Nieuws  
 

Autoprijzen alle kanten op in 2013:  De hele reeks aan maatregelen uit het belastingplan hebben de komende jaren nogal wat invloed op de autoprijzen. De oorzaak daarvan is de verlaging van de BPM, CO2 heffing in plaats van de slurptax en de afschaffing van de labelcorrectie.
Maar wat is nu precies het effect hiervan op de autoprijzen?Het antwoord hierop vindt u op deze autoleasewereld link. AutoDisk heeft alle maatregelen losgelaten op de huidige netto autoprijzen zodat u in één oogopslag per auto kunt zien wat deze de komende jaren zou gaan kosten als de netto prijs gelijkblijft.

Leasingexpert en mede-eigenaar Alain Snel: "Het is zeer boeiend om te zien wat de autoprijzen gaan doen bij gelijkblijvende nettoprijzen. Het is duidelijk dat de maatregelen die de overheid heeft genomen een enorme stimulans zijn voor de auto-industrie om schonere motoren te gaan leveren. Vooral BMW heeft prijstechnisch enorm voordeel bij de maatregelen. De relatief hoge BPM (hoge netto-prijzen) wordt vervangen door een relatief lage CO2-heffing (lage CO2-uitstoot). Anderzijds krijgt een merk als Dacia grote prijsverhogingen voor zijn kiezen als het merk niet snel met veel schonere motoren op de markt komt."

AutoDisk rekende uit dat de gemiddelde prijsverhoging neer komt op 7% in 2013. Alain Snel hierover: "Die 7% bevat uitschieters naar boven en naar beneden en geldt alleen als de nettoprijzen gelijk blijven en ook de CO2-uitstoot hetzelfde blijft als in 2008. Dat is natuurlijk niet reëel. We verwachten een snelle vergroening van het motorenaanbod. Aan de hand daarvan verwachten we juist een gemiddelde prijsdaling van ca. 10% in 2013."

Een gemiddelde prijsdaling heeft ook effect op de -toch al onder druk staande- restwaarden die leasemaatschappijen hanteren. Tijdens de releasedag van CarWise/AutoDisk, waar Alain Snel over dit onderwerp sprak voor een groep van 150 leasemaatschappijen waarschuwde Snel voor dit fenomeen. "De relatie tussen de consumentenprijs en de restwaarde was in het verleden vrij stabiel. De restwaarde was afhankelijk van redelijk meetbare factoren als levenscyclus, imago, verkoopaantallen en de verhouding tussen de goedkoopste en de duurste uitvoering binnen het model. Nu de consumentenprijzen alle kanten op gaan wordt het inschatten van restwaarde plotseling veel complexer."
AutoDisk is de grootste ‘contentprovider' op het gebied van autogegevens in Nederland. Naast het leveren van actuele autogegevens maakt AutoDisk software voor leasemaatschappijen en wagenparkbeheerders. Meer informatie is te vinden op autodisk.

Plaats op:
Datum: 27 november 2008
Gerelateerde artikelen  
09-01-2012 Nieuws Online autoregeling AutoDisk nu inclusief autoadvies
02-11-2012 Nieuws In 2015 nog maar 5 uitvoeringen tegen 14% bijtelling
07-02-2012 Achtergrondartikelen Slachting in lage bijtellingcategorieŽn op komst
25-10-2018 Nieuws AutoDisk over NEDC 2.0
07-11-2012 Achtergrondartikelen In 2015 nog maar 5 auto's tegen 14% bijtelling
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
ÔŅĹ 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,08 seconden.