Nieuws  
( * ) Verplichte Velden
U kunt een bekende attenderen op het artikel. Geef het e-mailadres op van degene aan wie u de link wilt sturen. Daarbij kunt u, als u dat wilt, een commentaar schrijven.
E-mailadres van geadresseerde:*
Uw e-mailadres:*
Commentaar:
Verificatie:*
Geef de code van de afbeelding in exact zoals weergegeven. De code is niet hoofdlettergevoelig en kan geen nul bevatten.
 

De prijs is voor de meeste autokopers het belangrijkste aanschafargument. Maar liefst 62 procent van de autobezitters geeft aan dat een auto wordt geleasd of gekocht op basis van prijs. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek, uitgevoerd in opdracht van ING Car Lease. Ruimte is (met 37 procent) een tweede belangrijk aankoopargument.
ING-onderzoek koopargumenten

Ook bij het autokopen blijkt de Hollandse koopmansmentaliteit nog steeds opgeld te doen. Van de ruim vijfhonderd in opdracht van ING Car Lease ondervraagde autobezitters geeft 62 procent aan dat prijs de doorslaggevende factor is - voor vrouwen (66 procent) nog iets doorslaggevender dan voor mannen (59 procent). Tweede overweging is ruimte (37 procent), wat misschien de vele mpv's op de Nederlandse wegen verklaart. Pas op de derde plaats komt een ‘smaak' om de hoek kijken: 27 procent van de respondenten laat het uiterlijk terdege meewegen. Flexibiliteit/functionaliteit is voor een kwart van de autobezitters van belang. Sportiviteit speelt bij slechts zes procent van de kopers een rol.

Om de opmerkelijke bevinding te staven, toont een controlevraag nogmaals overduidelijk aan dat praktische overwegingen het met overmacht winnen van emotionele, zoals aansprekend uiterlijk of merkimago. Liefst 84 procent gaat voor het praktische aspect; slechts tien procent laat zich door emoties leiden. Voor meer dan de helft van de ondervraagden (53 procent) is de auto dan ook geen ‘visitekaartje'; voor slechts acht procent geldt dit wel.
Gevraagd naar de betekenis van de auto voor de rijder beziet 79 procent de auto als puur functioneel. Voor zestien procent is het een ‘eigen' plek. Slechts drie procent beschouwt zijn of haar auto als ‘rijdend kantoor'. Hoewel de antwoorden van mannen en vrouwen elkaar amper ontlopen, is er toch één opmerkelijk man/vrouw-verschil te vinden. Op de vraag of de auto een hobbyobject is, zegt twintig procent van de mannen volmondig ‘ja', tegen slechts negen procent van de vrouwen.
Het feit dat prijs, ruimte en functionaliteit zo'n belangrijke rol spelen, is een leuke opsteker voor de AutoRai (1 tot en met 11 april 2009 in de Amsterdamse Rai). De autobeurs heeft namelijk gekozen voor een nieuwe opzet, waarbij de auto's overzichtelijk per segment worden tentoongesteld en dus niet, zoals voorheen, per merk.

bron; automobielmanagement

Plaats op:
Datum: 5 april 2009
Categorie: Markt en onderzoek
Gerelateerde artikelen  
31-10-2011 Nieuws Iedereen rijdt Volkswagen maar wil een Audi
02-07-2019 Nieuws Veel Nederlanders ergeren zich aan rijgedrag partner
22-12-2017 Nieuws Driekwart Nederlanders koopt oud barrel als eerste auto
30-01-2012 Nieuws En op de drie bang om te rijden in winterweer
15-02-2013 Nieuws Prijs bij MKB leidend bij aanschaf zakenauto niet bijtelling
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,17 seconden.