Nieuws  
 

Volgens de VNA komt het chiptunen van zuinige leaseauto’s niet vaak voor. Doorgaans verbieden werkgevers dit ook in hun autoregelingen. De VNA reageert vanwege de recente publiciteit rondom chiptuning.

Bij AMD Automotive fiscalisten kreeg men de afgelopen tijd veel vragen over chiptuning. Het betreft dan auto’s die door hun lage CO2-uitstoot in een verlaagde bijtellingscategorie vallen. Volgens de fiscalisten leiden aanpassingen die na de kentekenregistratie plaatsvinden, niet tot een andere bijtelling. Ook niet als deze aanpassingen een afwijkende CO2-uitstoot met zich meebrengen.

VNAMaar leasemaatschappijen achten chiptuning doorgaans onwenselijk, stelt Renate Hemerik, directeur van branchevereniging VNA. Vaak is er een verbod. Logisch, zegt Hemerik. “Het leidt tot hogere kosten voor zowel werkgever als leasemaatschappij. De leasemaatschappij doet een inschatting van de exploitatiekosten - denk bijvoorbeeld aan onderhoudskosten en bandengebruik. Een andere motorkarakteristiek verandert dit plaatje.”

En ook al hoeft er niet meer bijtelling te worden betaald, een hogere CO2-klasse kan wel betekenen dat er meer BPM moet worden betaald. De kentekenhouder is zelfs wettelijk verplicht het aan de Belastingdienst te melden als binnen drie jaar na inschrijving in het kentekenregister wijzigingen zijn doorgevoerd die leiden tot een hogere CO2-klasse.

Daarnaast kan ook de fabrieksgarantie vervallen als er buiten het merkkanaal om wordt gerommeld met het motormanagement, stelt de VNA. Er zijn wel enkele automerken die chiptuning van bepaalde modellen met behoud van garantie aanbieden, maar dat betreft zelden of nooit 14% en 20%-bijtellingsmodellen.

Hemerik: “Tot slot past chiptuning niet in de bewuste keuze van werkgevers voor een groene autoregeling. Al met al voldoende redenen voor autoleasemaatschappijen om aanpassing van het motormanagement contractueel te verbieden.”

Plaats op:
Datum: 26 augustus 2013
Categorie: Technologie & Innovatie, Fiscaal, Autoregelingen
Bron: Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen VNA
Gerelateerde artikelen  
12-08-2013 Nieuws Chiptuning leidt niet tot hogere bijtelling
12-04-2013 Nieuws VNA praat prinses Mxima bij over autoleasing
07-01-2013 Nieuws VNA: plan voor gestaffelde bijtelling ligt al klaar
27-11-2008 Nieuws VNA: restwaarde risico voor leasemaatschappij of klant ?
17-12-2010 Nieuws VNA maakt kennis met staatssecretaris Weekers
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2020 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,03 seconden.