuigen in het Verenigd Koninkrijk zullen rijden die door een brandstofcel worden voortgestuwd. Onderzoekers gaan ervan uit dat binnen dertig jaar ongeveer de helft van de auto’s die in Nederland rijden van een brandstofcel zijn voorzien.

Plaats op:
Datum: 15 april 2013
Categorie: Brandstof, Elektrisch rijden
Bron: Greenib Car B.V. - Hyundai
Gerelateerde artikelen  
28-02-2013 Nieuws Eerste Hyundai ix35 brandstofcelauto rolt van de band
01-11-2012 Nieuws Waterstofauto Hyundai opent ogen Europarlementariers
30-10-2018 Nieuws Het groene vlaggenschip van Hyundai: NEXO
27-09-2012 Nieuws Hyundai met in serie geproduceerde brandstofcelauto
04-01-2012 Nieuws 2011: Nieuw recordjaar voor Hyundai in Nederland
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,05 seconden.