Nieuws  
 

De voordelen van het groeiend aantal stekkerauto’s (plug-ins & range extenders) in Nederland moet en kan beter worden benut, stelt onderzoeks- en adviesbureau CE Delft. Het is vooral zaak het oplaad- en rijgedrag van berijders (vooral leaserijders) positief te beïnvloeden. Ofwel: Niet alleen de rechtervoet (rijgedrag), ook de rechterhand (oplaadgedrag) is bepalend.

CE Delft presenteert vandaag de studie ‘Opladen voor de toekomst van plug-in hybrides en range extenders’. De studie is gedaan op verzoek van de Nederlandse importeurs van Toyota en Opel. Twee merken die fors inzetten op stekkerauto’s.

CE DelftIn het onderzoek is er voor het eerst aandacht voor de factoren die het praktijkverbruik van stekkerauto’s bepalen. Daarbij ook adviezen hoe dit verbruik te verbeteren. De onderzoekers hebben daarvoor uitgebreid gepraat met onder andere werkgevers en leasemaatschappijen.

Autoregeling op de schop

Volgens een van de opstellers van het rapport, Huib van Essen manager Transport van CE Delft, is ‘uiteraard’ de beschikbaarheid van laadinfrastructuur de belangrijkste voorwaarde om elektrisch te kunnen rijden. Dat betekent minimaal een paal thuis en/of op het werk. “Hier is een taak weggelegd voor leasemaatschappijen, importeurs en werkgevers. Gemeenten en het Rijk hebben een verantwoordelijkheid om de stagnerende uitrol van publieke laadpunten te versnellen.”

Maar om een laag praktijkverbruik te realiseren moet de autoregeling op de schop, zegt Van Essen. Want vooral leaserijders lijken het niet zo nauw te nemen met het opladen, in tegenstelling tot particulieren of ZZP’ers. Reden: leaserijders betalen de brandstofrekening niet.

Hoogte van de bijtelling

“Werkgevers kunnen autoregelingen opstellen waarin het brandstofbudget is afgestemd op het lage verbruik dat haalbaar is met een dergelijke auto.  Ook de overheid kan financiële prikkels geven, bijvoorbeeld door de hoogte van de bijtelling te koppelen aan de beschikbaarheid van een oplaadpunt of het niet (belastingvrij) vergoeden van brandstofkosten.

“De kosten van een laadpaal zou dan ook vrijgesteld moeten zijn van de bijtelling. En de voorwaarden van het hebben van een laadpaal kan worden vastgelegd in een werkgeversverklaring”, aldus Van Essen.

Trainingen

Naast financiële prikkels kunnen ook trainingen voor zowel het rij- als het laadgedrag worden gegeven, stellen de onderzoekers. Verder kunnen werkgevers en leasemaatschappijen voorkomen dat werknemers met een hoge woon-werkafstand of als ze überhaupt heel veel kilometers maken in aanmerking komen voor deze auto’s.

Van Essen: “Bedenk dat plug-in hybrides en auto’s met range extenders wegbereiders zijn voor de transitie naar duurzame mobiliteit. Die ontwikkeling moet niet gehinderd worden. Wat dat betreft helpt de 7% bijtelling die volgend jaar gaat gelden voor dergelijke auto’s niet.”

Plaats op:
Datum: 4 juni 2013
Categorie: Elektrisch rijden, Autoregelingen
Bron: CE Delft
Gerelateerde artikelen  
07-12-2012 Nieuws Prius Plug-in Hybrid rijders laden iedere dag thuis op
07-11-2012 Nieuws Toyota: stimuleer oplaad- en rijgedrag berijder plug-in
18-06-2013 Nieuws Ook ministerie ziet verbeterpotentieel stekkerhybrides
05-07-2013 Nieuws Volledig elektrische auto naar 3% bijtelling, plug-in 8%
10-05-2019 Achtergrondartikelen Aantal volledig elektrische auto’s verdubbeld
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
ďż˝ 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,09 seconden.