Nieuws  
 

De ANWB wil werkgevers meer bewust gaan maken van de (financiële) voordelen van elektrisch vervoer. Daarvoor moet het mobiliteitsbeleid op de schop. Tevens gaat de bond er bij de politiek op aandringen goede fiscale faciliteiten in stand te houden. Anders kan de groei van elektrisch vervoer wel eens gaan stokken. 

De ANWB stelt dit op de website van AgentschapNL. De automobilistenclub maakt deel uit van de zogenaamde Green Deal Elektrisch Rijden. En die maken zich dus zorgen over de toekomst van elektrisch rijden. De doelstelling uit 2011 van 20.000 elektrisch aangedreven auto’s in 2015 wordt  weliswaar naar alle waarschijnlijkheid gehaald, maar of het doorzet is maar helemaal de vraag.

Toen de deal in 2011 werd getekend, waren er nauwelijks aanbieders van elektrische auto’s op de markt. Daardoor was 20.000 een ambitieuze doelstelling, zegt Marco van Eenennaam van de ANWB. “Inmiddels is er een ruime keuze aan elektrische auto’s en door de fiscale faciliteiten is elektrisch rijden op dit moment nog aantrekkelijk.”

Toenemend aantal stekkerhybrides

Daarnaast zijn er kennisinstituten die onderzoek doen en een aantal bedrijven die bezig zijn met de ontwikkeling van componenten. Bovendien zijn uit deze koepeldeal andere deals ontstaan zoals Infra Elektrisch rijden.

Maar anno 2013 zijn er zorgen over het aantal publieke laadpunten, de fiscale faciliteiten en het mobiliteitsbeleid van bedrijven. En over het toenemend aantal stekkerhybrides waarmee te weinig elektrische kilometers worden gereden.

Met name dit laatste wil de ANWB voorkomen. “Daarom gaan we eind 2013 werkgevers bewust maken van hun mobiliteitsbeleid. Want door het plaatsen van een laadpunt voor de deur is het mogelijk de prijs per kilometer te verlagen van 18 (benzine) naar 3 cent (elektrisch).”

Wegvallen fiscale stimulans

Een ander punt van aandacht is de fiscaliteit. “Binnen de Green Deal maken we ons zorgen over de bezuinigingen. Deze auto’s zijn nu nog relatief duur. Het wegvallen van de fiscale stimulans kan verstrekkende gevolgen hebben, terwijl het juist nu tijd is om te oogsten. Elektrisch rijden heeft veel publiciteit gehad, het nieuwe is eraf, er zijn marktpartijen die bereid zijn om het aantal publieke laadpunten te vergroten, alleen de onrendabele top weerhoudt mensen en bedrijven om te investeren in elektrisch rijden. Een van onze prioriteiten is daarom er bij de politiek op aan te dringen goede fiscale faciliteiten in stand te houden.”

Plaats op:
Datum: 30 juni 2013
Categorie: Elektrisch rijden
Bron: AgentschapNL
Gerelateerde artikelen  
16-07-2013 Nieuws Agentschap NL komt met startgids elektrisch rijden
18-06-2013 Nieuws ANWB Elektrisch gaat laadpalen leveren voor ALD Automotive
30-05-2011 Nieuws ANWB maakt begin met elektrisch rijden
18-07-2016 Achtergrondartikelen De voor- en nadelen van elektrisch rijden op een rijtje
19-04-2016 Nieuws E.ON betreedt markt elektrische laadoplossingen
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,13 seconden.